Kompress på navelpiercing?
När jag piercade naveln för 3 sedan sa piercaren att jag skulle skydda den med en kompress, gärna så länge så möjligt. Men samtidigt står det i skötselråden jag fick att jag ska undvika tajta kläder som trycker mot piercingen. Men en kompress trycker väl också mot piercingen? Jag blir förvirrad :p
Ja, en kompress trycker ju, det bästa är att ha den luftig och stilla, men det går ju inte alla gånger. Kompress kan du använda när du vet med dig att den behöver skyddas mot vad det nu kan vara, om det är någon aktivitet där saker riskerar att skava extra mot piercingen eller så. Då är det kanske bättre med en fast kompress än kläder/utrustning/saker som kan fastna i den eller så. Alltså är kompressen tänkt som ett skydd.
Paulina
Ja som sagt, en kompress som du ska ha är glatt på insidan mot piercingen och sitter där den sitter för att skydda. En kompress sitter still medans kläder eller andra saker skaver mot när man rör sig. Visst går en kompress i mot men de är ändå ett bättre alternativ än att låta den vara utan så andra, inte lika rena, saker går i mot.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag hade en kompress på bara de två första dagarna, sen tog jag bort den för att jag tyckte det verkade bättre om den fick bra med luft. Däremot använde jag behagliga bomullskläder som inte tryckte emot ett tag efter det :)