Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 3473 ggr
Anji
0

Näspiercing, rötmånad?

Hejhej! Jag hade tänkt pierca näsvingen, men har läst både att det inte spelar någon roll om piercingen är oläkt under rötmånaden och att det är stor risk att få infektion om den är det. Vad är det som stämmer egentligen? :)

soetisen
0

Jag har också läst att det är större risk för infektion och att läkningen tar längre tid. Men bara om du tvättar och håller det rent så tror jag nog det inte är nån större fara. (Piercingställena har ju inte stängt bara för att det är rötmånad)

- Medarbetare på studier.ifokus

Aviendha
0

Rötmånaden är den tid på året då det är extra varmt och fuktigt vilket gör att saker ruttnar lättare (därför namnet). Sår kan ävn läka sämre, men det är inte ett måste. Ibland harjag klarat mig ypperligt, ibland har små, enkla sår trilskats i månader under och efter rötmånaden..

Det tar ju sin lilla tid att läka en piercing, men håller man rent och sköter den bra så kan den läka fint i vilket fall.

Liss
0

De underlättar nog helt enkelt att göra en piercing innan eller efter rötmånad. Eftersom de är så varmt och fuktig, som Paulina skriver, så blir de svårare för en piercing - eller ett sår i allmänhet, att läka som det ska. De kan vara allt från att de tar längre tid till att de lättare blir infektion.

Men sköter man de funkar de naturligtvis, men som sagt - de underlättar nog endel om man gör de några andra månader.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Anji
0

Tack för svaren! :D

Jag väntar nog, vill ju ha en så enkel läkning som möjligt :)

Anji
0

Kom på att jag hade en till fråga, går det att sola, i solljus utomhus då, med nytagen näspiercing? :)

Aviendha
0

Du bör inte heller sola under läkningen.