Problem med off center labret med frågor.
Jag har haft min off center labret nu i cirka 7 veckor och är lite orolig över de stadiet jag nu nått.
Tog min piercing i en bra studio och fick ett långt labret smycke för att undvika tryck på svullnaden. Svullnaden gick ner snabbt men böt inte piercing förrenst det hade gått cirka 4-5 veckor. Smycket jag fick vid bytet kändes lite för kort men de sa att de gör inget. Enligt dem så är de det sista stadiet för läkningstavar.
Nu på sommaren för cirka 1 vecka sen så blev det inflammerat/infekterat. Har rökt en hel del vattenpipa dagarna innan det inträffade, bakterier från andra och röken irriterade säkert såret. Iaf så blev de svullet och såg något utorkat ut. Jag böt ut de korta smycket mot de gamla längre smycket, de gick snabbt. Tog väl hand om såret och sköljde munnen regelbundet med saltlösning och svullnaden gick ner snabbt. För någon timme sen så böt jag tillbaks till mitt kortare smycke och de var något jobbigt att få det in i hålet, missade en gång och lyckades trycka in staven i "gropen" som har blivit kvar av just labreten. Gjorde lite ont och de blödde minimalt efteråt men blev dock orolig och tog mig en tankestund angånde min piercing och fick några tankeställare på huvudet.
Jag har under min läktid tagit dagligen Zink och E-Vitamin tabletter, sköjt med saltlösning regelbundet de första 4 veckorna och tvättat såret därefter trappat ner på det.
- Var det bra att jag böt smidigt ut min kortare labret mot en längre då de blev inflammerat, trots att de läkde överraskande fort? Notera att Jag hade kvar min gamla labret i en tät plastpåse innan jag böt ut, lite otvättad.
- Om man olyckligtvist får sitt sår inflammerat/infekterat ökar de risken för synlig ärrvävnad på utsidan av läppen?
- Är ett tätt labret smycke dåligt att ha? Det som jag har sitter nog exakt i, då menas de att jag inte kan putta ut piercingen nästan något alls med tungan vid te.x rengöring.
- Hålet på utsidan är lite rött runt om trots att de har läkts i 7 veckor, dålig läkning?
- Skulle de vara smart att byta ut min "labret som jag tycker sitter för tätt" till en barbell? Då kan jag tänka mig att gropen efter labreten kan läkas ordentligt, är något orolig över gropen som har blivit från labreten.
Feedback på min "läkningsprogress" och svar på frågorna uppskattas! Ni får ursäkta min rostiga grammatik och stavning.
Grammatiken och stavningen är riktigt bra, så oroa dig inte för det ;) Min är sämre, för lite sömn och skador så jag ber om ursäkt redan i förewväg ifall den röda tråden tycks vara helt försvunnen =)
Att ha ett för tight smycke kan även göra saker sämre, så ur den synvinkeln var det bra att byta till det längre smycket. Det som du skulle kunna ha gjort är att ta för vana att rengöra dem innan bytet. Alkogel finns på apoteket, eller så kan man koka dem.
Det tar tid att läka en piercing, min krånglade ett tag men det löste sig när jag fick ett längre smycke, min läkstav var för kort. Att det är lite rött är för att det inte är helt läkt/irriterat. Det är inte ovanligt i börjann, och har man en tight stav så (upplever jag iaf) kan det lätt bli rött. Inget att gå i taket för. Håll koll och sköt om den, tycker ändå att det låter som att du har bra rutiner.
Det blir en liten grop (på insidan) av en labrett, läppen är ju så mjuk, det kan man få med en barbell med, men det kan skada tänderna mer, bäst är ändå en labrett i rätt längd, inte för lång, inte för kort. Så svårt att veta av en text, men jag anar att din kan vara aningen tight, men det är ju en gissning bara.
Ang infektion och ärrvävnad. Vi är så olika alla människor, men en "vanlig" infektion bör inte ge värre ärrvävnad. Men det beror ju på hur kraftig den är och hur man är som person. Jag har haft infektioner i två av mina 6 piercingar, men de ser båda lika bra ut nu som de andra 4, även om den i naveln var ruskigt infekterad så känns den som den ska, så jag gissar att det inte påverkat mig alltför mycket.
Paulina
Tack för svaren!
Då blir det att inskaffa en lite längre stav och alkogel.