Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettläkning-och-eftervård
Läst 10219 ggr
Hinder
0

Fundersam...

Hejsan!

Jag tog min tatueringsoskuld igår och som säkert är vanligt vid första tatueringen så har jag lite frågor angående läkningen.

Jag tatuerade mig för ca 11 timmar sen och nu vätskar min tatuering och överskottsfärgen lossnar. Jag undrar hur länge det är normalt att en tatuering vätskar?

Min tatuerare rekommenderade att jag skulle ha plast på i 2 dagar och byta och tvätta rent och smörja 3 gånger om dagen. Ger man då verkligen såret en chans att torka ihop och bilda en skorpa? Jag menar att det blir ju väldigt instängt och svettigt under plasten.

Sen funderade jag på hur länge det är normalt att tatueringen ömmar och är lite småröd runt om. Jag förstår ju att det kanske är det någon dag eller så eftersom huden har genomgått en ganska så påfrestande episod. Funderade dock på detta eftersom det är ett av dom första tecknen på att tatueringen är infekterad så det kan ju vara bra att ha lite koll.

Är väldigt tacksam för svar!

Sandra
0

Enligt min tatuerare så räcker det att ha plast på under samma dag som man tatuerat sig o sen ska den bort. Sist jag tatuerade så var det på eftermiddagen, så jag kunde sova med mitt "plåster" och sen tog jag bort det direkt på morgonen. Jag smörjde in min så fort den blev torr, och jag inbillar mig att läkningen gick bättre Glad

Min var öm i en hel vecka, men det tror jag berodde på att den sitter i svanken, mina arbetsbyxor är hårda och det var fruktansvärt varmt på jobbet. Så byxorna skavde en del. Men det är ju olika från person till person. Så räkna med några dar till en vecka.

Har du någon bild på din nya tatuering? Jag är nyfiken! Glad

Rottans
0

Hej, jag tror inte du ska ha plasten på mer än max 8 timmar! Sen ska du rengöra och smörja den med tatuerarsalva (Tattoo Goo, den e superbra, annars funkar Helosan bra oxå) 3 gånger om dagen och när skorpa bildats övergår du till lotion, också Tattoo Goo. Helt läkt är tatueringen först efter ca 6 veckor.

Lycka till! Nyfiken jag med vad din första föreställer! Berätta lr ännu hellre lägg ut en bild!

Hinder
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så jätte mycket för era svar. Jag tyckte att det lät lite konstigt att ha på plasten så länge men om man tittar på t.ex. HoP's hemsida så ska plasten vara på i hela 3 dagar. Jag blir lite smått förvirrad av allt det här men jag hoppas att läkningen kommer gå bra.

Tråkig som jag är så har jag valt ett väldigt vanligt motiv nämligen en g-klav. Det är ett motiv som betyder väldigt mycket för mig så jag är ändå nöjd med mitt val :)

Slänger upp en bild som jag tog någon timme efter att den blev färdig.

Hinder
0

Nu måste jag fråga en sak till..

Nu har jag tagit bort plasten, tvättat och smörjt in tatueringen men den vätskar fortfarande. Inte så att det rinner vätska utan att det tränger upp i små droppar och bildar en hinna över tatueringen.
Ska det va så?
Hur lång tid brukar det ta för tatueringen att faktiskt torka och bilda en skorpa?

Moonchild89
0

Snyyygt, inte alls tråkigt :) vanligt motiv eller inte, den betyder något för dig och du tycker om den, det är det viktiga!

/Moonchild89 👻

Jenahbella
0

#4 det är nog väldigt olika, men jag hade skorpa efter bara nån dag, hur mkt skorpa det blir beror ju på hur mkt tatueringen blöder, blöder man inte så mkt så blir de kanske inte så mkt skorpa :) beror även på hur mkt du smörjer tatueringen. 
tatueringen va verkligen jättefin :) enkel å snygg! :)

Gluskap
1

Jag tycker att Bepanthen är det bästa att smörja med.
Mina tatueringar brukar vätska någon dag, men jag får ingen hård skorpa på mina.

Liss
0

Angående plasten så gör det inte så mycket om man har det lite längre. Jag brukar ha det/och hade det sist, under resten av dagen och natten. Nästa dag tog jag bort det och tvättade av försiktigt och smörjde. Smörja bör du göra så fort den är torr, tatueringen vill ha fukt.

Helosan, bepanthen, vad som än funkar bäst för en själv. För vissa är helosan för fet etc.

Vätskar gör den ett tag, det är trotts allt ett öppet sår. Öm är den också ett tag, tills det läker mera. Och hur fort man läker är så olika, beroende på person.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hinder
0

Mitt senaste problem är att jag har upptäckt att det ser ut som om jag har ett blåmärke som följer alla linjer. Det är lite blått/grått ca en mm utanför konturerna och är nu livrädd för att detta ska sabba min tatuering så att jag inte blir nöjd efter läkning.

Om det är en så kallad blow-out blir det då värre eller stannar det som det är nu? Tatueringen har ju knappt börjat läka liksom.