Navelpiercing?
Nu ska jag äntligen få en piercing, i naveln! :)
Jag har lite frågor som jag undrar över…
Vad är det man ska tänka på?
När kan man börja bada och byta smycke?
och andra tips, bara skriva på
tack för alla svar
Du ska tänka på att rengöra noga ungefär 2 gånger per dag med koksalt eller något rekommenderat medel, men det vet du säkert redan.
Ha rena tröjor på dig och undvik jeans med hög midja och andra kläder som skaver på den. Det kan vara jobbigt att sitta i början tyckte jag. :)
Smycke ska man helst inte byta förrän den är helt läkt (kan ta mellan 3 månader och 1 år eller mer/mindre) men om du har ett smycke där båda kulorna kan tas bort kan du byta kulorna tidigare, men inte staven. Tänk på att allt ska vara rent.
Bada vet jag inte hur länge det är, men du kan alltid fråga piercaren.
Men jag tycker det är lite överdrivet. Jag har badat så tidigt om jag känt för det med nästan alla mina piercingar och det har alltid gått bra, men man måste rengöra väldigt noga så att det inte finns smuts (eller klor) kvar.
Använd inte för starka rengöringsmedel, typ alkohol, för de flesta piercingar blir irriterade då.
Om du får en infektion ska du inte ta ut smycket (ifall det inte är absolut nödvändigt) eftersom man då kan stänga inne varet och det är inte kul. En stav i leder ju ut det.
Okej tack så mycket för informationen :)
Det kommer vara till nytta

Tänk på att gå till en seriös studio med bra rykte.
Byta smycke kan du göra när det känns läkt/ inte ömmar.
Bada i hav/sjöar/bassänger bör du vänta med tills den är läkt iom alla bakterier!
Tvätta med koksaltlösning, går jätte bra att göra egen =)
tack ^^
Jag tog hål i naveln för en vecka sedan, så jag har inte väldigt mycket erfarenhet än. Lite tips kan jag dock komma med.
Helst ska piercingen läka ifred så mycket som möjligt. Min piercare sa att jag skulle tvätta högst en gång om dagen om smycket och hålet ser rent ut. Koksaltlösning är toppen!
Det är väldigt svårt att inte komma åt den övre kulan av misstag, och min har blivit ganska irriterad. Idag byggde jag ett litet plåstertält och hittills funkar det fint. Jag tog helt enkelt ett vanligt plåster och satte det som en horisontell bro över piercingen. Hålet kan andas och smycket har gott om plats att röra sig under. Allt klister som kunde fastna klipptes bort, och plåstret tar nu allt tryck från tröjan.
//frida

Jag hade jätte problem att få min navelpiercing att läka, tog faktiskt över ett år innan det blev bra.
Men hade en liten ring från början och den snurrade runt och drog in bakterier i hålet hela tiden, bytte till en spriral och det läkte på en vecka, barbeller kan jag inte ha en längre stund utan att det blir irriterat av någon konstig anledning, har testat flera olika storlekar.