Yngsta?
När tog ni eran första tatuering?
Och finns det någon chans för en 15 åring i sthlm eller är det för tidigt? 
Funderat på det jättelänge och har ingen större lust att vänta tillsjag blir 18, men om det är ett måste så skulle jag vänta.
Iaf.. någon som gjort det vid 15? :)

jag gjorde min i januari/mars och var 15 år då, jag är 16 år nu. men jag vet inte varför men jag är rätt skrajj på vad andra tycker, speciellt äldre som tycker att det är hemskt att 15 åringar tatuerar sig…
jag blev tatuerad av en duktig tatuerare från usa! blev tatuerad på tattoo boat och ska göra klart tatueringen nu på ink bash i augusti
mjo, det är ja med. Haha att man ska få negativa komentarer och grejer, men kan stå ut med det.
Iaf.. Är väldigt intresserad. Ligger de i sthlm där du gjorde?
Just nu har jag bara piercingar men vill sååå gärna ha tatuering.
Ajuste.. Var du tvungen att ha föräldrar med? (kanske självklart)

först och främst ska man ju vara riktigt jäkla stensäker på att man verkligen vill ha motivet man har tänkt sig…
nej han bor och tatuerar i usa, jag tittade i hans "lookbook" på ink bash förra året och mejlade honom senare och frågade när han skulle komma till sverige nästa gång osv.
yes jag var tvungen att ta med mig mamma :)
ja självklart..
Om det blir så att jag får tatuera så ska jag inte bställa en tid förrän jag vet helt säkert. Vill inte direkt ångra det.
Aha okej, vet du någon annan bra som inte slarvar och gör på 15 åringar?
Min mamma skulle nog inte säga nej, hon vill själv tatuera sig men vågar inte. Kanske inspirerar när jag gör, om jag gör.
Du måste desvärre vänta tills du är 18. Ingen profisionell tatuerare gör tatueringar på folk som är under 18. Tror till och med att det är olagligt. Piercing kan du däremot skaffa om du är 16 år och tar med dig mamma eller pappa. Det är ju inte ett lika stort ingrepp som en tatuering. En piercing kan man ta ur om man tröttnar. En tatuering blir kvar för livet. Du kan inte ångra dig sedan. Bara för att man är jättesäker för stundet på det motivet man vill tatuera in så behöver det inte betyda att du kommer gilla det om…säg 10 år.
För de flesta kan det ta år att fundera ut ett bra motiv som man kommer trivas med på sin kropp livet ut. Och när man är 15 så händer det så mycket i ens liv. Tro mig, jag minns. Så vänta tills du är åtminstone 18 år då du är lite mer målmedveten. Så med andra ord; du måste vänta. Ingen här på bodyart stödjer eller tipsar folk under 18 som vill tatuera sig!
/Moonchild89 👻
Jag behövde inte vänta tills jag var 16 på min första piercing, jag var typ.. 12-13. Men okej, det hör inte till ämnet.
Iaf tack.
#6 Nej, jag vet att det tyvärr förekommer lite här och var. Men då kan du inte ha varit hos en profisionell piercare. Profisionella piercare/tatuerare har strikta åldersgränser. Det var så lite så, men du bestämmer så klart själv om du tänker tatuera dig eller ej. Jag försöker bara hjälpa till, inte vara taskig på något sätt. Alla behöver vi höra den bistra sanningen ibland. Men om du tänker tatuera dig i alla fall så kan du inte gå till tex din mamma om ett par år och sedan säga "hur kunde du låta mig göra den här fula tatueringen" Då är det försent!
/Moonchild89 👻

#5 jag vill absolut inte påpeka att han som tatuerade mig var oseriös, utan tvärtom! och den lagen finns inte längre om jag minns rätt men jag antar att folk har olika syn på det där med åldergräns. men jag förstår samtidigt varför folk tycker att jag är helt dum i huvudet som tatuerar mig som 16 åring…
#7 : Nej ja självklart jag förstår att det kanske är för tidigt men om man är helt säker på en grej, tex. min pappas namn, födelsedatum och datumet då han dog, det borde man ju inte direkt ångra?
Finns mycket som jag vet att jag inte skulle ängra, eller aa känns så nu iaf.
#8: Jag tycker inte du är det, tycker det är bra att du var 15, alltså då får jag lite mer mod och hopp om att få tatuera mig, haha. Man borde få göra som man vill med sin kropp bara man är mogen och förstår konsekvenserna om det blir fel.
#8 och #9 Man ska alltid ta det säkra före det osäkra!
Egentligen spelar det ju ingen vidare roll om man väntar med att tatuera sig tills man är 18. Det är ju bara 3 år tills dess, Rwawr. Och jag lovar, den tiden går fort. Då har du nåt att längta efter också :)
/Moonchild89 👻
haha mjo det är sant :)
Jag tycker också att du ka vänta tills du blir 18, tre år går fort men du hinner utvecklas och mogna otroligt mycket under den tiden=du kommer med största sannolighet inte vilja ha samma motiv som du ill ha nu.
/Christine
Skulle aldrig falla mig in att råda någon till något annat än att åtminstånde vänta tills man är 18. Man hinner ha den lääänge, och är den så efterlängtad så vill man ju givetvis ha den snyggt gjord, och det blir svårt då duktiga, proffessionella, seriösa tatuerare inte tagar folk under 18.
Paulina
#0 Jag gjorde min första förra september och kommer att göra fler nu i september och oktober (det blir minst två sessions), då var jag 24. Jag är glad att jag inte tatuerade mig som tonåring, då hade inte motiven blivit så bra, tror jag. Men jag hade aldrig fått det heller och gick inte emot mina föräldrar, jag var en snäll tonåring ;) Färgade håret svart och piercade mig gjorde jag när jag fyllde 18.
Du har en bra idé för motiv, men om du väntar ett tag så kanske du kommer på en ännu bättre idé kring det än du har nu?

Det har mkt att göra med att växa färdigt också. Visserligen så kan man ju gå upp i vikt eller få stora muskler men det händer mkt under åren 12 / 13 fram tills att man är 18 år. Och det är inte bara kroppen som förändras, personligheten och sättet att tänka kan förändras brutalt bara från att man är sexton tills man är arton.
Vill du verkligen ha en tatuering? Bra då kan du vänta, vad är två-tre års väntan mot att få bära den hela livet ?
skulle väl vilja påstå att i dagsläget finns ingen SERIÖS tatuerare som tatuerar någon under 18, finns det mot all förmodan så skulle jag granska den tatuerar väldigt nogrann innan jag satte mig under låten. Lycka till
låten ? 1 öl för mycket=) , nålen givetvis
Tack så mycket..
Antar väl att jag måste vänta..
#14 : Behöver inte gå emot min mamma.. Hon godkänner det mesta jag vill göra eftersom hon litar på att jag vet vad jag gör. Det ända hon vill är att se motivet, att jag betalar själv och hittar en bra tatuerare själv..
Men men.
#18 Du kan, som många redan påpekat, förmodligen inte hitta en enda certifierad tatuerare som riskerar en stämning p.g.a. att du inte är myndig. Och särskilt idag - har du läst om tjejen som tatuerade stjärnor i ansiktet? Kan du inte vänta får du vända dig från salongerna och leta upp MC-gäng och de som pular på hemma. Dock inte att rekommendera.
Jag tatuerade mig som 15 åring första gången. Jag ångrar inte att jag tatuera mig, eftersom en tatuering står för en viss tid etc. för mig. Det jag ångrar är att jag gjorde den då och där.
Som 15 åring får man inte tatuera sig på dem flesta ställen, och dem som gör det är oserisöa. Min tatuering blev där efter också. Den ska vara rund men är inte ens i närheten, färgen är jätte ful och den passar inte alls efter min kropp.
Jag skulle gärna vilja göra laserbehandling på den, eller cover-up. Men det lär nog gå åt laserbehandling innan i sånna fall också. Och det kostar pengar.
När man är 15 år tror man att man vet exakt vad man vill och hur man tänker. Jag tror inte det är många 15 åringar som tänker desamma när dem sen är 18 år. Man mognar förhoppninsvis något stort på den tiden. Och då kan det vara så att man inte alls gilla motivet längre.
Att vänta på en sånhär sak är värt det. Beviset för att man är redo för en tatuerin är om man kan stå ut och vänta. Måste man ha den redan nu, som 15 åring, borde man börja fundera på vart måstet ligger? Är det för att det är coolt eller för något annat? Det finns inget måste! Vänta i stället och var mer säker på att få en snygg och bra tatuering.
Det som också är viktigt, är det murderdolls tar upp. Ens kropp har inte växt klart ordentligt vid 14-15 års ålder. Tatuerar man sig på en kritisk del av kroppen, så kan den bli utdragen och ful med tiden.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
tacktack

#20 Och in valsar Lisette med sina visa ord som vanligt
Kunde inte sagt det bättre själv.
Råder också till att vänta.

Jupp, vänta. Även om du kanske är mogen för din ålder så är man förhoppningsvis ändå mer mogen när man är 18 år. Utvecklingen går mkt snabbt i den åldern och skillnaden mellan 15-18 år kan vara jättestor (för vissa händer dock ingenting, haha…). Som alla säger så är det nog ingen seriös tatuerare här i Sverige som tatuerar under 18 år. Även om det faktiskt inte finns någon lag som säger att det är förbjudet så är det ändå en oskriven lag bland seriösa tatuerare. Tyvärr har ju antalet sk "hemmapulare" som köpt billiga tatuerings kit, ökat explosions artat! Gå för allt i världen inte till någån sån och tatuera dig även om det kan vara frestande, då det ofta är billigt och de flesta av dessa har inga som helst etiska regler vad gäller ålder, symbol motiv m.m. Först och främst är 90% av dem helt värdelösa och förstör människor med sitt kladd. Sen har de flesta ingen möjlighet till att kunna sterilisera sin utrustning, utan de kokar grejerna och tror att det ska bli sterilt!? Det finns risk att åka på t ex hepatit c som är en blodsmitta som är mkt svår att bota. Så vänta och fundera och var riktigt säker på vad du vill göra. Sen till LisetteS. Kollade på tv4 nyheterna och såg ett reportage med den killen jag snackat om på ngn annan tråd ang laserbehandling. Vet inte om jag får skriva ut vad studion heter, men nu vet jag det iaf. Verkar mkt duktig och seriös och har väldigt bra priser till skillnad fr de flesta andra. Vill du veta vad stället heter så skriv bara.
#23 Jo, jag såg att du skrev om det i en annan tråd :) Men det ligger nog inte inom den närmsta framtiden. Men tack ändå :)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag gjorde min första för några månader sen, jag är 17, fyller 18 nu i december =) och hade både mamma och pappa med mig.
oki ^^
Jag gjorde min första tatuering på min 18-årsdag. Jag har velat tatuera mig så länge jag kan minnas och började planera alla tatueringar när jag var typ 13-14 år. Eftersom jag redan genomlidit åren då jag inte kunde tatuera mig så tycker jag lätt att det var värt väntan :) Själva planerandet och sparandet av pengar etc. blev rätt intressant också. Det där om att man ångrar sig och inte vet vad man vill ha när man är 15 år lär ju vara väldigt individuellt. Jag har gjort motiv som jag även ville ha då jag var 15-16, jag kunde ju lika gärna gjort det då, men är faktiskt glad att det fick gå lite tid vilket gjorde att motiven och idéerna utvecklades till det bättre.
Jag har inget emot när minderåriga tatuerar sig, det jag inte gillar är att folk då oftast väljer tatuerare utifrån deras åldersgränser. Mitt tips är att skaffa sig en uppfattning om så många tatuerare som möjligt, till slut får man en favorit som är grymmast på det man själv vill ha som tatuering, och visar det sig att den tatueraren tatuerar minderåriga, så kör hårt, men är det 18-årsgräns så vänta helt enkelt.
när jag fyllt 18. Är glad för att jag vänta då ideerna man hade i yngre år inte hade varit något för min smak idag ;)

Jag väntade tills jag hade fyllt 18, och gick då och bokade tid.

Gjorde min första när jag var 20 år