Tungpiercing + tatuering
Har två frågor.
För det första, är det sant att man kan bli förlamad eller dö om man piercar tungan? Och den andra, kan man sola med en tatuering (när den är läkt)? Eller är det sant att den bleks då?
Först det första: Risken att man tappar känslen i tungan, tror jag finns men är otroligt liten. Dö? Vad är det för pucko som sagt det?
För det andra: Ja, man kan sola med tatueringen när den har läkts, men det rekomenderas att man är väldigt försiktig och har på hög solskyddsfaktor, särskillt när den är ny. Bleks gör den ju ändå hela tiden år efter år men särskillt när den exponeras för sol.
/Christine
Okej, är det sant att tungan kan svullna upp så man kvävs då?
Har du hört det nånstans? Måste bara fråga alltså…
/Christine
Ja, min kompis sa att den kunde svullna under natten så man kvävdes :$

skulle den svälla upp så är det flera saker som kan ha hänt:
du är allergisk, men det har jag inte hört nått om vid smycken av kirurgiskt stål eller titan.
hygienen hos piercaren har varit dålig och du har fått in bakterier från nån återanvänd nål eller dyrligt.
så: gå till en piercare och få smycke i titan eller kirurgiskt stål. då är chansen näst intill 0. jag har då aldrig hört talas om det.
alla tatueringar bleks av sol eller solarium. skydda med solskyddsfaktor.
ALLA piercingar är potentiellt dödliga.
MEN för att det ska hända så e det mycket som ska till.
När det gäller svullnad av tungan så har jag en bekant som faktiskt svullnade upp så illa att han fick väldigt svårt att andas men det hade med en väldigt ovanlig form av allergi att göra (kommer inte ihåg vad det hette just nu). Men vi plockade ur smycket och åkte till akuten där de inte gjorde nånting i princip utom syrgas. Sen la det sig av sig självt.
Tatuering och solning går inte för bra ihop om man inte skyddar med HÖGSTA solskyddet du kan få tag på. Speciellt viktigt i början då det tar 6månader för huden att återskapa/läka ihop det naturliga UV-skyddet som faktiskt "slås sönder" när man tatuerar sig. Så det GÅR att sola med tatuering men om du vill ha en oblekt och fräsh tatuering så ligg inte och pumpa sol framför allt inte utan solskydd.
Lyssna inte på dina kompisar ang piercingar, det hörs lång väg….
Bara en massa dravel, kika på den här sidan som tar upp mycket myter.
≧◔◡◔≦
Okej, men jag tänkte göra det på house of pain i jönköping, sen såg jag denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=2XIIwur5bxo och vet inte om jag vågar längre. Kolla kommentarerna. Gör hon fel eller är det lungt att pierca sej där?
Ingen som vet om hon gör fel?
#9 tycker det ser ut som det brukar :)
troligtvis har piercaren försäkrat sig om att det inte kommer i vägen för några av dom större blodkärlen innan dom började videofilma också.
Kan ju även nämna att det finns ingen speciell punkt där man "ska" pierca sig, alla människor är olika, en kompis till mig som gjorde tungan samtidigt som mig hade en stor åder som gick tvärs över tungan istället för jämnsides varandra så piercaren fick utgå från detta och inte göra det lika rakt som annars och även långt bak på tungan.
≧◔◡◔≦

Så här snabbt och lätt gick det när jag gjorde min (inte min film) http://www.youtube.com/watch?v=7ruiDZMb7S0&feature=related
Tyckte piercaren i filmen som du länkade till gjorde det invecklat, men vad vet jag, jag är ingen piercare!
#10 Okej men vad händer om piercaren inte kollat det och tar hålet i ett blodkärl :S?
#11 Har du i tungan? :) Gorde det ont?

Ja det har jag. Tyckte inte de kändes mer än någon annan piercing jag gjort. Tycker det är värre att bita mig i kinden/tungan ;)
#13 okej :)
Någon som vet om man kan andvända typ emla eller någon annan bedövningssalva? Jag har jätte låg smärttröskel så tror jag kommer tycka att det gör jätte ont :(

Tänker du på Emla till Tungpiercing eller till tatuering?
Enligt FASS så ska inte Emla anävndas på slemhinnor så kan inte tänka mig att du bör använda den på tungan…
Har även hört av olika tatuerare att Emla gör huden ojämn och svår tatuerad och kan även göra så att tatueringen flyter ut lättare.
Inget av det gör så ont så man inte överlever!
Be tatueraren köra utan nål först så du får känna hur det känns. Med piercingar så går det så fort så man hinner inte reagera, då gör det väl snarare mer ont efteråt!
Bryr sig piercaren inte om placeringen kan det gå snett såklart, men nån som jobbar i studio med bra referenser bör inte vara så omdömmeslös och okunnig.
Ang emblasalva bör du inte ha det såvidare du och piercaren inte kommit överens om det, en bedövad hud och i dett fall muskel kan betee sig annorlunda.
Kan man ens ha det på tungan?
≧◔◡◔≦
Någon som har piercat sej på sonny's i nässjö? Funderar på att gå dit istället
Så nu har jag gort den! Bara ett problem , jag har rätt kort tunga tror jag, så mitt sånnt där tungband, eller den "tråden" som sitter under tungan sitter ganska långt fram på min tunga, och hon tog piercingen mitt på det lixom :s Kan det vara farligt? tror inte hon såg det själv för hon tog hålet från ovansidan.
Och tungan är helt bortdommnad nu, är det normalt? Känner den typ inte :s
och en fråga till, kan man ta alvedon/ipren nu fast det är blodförtunnande?

#19, Hon på videon gjorde min för två år sedan och allt gick jätte bra. Var gjorde du din nu då? Jag kan bara säga så att jag har gjort två piercingar hos sonnys i nässjö och att dom blev väldigt snea, den ena var i bröstvårtan, då blev den jätte sne första gången fick vänta 15 min och göra om det, men det slutade inte så bra iaf.
Min tunga kändes lite bprtdomnad också men inget jag oroade mig över tror de va listerinet som gjorde att det kändes så mest men är inte så erfaren så jag kan säga till dig vad det är men kan vara det om du nu använer listerin eller annat munsjölj.
Man ska helst inte använda listerin, det är alledeles för starkt!

#21 okey det viste jag ej :S det var det jag fick som jag skulle använda iaf men vad bör man använda ist då? så att man inte går runt och säger fel, det skulle ju kännas lite dumt :s
Något som är milt
Presonligen föredrar jag Cordosyl.. Men flux tror jag med går bra. Har inte testat Flux när jag har haft piercing dock

okey tack :)

#9 Piercaren i det där klippet verkar ha noll koll, hon krånglade massor och verkade helt klart inte ha kollat ut placeringen utan bara satt dit tången (annars hade den inte hamnat på strängen).