Tandproblem+Labret???
Tjohopp! Jag är otroligt sugen på att göra en off-center labret (och kanske också en Tungpiercing senare) Men jag har problem med mina tänder och har erosioner och sån skit. Min tandläkare har förbjudit mig att dricka läsk och juice. Förbudet gäller för resten av mitt liv. Men jag vill ju verkligen pierca mig, men funkar detta med mina tandproblem? Jag ska givetvis fråga min tandläkare också men han är på semester, så jag tänkte att det kan ju inte skada att fråga här med 
//Cee
När man piercar i munnen eller läppen, finns det alltid en risk att det går imot och sliter. Det beror på hur dina tänder sitter, hur ditt tandkött är och även hur piercaren placerar den. Får man det rätt placerat och har rätt storlek på stav ska det inte vara några problem. Men som sagt, det finns alltid en risk ändå.
Med en Tungpiercing är det väl att man brukat sitta och bita på den. Men det får man avvänja sig vid då isf.
En tandläkare lär säkert säga nej, eftersom dem inte är sådär jätte glada över piercing överlag :)
Men du kan ju alltid testa? En piercing går alltid att ångra, så tycker du att det känns, tidigt, att det sliter får du ju ta ut det igen.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Annars kan du även prata med en diktig piercare som kan bedöma alltt utifrån din anatomi. Tungpiercings är svåra att hålla borta från tänder, även om rätt smycke underlättar en hel del.
Det händer ibland när man pratar, äter eller liknande och inte minst i sömnen. Många har ovanan att sitta och snurra på den och utan att man tänker på det kanske dra den längs tänderna. Jag är ingen expert, det måste poängteras, men jag hade valt bort den piercingen om jag hade haft sköra gaddar.
Labretten kan vara enklare, men även om den inte tar i i "viloläge" så kan även den stöta emot vid tal, matintag och även den går att sittta och småbita i av misstag/sömnen. Däremot är det ju ett minskat antal tänder som utsätts för slitage, och jag skulle hellre satsa på en sådan om en god piercare var införstådd i min problematik och trodde att det skulle kunna gå efter att ha studerat hur just min mun ser ut.
Det är mina tankar kring det hela iaf =)
Paulina
Okej, tack! Jag undrar också hur piercing påverkar emaljen och så? Min mamma säger att smycket försvagar emaljen på kemiskt vis eller något sånt, fast det säger hon kanske bara för att skrämma mig :P
Kemiskt vet jag inte om den gör, hur ska den det? Då borde ju tandställningar och dyl. även försvaga emaljen.
Den kan nöta på emaljen genom slitage.
Paulina
jag har både labrett och Tungpiercing sen 18 år tillbaka, och kan säga att till början angående tungpiercingen så har jag bitit av smådelar av tänder (innan man vande sig) labrett skavde mot nedergaddarna när jag hade en vanlig labrett, men bytte ut den mot en halv ring så stöter den inte mot tänderna alls…men som sagt olika från person till person…men jag ångrar dom absolut inte
Min tandläkare skrämde upp mig IGEN häromdagen ang. just sådant här. Nu inbillar jag mig en massa saker, som alldeles nyss; att alla mina tänder kändes lösa. Det gjorde dem! Men sen försvann det i samband med att min yogurt tog slut. Konstigt, I say …
Jag ringde mor och berättade det och hon kunde tänka sig att det var för att jag spände mig, eller liknande … men liksom.
Kan någon berätta för mig HUR tänderna påverkas av att ha picering i läppen? Jag har aldrig haft såna här inbildningar pga piercingen förut.
Jag har förstått att emaljen kan slitas, men kan tänderna verkligen bli lösa?
Nu påstår jag inte att jag håller på att drabbas av detta, men tandläkaren berättade om en tjej som hade lösa tänder precis vid piercingen, som då inte gick att rädda. Alltså .. bah, lugna mig någon? Jag har inte världens bästa tandkvalité i heller …

#6 Låter som bullshit om jag ska vara ärlig. Varför skulle tänderna lossna pga en piercing. Visst kan man bita sönder tänder illa av tex tungpiersing. Jag har flisat sönder 4-5 tänder pga det. Hade en labrett förut och den gnuggade sönder tandköttet på en tand och efter ett tag släppte tandköttet och plattan fastnade ibland bakom tandköttet. Bytte tillbaka till ring och det slutade. Har läögre tandkött där men inget som jag lider av. När jag skaffade mina piercingar(3st i munområdet) så var väll inte tandläkaren så glad men antecknade bara var jag hade dom och sen sa hon inget mer.
#6-7 Det kan nog stämma, inte bara emaljen kan skavas bort utan även tandköttet som håller fast tänderna..

#7… det är inte bullshit.
har man otur så kan "plattan" på labretten skava mot tandköttet så att tanden lossnar…hände min arbetskamrat…men det händer ju inte över en natt precis 
för hennes del tog det 7 år….
Att det blev så var dels för att just den tanden satt lite "utanför" tandraden ocg labretten va för lång, vilket resulterade i skav mot tanköttet så att det slets ner o hon tappade tanden.
Detta är väl inget som händer alla men man ska vara noga med var man sätter det tror jag…framförallt för att undvika just sånt här.

#9 Då måste hon haft korta rötter på tanden. Och hur kan tanden lossna när den fortfarande sitter fast i tandköttet på baksidan av tanden? Och hon borde väll sätt vad som höll på att hände? Varför då inte ta bort piercingen innan tanden lossnar??
Det är sant, att man kan få tandlossning. Ligger en piercing och trycker för mycket eller sliter på tandköttet är det klart det finns en risk till att det kan göra så tanden sitter lösare. Som sagts så händer det inte över några dagar, utan tar nog ett tag. Men visst händer det.
Det beror ju oftast då, på att man har för långt smycke eller att den placerats dåligt så den alltid irriterar. Eller också, att ens tänder inte sitter bra gentimot en piercing, kanske att den ligger imot hela natten när man sover. Etc.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#10 nope…. skaver på tanköttet så det kryper upp…o sen skaver det på tandbenet tillräckligt för att tanden skall falla utåt…
o nej. hon märkte ingenting för det kändes ingenting.
Hade jag inte varit så kär i min piercing hade jag aldrig riskerat att få någon tand att trilla av. Blö
Ja, nu kommer jag i vart fall inte göra någon piercing. Jag vill helst ha kvar mina tänder :(

#14 inte ska du strunta i det för att det händer några få! men man ska veta vad riskerna är…då tar man oxå hand om den bättre….o är uppmärksam på eventuella problem…
sen när det gäller tandläkare…den enda skroten dom vill att man har i munnen är lagningar o tandställning 

Det finns labretter som är mjuka, silikon tror jag. Vet dock inte om man kan ha dem i direkt eller om man måste vänta och sätta i dem efter läkningen, men det är ju bara att höra med piercaren. Jag använde sådana när jag tränade och de var otroligt sköna att ha. Måste säga att jag tyckte det var lite dummt att jag inte hade sådanna från början men men. Det var lite triktigt att få på kulorna men hade man väl fått på dem så satt de som klistrade. Ja, vad ska man säga mer, tror inte att de sliter så mycket på tänderna och jag skulle inte rekomendera att tugga på dem då går de av ^^