Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttatueringar
Läst 3697 ggr
Schabba
0

Under 18 = ingen tatuering?

Ja, det är såhär att jag fyller 17 om en månad, och jag vill skaffa en tatuering av liten hundtass. Mina föräldrar tycker det är helt okej och att det skulle bli en bra födelsedagspresent till mig.

Mamma har nu ringt runt till flera tatuerare och frågat om det är okej om man har målsmans godkännande men det är det tydligen inte? Har för mig att det inte finns någon åldersgräns men att tatuerare har rätt att bestämma det själva?

Vet någon om det finns någon bra och seriös som skulle kunna tänka sig att tatuera en 17åring? Trodde inte det skulle vara så svårt när man har förälders godkännande och ändå inte är så jättelångt ifrån 18?

Tacksam för svar :)

ChristineL
0

Generellt så är åldersgränsen 18 år. Ibland så är det 15-16 med målsmans tillstånd, men tatuerare får bestämma sånt själva och är alltså individuellt från studio till studio. Hittar ni ingen som vill tatuera dig, trots att din mamma följer med, så gör ni inte. Ett år går fort, tro mig!

Aviendha
0

De seriösa studiosen har oftast regeln att de inte tatuerar omyndiga och det tycker jag är en bra regel. Ta inte första bästa som sitter hemma vid sitt köksbord och säger att de är så duktiga. Det finns en anledning till att så många rekomenderar 18 år. Precis som Christine säger så går ett år fort! Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;)

Rumblebee
0

Måste också erkänna att jag tycker de studios som håller på sin 18 årsgräns känns lite mer seriösa än de som är ''äh vad tusan..'' typerna.

Ett år kommer att gå fort och det ger dig också mer tid att tänka över ditt motiv, och eventuellt även göra dig ännu mer säker. Det är aldrig för sent att tatuera sig, men däremot kan man vara för tidig med det, så ta tid på dig =) Det finns ju inget som säger att du måste ha din gaddning nu, innan du blir 18, och att vänta och vara tålmodig är ett enorm tecken på mognad =)

Aviendha
0

#3 "Det är aldrig för sent att tatuera sig, men däremot kan man vara för tidigt"

Så sant!

[IsabelleA]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tatuerade mig förra året, när jag var 15. Min mamma följde med mig till studion. Jag vette fan vart det ligger men jag kan ju fråga mamma vart vi gjorde det.

Pleasant
0

Jag fyller 18 nu i december och tatuerade mig för en månad sen hos en studio så visst går det.. :)

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

Min blogg: Miijauh

Sisss
0

Vill också tatuera mig och mina föräldrar tycker det är okej. Har frågat runt på några ställen men ingen går med på det här heller :( Men får väl vänta ett år, då slipper man ha med sig sin mamma ;)

mandariiin
0

#är det lilla nova på bilden? :)

[IsabelleA]
0

#8 Japp, det är det :)

silverhuldra
0

Ett år går fort och de flesta studion har som regel att inte tatuera någon under 18. och som någon sa - det är aldrig försent att göra en tatuering men den kan däremot göras för tidigt..

Mvh. Silverhuldra

tokage
0

Jag känner igen känslan! Jag fyller 17 år på fredag.

Min mamma och jag har kommit överens om att när jag väger minst 50kg så får jag göra Cinkajous tassavtryck.

Har dock legat på 46kg i flera månader nu och det känns som att jag äter och äter men inte fasen går jag upp i vikt.

Hur som helst, har ingen brådska men visst längtar jag, har dock inte hittat någon bra tatuerare än. Men de får jag kolla upp då, kanske inte ens lyckas gå upp i vikt innan jag har fyllt 18 :')

93-01-30
0

Jag tatuerade mig på black rose tattoo i partille i år. (är 16 år )
självklart fick min mamma följa med och skriva på och så. blev skiiiit nöjd! älsskar den! rekomenderar verkligen dom. tatueraren heter andreas, jätte duktig!!!

[krufix]
0

Jag tycker det är konstigt. Om din mor/far följer med och båda har legetimation så borde det gå bra?
Om jag var tatuerare skulle jag göra det isåfall.

Aviendha
0

#13 Konstigt är det inte. Många tatuerare gör det inte bara för pengarna, och varje motiv är ju en reklam för dem. Det ses som oseriöst hos ånga att tagga minderåriga och få vill därför göra det, sen är det otroligt många som ångrar sig när de blir äldre, och det vill en tatuerare sällan ställa sig bakom. De vill ju att dera verk ska vara omtyckta och älskade resten av livet.