Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettkirurgiska-ingrepp
Läst 27198 ggr
murderdolls
31

Dermal anchor

ni som har gjort dermal anchor, har ni fått ngn information om hur man tar ur smycket om man tröttnar eller måste ta ur? Jag hittar nämligen ingen information om detta. pratade dock med en tjej som sa att man måste operera ur smycket och betala det själv som kosmetisk kirurgi för att slippa ärr..

[Mova]
0

Hej. Jag har 2 dermals, och jag gjorde dom i början på detta året på tribe som var på expomässan. När du väl har fått dit dom vill du aldrig ta väck dom ;) men om du nu mot all förmodan skulle vilja ta bort dom går du till dom som gjorde det på dig så lägger dom ett litet snitt på där den sitter och plockar sedan ut den. Ungefär som man plockar ur en P-stav som sitter i armen. Sen visst det kan bli ärr men det blir inget stort, men ärr blir det ju oftast efter alla bodymods som man tar väck.. Men att behöva betala för att ta ut det hos en kosmetisk kirurg?! det låter lite konstigt, för jag fråga Jowan hur man skulle göra om man ville ta ut den och då berätta han det jag skrev om att lägga ett litet snitt.. Sen blir det ju inget djupt snitt dom gör men visst kan det bli ett ärr, det kan det ju bli av allt, så tänk innan om du tex ska sätta anchoren vid sidan på ögat, vill du gå med ett  ärr där sen om du vill ta ut den.. Lycka till :)

zoolatri
0

Haha, jag får hemska bilder i huvudet eftersom uttagandet av min p-stav var ganska besvärlig. Ingenting jag skulle vilja göra utan bedövning. men jag antar att det gått lättare för andra:P

Elega
0

Min piercare sa att hon gör ett litet snitt, precis som #1 sa!

Men du kommer inte vilja ta ut dem sen! Haha, dem är för snygga för det.

murderdolls
1

#3 det handlar inte alltid om att vilja, det kan komma anledningar som gör att man måste.

Elega
0

#4 Så sant så sant

murderdolls
3

jag gjorde en ny piercing idag och passade på att fråga på federal hur de gör om de skall ta ur dem. och tackolov så hade han tre olika sätt att göra det på :)

1. rucka på smycket lite fram o tillbaka och sedan lirka ut smycket.

2. sätta i en liten stav för att öppna upp huden lite och sedan dra ut smycket.

3. peta lite med en nål för att lirka upp kanten på smycket och sedan dra ut dem.

Tejoos
0

#6 Hur mycket kostar det att göra? Här i Uppsala tar de 1000 spänn/st på Darkwell.

Skulle vara intressant att höra om alla tar samma pris…

murderdolls
2

#7 har för mig att det är 800kr/dermal.

[Mova]
0

på tribe kostar den första 800kr och följande 500kr, men jag tror barbarella har billigare första pris iaf, eller om de hade samma pris på första och följande?! minns inte, men det står nog på deras hemsida kanske :) Jag fick båda mina för 1000 kr :)

Linn
0

Hur funkar det då med operationer och dermals? För man måste väl ta piercings och sånt om man blir opererad. Föresten, är det någon som vet varför man måste göra det?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Stinko
0

#10: Infektionsrisk gissar jag på.. För det vore lite konstigt om det skulle vara för någon annan anledning tycker jag. Kan i alla fall inte komma på någon annan anledning till att man inte skulle få ha  det i.

Men då kan man ju undra en sak… varför skulle man behöva oroa sig för infektionsrisk när man ligger på operationsbordet? Då ska det väl ändå vara sterilt. Och så länge man inte är i närheten av piercingarna under operationen så ska det väl inte göra någon skildnad om man har dom i eller ej… Ska man däremot operera där man har en piercing/dermal får man väl såklart ta ut den… Men det är väl självklart :P

Vissa tandläkarevill att man tar ut piercingen i tungan när dom röntgar. Men grejen är den att percingen i tungan inte stör utrustningen eller påverkar bilderna… :/ Så det är ju knappast därför heller, om man ska opereras och ev skulle behöva röntgen…

Hmm… Ja, jag vet ju inte alls varför, har bara mina egna tankar om saken… :/

murderdolls
0

#11 magnetröntgen kan krångla det det uta h*lv*t* :S  smycket skulle praktiskt taget slitas ut ur kroppen om de skulle göra en sådan utan att ta bort smycket, och har de bråttom så lär de inte stå och lirka ut smycket utan snittar nog hellre och plockar ut det = ärr.

Linn
0

jag gjorde en magnet röntgen en gång. usch vad naken jag kände mig utan ett enda smycke på hela kroppen. sedan hade jag ju bara en sjukhus rock på mig också :P

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Satmaran
0

Jag funderade just på detta med röntgen.

Skulle vilja ha en dermal på ena bröstet, men nu är jag ju i den åldern där det börjar bli dax att gå på mammografi. Det skulle ju vara lite snopet att tvingas ta ut den för att bli undersökt, hmmm.

Var hos min piercare i fredags och frågade om dermals, men han gör det inte. Han vägrar dessutom att göra cheeks. Cheeks gör han inte för att där är för många kapilärer och nerver som kan skadas + att det är för stor risk för tandskador.

Han rekommenderade en studio i Köpenhamn dock för dermals.

Tror att de heter body extrem.

Annars kände han bara till någon i Göteborg och Örebro. Känns som lite för långt att åka :(

Någon av er som vet någon här i malmö som utför dermals?

Ceciliaolucifer
0

#10 Jag fick behålla mina piercingar jag hade när jag opererades förra vintern. Trots att dem gick in i magen och opererade mig så fick jag har kvar navelpiercingen. Dem tog ut den innan och satte tillbaka den efter op.

Jag hade en sjuksyrra som var lite alternativ och hon sa till kirurgen att självklart ska hon få behålla sina piercingar ;)

Men jag fick tillslut ta bort den själv eftersom mina sår och stygn blev inflammerade. Men det var en god tanke :)

jesisica
0

Jag har själv två stycken men var tvnungen att ta ut göra göra om en p.g.a migration, och när man tar ut en dermal så används liknande en pincett för att lyfta upp huden vid den korta delen sen drara dom ut den. Detta känns inte ett dyft, jag satt där spänd som en fura och var beredd på det värsta men kändes inget alls. Sen gör säkert olika artister på olika sätt, me så tog de ut min iaf…

Niini
0

En piercing ska bort när man ska opereras just för att det är sterilt på op, en piercing är inte steril! precis som att alla smycken också ska bort.

Aviendha
0

Men, om det beror på att en piercing inte är steril och att det är därför den ska bort, då förstår jag inte hur det kan vara ok med plaststavar vid operation.

Dessutom är INGEN del av kroppen steril.

Min kompis skulle göra en underlivsoperation, och hon fick plocka ut smycket i bröstvårtan. Dock var det helt ok att ha en plaststav inne, så det verkar ju vara själva metallen de vill ha bort under operationen.

En långsökt tanke är att om de skulle behöva använda en defilbrator (?) dvs ge elchocker för att kickstarta hjärtat ifall något går hemskt fel, så skulle metallen kunna ge brännskador. ?

foxxiii
0

jag e ganska nyfiken på att skaffa en dermal men vet inte riktigt var jag skulle ha den… tror ni man kan ha den som en tåring? för man kan ju göra på fingrarna…

skulle va gla om nån tog sig tid och svara ^^Glad

JossanH
0

#19 gissar på att det är få piercare som vill sätta en dermal på tån pga att det är ett så utsatt ställe.. och det åter inte alls skönt att ha där när man har skor på sig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

foxxiii
0

jo sant kan ju förstå de :P

när man har skor på sig har jag oxå tänk lite på och jag har haft en tåring där jag hade tänkt att sätta en dermal & med tanke på att ringen e större & jag glömt av att jag har den där verkar ändå vara lite "tryggt" om du kopplar va jag menar :P

Liss
0

#19 Du får helt enkelt kolla runt och se om någon studio vill göra det. Vissa ställen åtar dem sig inte eftersom dem inte gärna vill vara den som är skyldig till något dåligt.
Kan tänka mig att de är svårt i början för läkning, när man har strumpor och skor hela tiden. kanske på sommaren så man kan gå barfota? .. Och så gäller de väl att få till en så pass liten så den inte är ivägen. Men är nog svårt med, eftersom de är så pass lite vävnad i tån. I stort sätt bara skinn och ben.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

foxxiii
0

jo sant såklart man ska göra de på sommaren ^^

haha synd att man inte kan lägga lite av sin överflödiga vikt på tårna xD

får vänta ett litet tag tills jag får göra de eftersom att inte e 18 än =( men kolla & leta runt kan man ju alltid som du säger =)

om jag gör de kommmer jag nog lägga upp bilder på hur de blev :D

Liss
0

#23 Ja, info och att samla på sig kunskap är ju bara bra innan man gör det. Väldigt bra tänk:)

Ja, lyckas dem och får det genomfört vill jag gärna se bilder:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

foxxiii
0

jag har legat _& grubblat lite över natten & tänkte på att på fingrarna har man ju inte heller så mycke mer än bara skin & ben men där har jag sett bilder på flera som har…. & de e väl oxå ett ganska utsatt ställe… el?

JossanH
0

Skillnaden mellan en tåring och ett fast smycke är väl just det att kommer trycket uppifrån så lägger sig ringen platt mot tån på ovansidan och blir lite lösare på undersidan. Ett fast smycke kan inte bli "plattare" än det är och kommer därför alltid ha en botten som tar emot inne i huden.

Hoppas du förstår vad jag menar.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

foxxiii
0

jorå visst kopplar jag vad du säger men en tåring e ju ändå större så då borde man ju känna om den tar emot…. el? =P

Aviendha
0

#27 Du känner ju lite om den tar emot, men underdelen på ringen kommer att ta emot skon/golvet, och då kan ju den övre delen inte tryckas ner mer och då känner du det inte på samma sätt ;)

foxxiii
0

fast de gör den inte om de e än sån som har "gummi-fiskelina" =P

Aviendha
0

#29 Aha, det tänkte jag inte på ;) Även om det sitter en plupp på denna ring så kan den vrida sig och hamna i ett annat läge. En dermal är ju fixerad och kan bara vrida sig lite.

Men som nämnt tidigare så är det ju bara att höra runt med olika studios och höra vad de säger om saken. Som yrkesmän borde de ju ha den största kunnskapen och sista ordet ;)

foxxiii
0

hehe jo fast gjorde inte i skon konstigt no :S

hehe helt rätt  =) får sätta igång med det snart antar jag ^^

cj79
5

Vill kommentera detta med piercingar och operation.

Det handlar om två aspekter: hygienen och diatermi.

Ur hygiensynpunkt är det inte bra att ha en piercing i det område som skall opereras. Man kan inte steriltvätta en piercing. I övrigt vill man gärna att patienten avlägsnar piercingar, smycken, klockor, ringar etc för att minska den totala bakteriefloran.

Vid de flesta ingrepp används diatermi, som "bränner". Användande av diatermi innebär att ström går genom patientens kropp. De som någon gång blivit opererade minns kanske att de fick en platta klistrad på låret. Detta är en neutralplatta och är till för att leda strömmen ur kroppen på rätt håll och tillbaka till diatermiapparaten. Med nya apparater skall inte ett smycke spela någon roll, men med äldre apparater fanns en risk för brännskador av smycken. Man är fortfarande försiktig med smycken eftersom det är en komplicerad historia vilka vägar strömmen tar genom kroppen. Man vill vara helt säker.

Plaststavar är en annan sak, för de leder inte ström. Men hygienproblemet kvarstår.

(Sen finns det en annan typ av diatermi som kan användas vid mindre ingrepp som inte kräver nån platta som leder bort strömmen, och det innebär också att smycken inte är nån fara.)

Hälsningar en operationssjuksköterska som gillar dermal anchor =)

Gluskap
0

Finns i malmö… min pojkväns styvpappa gjorde en för några veckor sen. Har för mig att han gjorde sin hos Daltons på Bodekullagatan! Ska höra närmre när vi är där i kväll!

cillisw
0

En sådan ska jag göra snart, så fint! Glad

Gluskap
0

Kan ha varit på india också… hm… fundersam

RuiXue
0

#14 Anatomorph "gör allt eller vet vart man kan få det gjort" Ligger nära Värnhem. Var där för en månad sen nu och gjorde en intim piercing och kommer definitivt gå dit igen om det blir fler piercings för min delSkrattande

Jennie