Bli tatuerare m.m.?
Jag vill väldigt gärna bli tatuerare piercare… men hur tusan bär man sig åt? går man någon kurs? linje på gymnasíet? huuuuur!? MVH
^^,
Att öva upp sin estetiska förmåga är en klar fördel, så då kan estetprogrammet vara en bra början. Det ska finas en gymnasieskola som har et estetprogram med inriktning på just tatuering nu, eller så är det påväg att startas iaf.
Sen så är det att vandra den långa vägen med övning, övning och åter övning, en lärlningsplats hos en tatuerare är guld värd, dels för att denne kan lära dig allt den kan och du får in en fot när du väl börjar jobba som det.
Paulina

ok, har precis börjat på lerums gymnasium… estetisk inriktning.. men det är inte någon tatuerings inriktning direkt.. :/
man kanske skulle kunna praoa hos nogon tatuerare… lr? det skulle vara något =)

att bli tatuerare/piercare är svårt. då måste gå som lärling, och på så sätt bli utbildad. men det är inte månag som tar in lärlingar, då det kräver en massa tid. och dom flesta seriösa har 18års gräns. en anna bra linje är omvårdnad, så man lär sej allt om hygien m.m. många piercare/tatuerare har den utbildningen i grunden.
Testa att få en praktikplats hos en tatuerare om du har praktik med skolan. Studion där jag har gått/går hos har haft praktikanter. Då får du viss inblick i jobbet och kanske får hjälpa till att kopiera och skissa upp bilder, om du har tur.

#3 jag kan inte börja i omvårdnad, då jag har börjat i estetisk. :/ vet du hur lång tid man går som lärling hos tatuerare/piercare…? =)
#4 Vilken studio går du på då? =)

hur lång tid är väldigt olika. men tills du + din lärare anser att du är färdig lärd.
Ville bli piercare förut, och för att få licens/gesällbrev som piercare måste man gå en kurs på ett till två år i Tyskland, så var det då iallafall.
sen kan man väl naturligtvis gå bredvid nån piercare och "bli" det utan licens.
Kan dock säga av egen erfarenhet att omvårdnads programmet inte ger mycket som skulle hjälpa en i sin utbildning som piercare.Har själv gått den utbildningen och är undersköterska.
Dom tatuerare jag känner har varit sjukt sjukt duktiga på att teckna, sen fått in en fot som lärlingar i flera år innan de själva börjat arbeta i studio som tatuerare.

#6 ok ^^, tack för att du svarade =P
#5 Jag går på Rough Stuff i Uppsala. Enligt tatueraren där, han som äger studion, är man lärling i tre år.

Det bästa är att komma in som lärling hos någon tatuerare, jag började själv som lärling i början.
Det kan vara svårt att hitta en lärlingsplats bara, det man kan göra hemma är att öve på ritningar av bilder mm, det kan va bra att ha ett eget bibliotek med sig som man kan visa när man söker, när någon söker lärlingsplats hos mig så tittar jag alltid först efter hur de ritar för då får man en uppfattning om hur de står rent tatueringsmässigt med.
mvh