er åsikt
Är lite nyfiken…
Vad tycker ni om hemma pulare/hobbytatuerare?
ska de få finnas eller ska de hålla sej till papper o blyerts?
Att jag undrar är för att jag själv är en sådan…o tycker själv att vissa människor har ingen som helst självinsikt….
Har en vän som råkat ut för en riktig miss…. en hemmapulare som mer eller mindre förstört armen på han….Inte ens om jag vart aspackad hade ja kunnat ställa till med ett sånt spektakel…. 
Jag skall se om jag kan försöka att fixa till det….någorlunda….ja är ju trots allt inget proffs…. men proffs började ju sin bana nånstans de med 
Jag har däremot såpass mycket självinsikt att jag vet va jag inte skulle klara av…. har avböjt ett par just för den saken…. att jag inte vill förstöra något som skulle kunna bli vackert…. men inte om jag skulle gjort det.
om ni begriper….
Vill ju inte sätta nåt på nån för evigt o sedan ser det för jävligt ut….
så…ut med språket! får såna som jag "finnas"? 

jag gillar inte hemmapuleri. men om den man tatuerar vet alla risker med smittspridning, det eventuella kassa resultatet så är der deras problem. jag ser skillnad på hemmapulare och hemmapulare.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag gillar inte heller, finns alldeles för många som är oseriösa och inte vet vad dom ger sig in på, både när de tatuerar och den som blir tatuerad.
/Christine

Jag antar att alla måste börja någonstans och har fått uppfattningen att de flesta faktiskt har fått börja som hemmapulare med frivilliga offer ;)
Det är ju inte så att det enkelt går att söka in till "Tatuerarlinjen", när man ska välja inriktning till gymnasium eller högskola..he he.
Så länge man arbetar seriöst, inte tatuerar underåriga och uppfyller de hygieniska kraven, så ser jag inget illa med hemmapuleri :)

Tack för att ni delar med er 
Hygien är A och O…..
Det absolut viktigaste av allt tror ja….
Personligen har jag juh lite fördel där då jag jobbar där hygien är viktig…o dessutom har ja juh "gått på kurs"
(som ingick i dels utbildning o dels jobbet)
Själv är jag hysteriskt noga med hygienen… har till o med fått skäll för att jag är fööör noga (hur man nu kan vara det?)
Sterila nålar…allting nytt varje gång osv… sånt är skitviktigt! För även om ja e en hemmapulare…så är jag seriös
och väldigt noga med att tala om att jag inte är proffs…..och avsäger mej saker jag inte tror jag skulle fixa…
Och jag vill verkligen inte bli jämförd me de som tar lätt på detta…. som tror att det inte är viktigt osv….
Tycker dessutom inte om hemmapulare pga just att det finns så många klåpare därute (vadå dubbeltydig?) o skulle dö av skam om jag blev jämförd med en sån….

Jag skulle aldrig gå till en hemmapulare för att bli tatuerad. Jag skulle ha svårt att lita på att allt var rent och att tatueraren är duktig när den sitter hemma och jobbar. Som sagt finns det alldeles för många oseriösa tatuerare, men det finns också alldeles för många som vill ha en tatuering men som inte ens bryr sig om att kolla om tatueraren ens kan dra raka linjer och då får man skylla sig själv om det blir kasst resultat.

Håller nog med #5 där… Vill andra gå till en hemmafixare är det upp till dem men jag själv kommer gå till en studio dock finns det inga garantier för att tatueringen blir bra för det men det känns ändå lite bättre för mig. I alla fall när det gäller en stor tatuering som jag vet kommer bli svår och då vill jag ha någon som jag blivit rekomenderad gärna. Har de varit bra innan är chansen större att min också ska bli bra. Fast ja har inte kommit ivä än. De är ju inte gratis de där tatueringarna så de får nog vänta lite och jag hinner kanske ändra åsikt tills det väl är dags att få konstvärket på skinnet. :)
Som sagt så är det ju skillnad mellan hemmapulare och hemmapulare. Min bror har gjort sina två första hemma hos en bekant. Mycket snygga resultat och de har läkt bra (även på hans flickvän som gjorde hos samma). Jag funderade själv på att försöka få en tid hos honom, men valde till slut att gå till "min" salong och göra den kommande.
Skulle jag gå till en hemmapulare skulle jag vara extra noga. Kolla upp så att personen håller bra hygien samt kolla upp folk som redan har gjort tatueringar hos denna.
_No way! Yes way!

Jag måste försvara lite då….när det gäller hygienen. Man vet om nålar o grepp e "rena" de är juh sterilförpackade 
Däremot så vet man juh inte hur personens hygien är… fast det vet man inte på en studio heller….. man utgår bara att den ska vara ok pga att de är på just en studio….
Sen ska man ABSOLUT! kolla tidigare jobb o referenser….mm.
Det är därför som jag själv skäms för att kalla mej hemmapulare…. pga att det finns nötter därute som påstår en massa…..som inte e sant….
själv e ja så himla petig o kräsen så vete 17 om nån HP skulle få göra på mej…..
Dubbelmoral…ja vet!!!
#8 Med "kolla hygien" menar åtminstonde jag att kolla så att t.ex. nålar är sterilförpackade, att tatueraren använder sig av handskar under sittningen, att arbetsytor är inplastade eller dylikt, mm. Om personen duschat eller ej under dagen (eller veckan) är jag väl inte riktigt lika intresserad av 
_No way! Yes way!

jag har gjort de flesta utav mina tatueringar hos en kompis som kör hemma. jag tycker absolut att dte är okay med "hemmapulare", som är seriösa! dom som kör hemma med en gammal ihop meckad rakapparat eller liknande tycker jag inte om. ska till yttligare en kompis som kör hemma på fredag för att göra en liten grej.
min ryggtavla som hålle rpå att fixas är däremot en studio som hjälper mej. för där behövde jag så mycket hjälp med att rita till den rätt.

#9 det fatta ju ja me
om folk duschar eller inte e fullständigt ovesäntligt….
men tvättar de händerna efter de vart på dass? kliar de sej i skrevet o sen tar på saker? hostar eller nyser de hej vilt? hur städas det osv… det va det jag menade…. det har man ju lika dålig koll på om det är en studio som hemma hos någon….
själv är jag supernoga. Städar fan så noga innan…spritar alla ytor….inkluderat mej själv…. förbrukar handskar på löpande band…. hellre ett par för mkt än 1 par för lite….
Inga saker framme mer än det som jag faktiskt inte kan flytta på…..engångsunderlägg osv…..
Jag lider ju tyvärr av dubbelmoral då ja själv tycker att en del inte skulle få lov o vara närmre än en mils avstånd från utrustningen…. o så gör jag det själv 
Fast till mitt eget försvar får jag ju säga: jag gör inget jag är osäker på om ja fixar.

en av mina ligger förresten inne i tråden "tillägnad barn"
det var min #12 (tror ja)
#11 Jag menar även de sakerna du tar upp. Så länge de inte gör det under en sittning är det strunt samma. Skulle lokalen i sig verka osanitär (ostädad) skulle jag vända - vare sig det gäller salong eller hemmapulare.
_No way! Yes way!

enda chansen att saker och ting är helt sterila är om man tatuerar innut i en autoklav. och det tror jag inte någon gör. :)
jag har inget emot seriösa hemmapulare, jag sitter själv och leker på grapefrukt med egna maskiner. säger bestämt nej till alla som frågar efter att göra på dom dock ;P

#13 okej, då missuppfattade jag….flåt.
#14 hehe….det skulle bli bra trångt därinne 

Så länge alla inblandade är medvetna om allt så tycker jag att det är helt okej. Man bestämmer över sin egen kropp. Jag är "hemmapulare", mestadels gör jag på mig själv, men skulle någon annan vilja ha tex en piercing, så vill jag givetvis att de ska veta om riskerna,och allt såntdär. Dessutom finns det faktiskt gott om "hemmapulare" som är bättre än professionella piercare/tatuerare. Det är konst. Bara för att man inte har det som yrke betyder det inte att man skulle vara sämre. Och har man dessutom koll på hygien och smittrisker så ser jag inget fel i det alls. Sen på vilken nivå man vill sköta allt är ens eget val. Jag har även gått till "hemmapulare" själv, och jag är inte missnöjd över något. Men å andra sidan valde jag ju folk som levde upp till den standarden jag krävde.

Jag tycker att "hemmapulare" får grejja bäst dom vill så länge de inte utsätter någon, annan än de själva, för stora risker.
Jag själv skulle aldrig göra en tatuering/ piercing hos en privatperson, men de som gör det vet ju ganska säkerligen att det är mycket mer riskabelt än att gå till en ordentlig studio där de förmodligen har mer erfarenhet och kunskap.
Folk väljer väl själva hur de vill ha det.
Mvh Ellenfyrkant
Det finns för- och nackdelar med allt. Har en bekant som tatuerar hemma och hon är riktigt duktig. Efter jul ska hon börja som lärling på en studio. Ur bekvämlighetsperspektiv så låter det riktigt bra att sitta/ligga och se på film i hennes vardagsrum under tiden, men jag håller mig till studios.

piercings skulle jag aldrig våga mej på att göra på andra….. för mkt nerver, körtlar o blodkärl…. *hua*
folk har faktiskt undrat om ja inte ska börja me det oxå….o på fullaste allvar så menar de det…..
min hemmapulare som gjort nästintill alla mina ha arbetat med att gadda i 20år..å t.o.m dom som jobbar på studio är imponerade av hans verk..så det beror på vem man går till…jag kom in med en blomma bara som ja hade ryckt ner från ett träd och så frimålade han på hela benet..å då e man väl ändå konstnärlig lagt lr??? å sköter dom hygienen oxå så e d väl ingen skillnad på att gå till studio lr hemmapulare??
Jag håller med #3!
jag har själv tatuerat mig hos "hemmapulare", en hade egen studio i källaren t.ex, rent och snyggt, precis som en studio på stan.
Sen finns det som sagt olika hemmapulare, och där får man ju själv lov att avgöra vad man "går" med på.