Lärlings plats som piercare
Tjena…! Någon som vet hur man ska gå tillväga för att få det…? är det plugga till Undersköterska som gäller..? eller kan man börja på studio och lära sig den vägen…? ifall någon vet någon studio i stockholm så tar emot så får ni gärna hojjta till…! Rock On…!
undersköterska är en bra grund att börja på, men att bli piercare är det endast lärling som gäller i dagsläget.
Okej det var det jag hade hört också…! Tackar för svaret…! Hare bra…! Rock On…!

jag började som lärling till en kompis som är tatuerare, sen börja jag köra själv i studio hemma, nu har jag tatuerat i några år sedan dess, men gör det fortfarande i hemmastudio till vänner och bekanta, det är endast en hobby och ingen verksamhet för mig.
Ville bli piercare förut, och för att få licens/gesällbrev som piercare måste man gå en kurs på ett till två år i Tyskland, så var det då iallafall.
sen kan man väl naturligtvis gå bredvid nån piercare och "bli" det utan licens.
Kan dock säga av egen erfarenhet att omvårdnads programmet inte ger mycket som skulle hjälpa en i sin utbildning som piercare.Har själv gått den utbildningen och är undersköterska.
Dom tatuerare jag känner har varit sjukt sjukt duktiga på att teckna, sen fått in en fot som lärlingar i flera år innan de själva börjat arbeta i studio som tatuerare.
(skrev precis i en annan tråd om samma sak, men kan inte ta bort det angående tatuerare, haha, för jag klistrade in texten här)
Lycka till!

#4 "Kan dock säga av egen erfarenhet att omvårdnads programmet inte ger mycket som skulle hjälpa en i sin utbildning som piercare.Har själv gått den utbildningen och är undersköterska."
hmmmm är du snäll och förklarar vad det viktigaste inom bodypiercing är enligt dig? för om en grundlig kunskap i människans anatomi, blod/blodsmitta/infektion/inflamation/nervbanor/senor/muskler/bakterier/virus ect ect ect som man får lära sig när man studerar till USKA, INTE är en extrem hjälp när det gäller att utbilda sig inom bodypiercing och självklart annan bodymod vad enligt dig är till stor hjälp isåfall??? har man 2 händer och 1 öga kan man sticka ett hål, har man en spikpistol kan kan göra ett hål i människokroppen men det säger ju inte att det är något bra el, hur?? när man går till en riktig studio för att göra en piercing så är det inte smycket och nålen man betalar för mest el,?? utan säkerhet, att känna sig trygg och att den man låter sticka en stor jävla nål i din kropp verkar veta vad dom håller på med. att sticka ett hål kan vem som helst men att förklara varför vissa ställen inte är lämpliga att sticka i el, hur ska man sköta om sin piercing, el, vad ska man göra om man har otur att få en infektion el, inflammation? ect ect ect ect DET är i mina ögon vad man betalar för.
så snälla kom inte och säg att en gedigen undersköterskeutbildning el, liknande inte ger så mycket vad det gäller att blir en bra piercare, för det är precis vad det gör.
visst finns massor med extremt duktiga bodypiercers som inte är utbildade Uskor men dom har vanligtvis gått massor med anordnade kurser i just allt sådant för att kunna erbjuda ett säkert utfört jobb. plus att ha USKA i botten är aldrig fel om man tittar på hur många som vill bli bodypiercers och kunna/kan livnära sig på det och och dom som inte kommer så långt, så att vara uska i botten ger dig iafl, möjlighet attt få jobb om dina drömmar om att bli bodypiercer går om intet.
stay safe
Jag utgick ifrån mig själv och min utbildning och behöver inte läxas upp, tack!
uska på gymnasiet är kanske bättre än inget, men man kanske inte ska välja det enbart för att man vill bli piercare, om det är sjukvård och nervbanor man vill lära sig om, för då finns det förmodligen bättre kurser.
Omvårdnadsprogrammet är just OMVÅRDNADsprogrammet, inte så mycket sjukvård utan mycket hälsa och omsorg, man får t.ex lära sig hur man bäddar sängar, vänder en människa i en säng, ergonomi, äldreomsorg mm. Och som jag sa, jag utgick ifrån min egen utbildning och hur lite jag visste innan jag började jobba, om sånt som kanske är viktigast för att bli piercare.
Så ja, en gedigen undersköterskeutbildning kan vara nåt, men det kanske man inte kan hoppas på att få på gymnasienivå.
"/blod/blodsmitta/infektion/inflamation/nervbanor/senor/muskler/bakterier" är inget vi fått lära oss så mycket utav, att man skulle dra nytta av det när man utbildar sig till piercare, det är på sjuksköterske nivå, då kanske DEN utbildningen är bättre att rekommendera.
Det är min åsikt, respektera den.

#6 om du nu inte fick lära dig så mycket av dom sakerna under din utbilding så finns det 2 svar…antingen hade du oturen att hamna på en helt kass skola el, så kanske du själv helt enkelt inte la ner den energi och intresse som behövs för att en utbildning ska ge något? så jaga inte upp dig över saker som du själv styrde över.
självklart är syrra en bättre utbilding men det är dåligt med sjuksysterutbildningar på gymnasienivå…och gymnasieskolan i sverige är frivillig och gratis så därför är just en USK-utbildning varmt rekomenderad. men som med all skola är det upp till var och en vad man vill ta till sig och hur mycket tid man lägger på sina studier.
P&K
tack för informationen!
Tänk att jag var så ovetandes att jag inte ens vet hur min egen utbildning var och att man inte kan plugga till ssk på gymnasienivå :-O
P&K
Jag vet inte, men du refererar hela tiden till usk utbildningen, nu är det så att undersköterskeutbildningen inte finns kvar så som den var då jag gick (och då hette just undersköterskeutbildningen) Den är numera omgjord och heter omvårdnadsprogrammet och har just inriktining på omvårdnad….. så som #6 säger. Den skiljer sig markant från den gammla usk -utbildningen. Så jag vet inte när och hur du har kommit i kontakt med programmet, men då du hela tiden patar om uskor - så antar jag att det är några år sen och isåfall så kanske en uppdatering behövs.
Mvh. Silverhuldra

#7 Ja den är omgjord helt klart men om man tar och kollar vad programet ger/utbildar för så….
http://www.utbildningsinfo.se/sb/d/168/a/397#paragraphAnchor1
och vad tror ni delen "akutsjukvård" innebär?? precis mycket av dom saker som jag påtalar är viktiga och helt klart mycket givande för en aspirerande piercare…. men självklart väljer man älderomsorgs delen istlt, så fine då får man väl stå sitt kast. åter igen en utbildning ger det man är villig att ta in och jobba för…….
så kanske som du sa en uppdatering inte skulle skada om det man pratar om??
men helt klart så verkar det vara samma inställning här som hos dom flesta som ringer till studion och frågar om just detta, att varför skaffa sig en utbildning som tar flera år när man bara vill jobba med piercing…. jo man skaffar sig en utbilding som hjälper dig väldigt långt in i yrket som bodypiercer genom att få massor av den kunskap man behöver gratis från skolan och som jag sagt förut om det nu inte blir som man drömmer om att man faktiskt blir och får jobba med bodypiercing så har man fortfarande en utbildining som kan och ger jobb inom vården i olika utföranden.
Kunskap är makt
P&K
PS: ZaraC skulle du kunna skicka länken/länkarna där du sett att det finns gesällutbilding i tyskland för bodypiercing? har aldrig hört att det skulle finnas något sådant och håller på och kollar här i sverige vad som krävs för att få ett yrke godkänt som hantverk så det skulle gå att kunna få avlägga gesällprov.