Kliar i öronhålen!
Nu börjar jag undra vad det är för fel på mig :P
Jag tål inte sterling silver, kliar som attan och svullnar upp i öronhålen.
Testade med silver, gick inte heller (dock sa dem att de blandar ju ut med annat skit i silver så det kan finnas små mängder av det man inte tål)
Jag är testad för nickelallergi för 2 år sedan, men hade det inte - konstigt nog.
Jaha, då fick jag tipset att testa titan och ja, köpte titanörhängen förra veckan och kunde inte ha dem i mer än några min förräns det började klia och svullna upp igen.
Någon som vet vad det beror nu på då och vad jag kan testa härnäst i öronen?
Funderade på plast om det vore något?
Sedan ska jag ev till senhösten pierca mig i underläppen och hur kommer jag reagera där med deras piercingsmycke i läppen?
Tacksam för svar! :)
Guld, kanske? Själv har jag bara guld. Om du inte hittar något bra alternativ är det nog inte så klokt att göra fler piercingar och riskera fler infektioner. När piercingen i läppen blir irriterad blir det väldigt ömt.

Ja, ska faktiskt testa med det, men tror även plast skulle fungera då jag har för mig jag klarat av att ha det förut.
#2 Testa med plast först i så fall, så slipper du lägga ut så mycket pengar på något som du kanske inte kan använda.

Ja, sant.. tack för tipsen! :)
Det kan inte vara så att örhängena du haft har vart aningen större än hålet eller att hålet gått ihop lite? När jag inte har haft något hänge i på någon dag så kliar mitt öra, blir lite rött och svullet och ont innan det vant sig igen.
Paulina
Håller med Paulina. Dessutom kan det bero på vart du köpt smycket. Med det menar jag bara att vissa som det står titan på kanske inte är det rakt igenom. Om du inte köpt det från piercingshop eller studio.
Bara en tanke.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#5 Hmm, det har jag faktiskt inte tänkt på du!
Men har ett örhänge i äkta guld nu i högra öronhålet och ett i vänstra med plast, hittills har båda klarat sig bra.
#6 Jag köpte titanörhängerna i en vanlig guldsmedsaffär, då kanske titan i studio går bätte.
Vad är det för material de har vid piercing? (läkningsstaven)

#7 Läksmyckena som man får är i titan :)
- Medarbetare på studier.ifokus
#7 Läksmycket brukar vara titan eller kirurgiskt stål, om det inte är bloomdahl som har (iaf har haft) plast.
Det jag gör är att stå ut :P Efter någon dag så går det över, precis som när man töjt örat en aning och jag försöker se till att alltid ha ett litet smycke i just för att slippa detta när jag vill ha något.
Paulina
Jag har alltid örhängen i numera. Känns alltid lite obehagligt precis när jag satt i örhängen av någon anledning. Haft alla mina vanliga hål i öronen i 14.5 respektive 9 år nu. Men när jag väl haft smycken i ett tag så går det finfint om det bara åtminstone är silver smycken. Lustigt nog så är min hemgjorda helix det som ställt till med minst problem även efter längre perioder utan smycke i, haft den kortast tid också- typ 6 år
Kanske helt enkelt bara prova att stå ut med obehaget lite och se om det går över?
Jennie

Ja, jag tror jag ska se om det blir bättre. DEt var faktiskt längesedan jag hade något i hålen och så man tom får trycka igenom lite på baksidan :P
Hoppas! :)
Då kan det vara så enkelt som att dina öron behöver vänja sig vid att ha något i hålen igen :)
Jennie

Vilade lite nyss och när jag vaknade till sved och kliade det i BÅDA öronhålen.. och nu håller det på ännu :(
Det måste väl vara att mina öronhål inte r vana vid örhängen?
För jag har plast och äkta guld i nu ju :S

Jösses vad det kliar.. mest i det örat nu där jag har plastörhänget, men i båda två. Försöker uthärda det!
Men jag tänkte på en sak.. är det säkert att jag komer reagera likadant i offcenter labret piercingen, som i öronhålen?
För i det är ju liksom "köttet" i munnen där.. inte samma som i öronsnibbarna, eller är jag helt ologisk nu? :P
#14 Jag tror du bör vara försiktig med att pierca dig någon annan stans om du redan får reaktioner "bara" på öronen… Runt munnen samlar det väl ännu fler bakterier?

#15 Vad negativ du låter.. vill inte det ju.. ledsen :'(
#16 Jo. :/ Men det är ju som jag tänker. Fast om du kommer på varför det kliar sig i öronen finns det säkert något sätt att förhindra kliandet, och då kan du säkert göra den piercingen du alltid velat göra. :)
Ja, det beror ju helt på varför det kliar i öronen. Jag själv har haft jätte stora problem med öronsnibbarna. Har tagit om dem vanliga hålen säkert 15 gånger tills dem ville funka. Men det antar jag handlar mest om att, då för tiden körde man med pistolhål. Och det ville inte mina öron höra talas om. Nu är dem jätte bra i alla fall och jag kan ha vilka smycken som helst. (förvisso är dem töjda nu också)
Men jag känner igen det där som Aviendha skrev också. Att det kliar när man inte haft örhängen på ett tag. Hålen vänjer sig igen vid det och då kliar det. Och har du även fått pressa igenom dem lite på baksidan kanske det är lite irriterat och kliar på grund av det också.
Men det jag ville komma fram till är, att även om mina öron har krånglat som tusan genom åren så har det aldrig någonsin vart problem med mina andra piercings. Läppen och septumen har läkt som det ska och aldrig kliat på det sättet.
Men (igen) det beror helt på person och din egen hud. Så bara för att det funkar för min del behöver det inte göra det för dig. Dock kan du alltid prova om du nu jätte gärna vill pierca dig i läppen eller vad du sa. Fördelen med piercings är att man kan ta ut dem igen :)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ja, samma här, jag tog ju mina hål också med pistol i en vanlig parfym/smink salong för 9 år sedan nu. Öronen har ju krånglat lite hit och dit med åren och ena hålet blev svårläkt, så det har gått i perioder om jag kunnat ha vissa material i öronen och inte.
Men nu protesterar öronhålen totallt alla 4 också i öronsnibbarna, ömmar, svullna, svider, kliar som attan :(
Det hålet som är längst upp på högra örat kommer jag nog ändå låta växasigen nu, då det känns som om de tog det helt fel. Är precis som om det är 3 hål i ETT hål :\ hittar liksom inte igenom hålet om jag inte går igenom via bakhållet för att leta upp "vilket" hål som är det rätta.
Och det är även just det hålet som är mest svullet och ömt just nu.
Kanske vore något att köpa rengöringsmedel att badda med?
Om det nu skulle tänkas vara inflamation i alla hålen :S
Jo, vill ju helst pröva och man kan ju som sagt ta ut den OM det skulle krångla :) tänker även isf ta upp detta med piercaren, att jag haft problem med mina vanliga öronhål, dock att de är tagna med pistol och det har man ju hört kan bli stora problem :(
Beställe igårkväll 2 olika ringar, ett i kirurgiskt stål och det andra i blackline. Ska rengöra öronhålen och se så svullnaden gå ner, sedan testa med dessa nya material i öronhålen.
För blackline om något material borde jag ju kunna ha.

Isch!!! Jag hade absolut tagit ut det översta hålet och låtit det läka ihop helt. Det är ju inget hål utan ett sår… Skulle sedan gjort om det då de två övriga är helt OK. Men inte förr.
Du tror inte du har någon infektion i kroppen? Hudbakterier som kommer in i hålen? Stafylokocker (hur det nu stavas?) Andra svårläkta sår någon annanstans? Jag skulle nog låta kroppen läka ut innan jag gjorde nya påfrestningar i form av nya hål, så att inte även dessa råkar ut för samma sak.
Tror inte man ska ignorera att kroppen säger ifrån så tydligt…

#22 Nej, har inga sår någon annanstans på kroppen eller liknande infektioner, är inte ens förkyld och är inte ofta sjuk heller.
Men det började bli såhär "illa" efter att jag hade satt i olika örhängen i alla hålen, så känns som att det kanske inte var renliga och förde med sig bakterier i hålen?
Och sedan även att jag inte haft i smycken i hålen på lång tid så jag fick trycka igenom baksidan lite lätt.

Om jag var du skulle jag testa noggrann rengöring ett tag och ha något i som absolut är nickelfritt.

Exakt det jag gjort och kommer göra.
Efter bara 2 behandlingar med koksaltlösning så har både kliandet, svullnaden och det röda försvunnit ^^