Ärrvävnad runt piercing i näsan
Hej! Har en ca 8 veckor gammal piercing i näsvingen som börjat "växa". På utsidan har det kommit en "bulle" av ärrvävnad. Baddat den med saltlösning och svullnaden går ner, sen går det upp igen när jag slutar.
Kan det bero på att jag har en stav i och inte en ring?
Ska jag behöva badda hela livet
eller vad är det frågan om?
Tack på förhand
Engla

Det bästa är att gå och fråga din piercare.
Jag själv fick oxå så tyvärr första året, men efter det så försvann det.

Jo, men dem har jag flyttat ifrån och här finns ingen piercare på flera mils avstånd. Hur gjorde du?

Jag lät den läka, och gjorde rent noga. Passade även på att sticka hål på "blåsan" ibland, och tömma den på blod/var.

Okej, ska ringa min piercare och fråga var jag ska ta vägen med detta.. Ska kolla om man kanske kan prova ditt sätt med hålstickning!
Tack för dina svar!

Lycka till!

Nu kommer jag som en jobbig besserwisser igen (sorry).
Piercingar i näsvingen är luriga, när piercingen blir angripen(infekterad so kommer svullnaden på INSIDAN och syns inte på utsidan förrenst det är för sent.
Vi sätter alltid ring i som läksmycke just för att det ka vara enkelt att rengöra och för att svullnaden ska kunna "ta vägen någonstans" och om en infektion dyker upp så kan även den svälla som den vill och inte pressas ut mot utsidan från insidan av en stav. Hänger du/ni med?
Skulle ju vara bra om du lyckades ta dig till en piercare som hjälper dig att få ut smycket du har i nu, poppar infektionen,rengör och sätter i en ring så att du kan få behålla din piercing och kunna hålla den ren och snygg tills den läkt helt.
Nu är det här kanske inte exakt vad alla andra piercare skulle säga, men det skiljer lite från studio till studio.
- No bird soars too high if he soars with his own wings -

Måste hålla med om att staven är i vägen, däremot har jag ingen som helst ärrvävnad inuti näsan (så som jag hade första gången jag hade piercat näsan). Ska snacka med min piercare.

#7 alltid en god ide´ :) Om man nu inte har låtit sin polare pirca sig på fyllan med en stoppnål *skrockar* (tror inte du har det, var enbart en tanke).
- No bird soars too high if he soars with his own wings -

#8 Hehe, nä det var faktiskt killarna från Calm på Hornsgatan i Stockholm :) Jag litar på dem!