Tungpiercing?
hej! jag är 14 och jag är så himla sugen på att ta en Tungpiercing! och då har jag ju såklart lite frågor :P
Gör det ont? (jag vet att det är från person till person.. men jag vill veta vad ni tycker endå :) )
finns det några nackdelar?
är det lätt att få infektion?
kan man få tandskador? (även om man har plastsmycke?)
är det svårt att prata när man har Tungpiercing?
vad kan/ska man äta dom första dagarna/veckorna?
berätta gjärna så mycket ni orkar! :)
jättetacksam för svar! :)
Hejsan!
1. Nja, för min del så knakade det lite bara, den minst onda av mina piercingar.
2. Ja, nackdelar finns, så som tandskador, tandköttsskador, infektioner och liknande.
3. Lätt och lätt. Gör man den på ett seriöst ställe med erkänt bra hygien och tar hand om den efter rekomendationer så minimerar man ju risken för infektion. Det kan dock hända ändå om man har otur och då får man uppsöka piercaren (för smärre problem) eller vårdcentralen.
4. Ja, man kan få tandskador, dels genom att man råkar bita på den och dels för att det är lätt att dra den efter tänderna. Risken minskar med plastsmycken sägs det, men det tar inte bort risken helt, man kan få skador ändå.
5. En del läspar lite med dem, men de allra flesta lär sig prata på ett "nytt sätt" så att detinte inverkar på talet. Det är mest en vanesak.
6. Man bör ju undvika ex stark mat, många är svullna och därför brukar fil, glass och andra flytande saker rekomenderas för att underlätta ätandet. Saker som kan irritera eller störa piercingen bör man undvika helt enkelt.
Jag skulle än en gång vilja trycka på vikten av en god piercare, och jag är ledsen att behöva säga det men som 14åring kommer du inte hitta en sådan som är villig att pierca dig. Visst finns det de som KAN göra det, men de har knappast utbildning, material eller en hygieniskt bra lokal heller. De seriösa studiosen brukar ha 18års åldersgräns, hos vissa får man vara 16 med målsman. Det kan vara värt att veta.
Paulina

Kan inte mer än hålla med Aviendha i alla svaren!
Ochjag kan väl inte heller påstå att det gjorde ont. Det var mest en obehaglig känsla, för jag kände verkligen hur nålen gick igenom tungan.
Precis som Aviendha skriver så är det viktigaste att gå till en seriös piercare. Och dom har oftast 16års gräns, med målsman.
#2 Ja, visst kände man nålen igenom vävnaden på ett helt annat sätt än i andra piercingar! Underlig känsla, helt klart ;)
Paulina
vet iaf två riktigt bra och seriösa piercare i sthlm och dåe får man va under 16 år med målsman.

3mmaa: vilka?
diablo tattoo & piercing på hornsgatan dom föredrar jag ! och JPW tattoo och piercing studio och den ligger lite utanför sthlm i bålsta, hemsidan står det 15 år för piercing med målsman men jag var där med kusinen som e 14 år och hon pierca sig fast dåe var jue självklart en förällder med fast dom ändrade till 14 år tydligen förut.

men om dom då hade 15 år på hemsidan, och ändå piercar någon som är under det så visar det att dom är oseriösa. kan dom "fuska" med åldern så kan dom lika väl "fuska" med hygien m.m.
just diablo ha jag ingen uppfattning utav alls. så där tänker jag inte uttala mej. enligt hemsidan så har dom 18års gräns utan målsman. det är det enda som står.
men det är oftast åldersgräns på 15-16 år på studios som verkligen är seriösa och måna om sitt rykte.
sen finns det dom studios som inte har någon åldersgräns alls, för dom vill hellre ha kunder, än ett riktigt proffesionellt och bra rykte.
APP (Association of Professional Piercers) och ASAP (Association of Safe Piercing) kan vara värt att kolla upp innan man piercar sej.
Första stadgan på ASAP låter såhär: § 1 Undre åldersgränser: 18 år med leg. för bröstvårtor, surface to surface samt genitala piercings. Örsnibb ingen undre åldersgräns. 15 år i målsmans sällskap för övriga.
mandariiin: Om du nu inte vet nånting om Diablo så, låter precis som dom har vetat om alla piercing studios från första början, när en annan rekomenderar en studio som du inte vet om dåe får du det att låta som om den inte vore seriös :S asso ursäkta mig.
Jag fick skador på mitt tandkött av min tungiercing. Det har dragit sig tillbaka över tanden.
Men jag han njuta av den i 10 år. Och det gjorde inte ont att göra den, men efter gjorde de ont ganska länge på undersidan.
Jag åt vanlig mat. Men hade lite svårt att prata första veckan eftersom tungan var svullen.
#9 Jag förstår Mandariiins resonemang fullt ut. Har man satt en gräns på ex 15 bör man följa den, och fuskar man med det så ger det ju inte vidare seriösa signaler.
Paulina

Tyckte inte att det gjorde ont att göra den, nålen "gled" liksom genom tungan istället för att tryckas igenom. Läketiden var dock skitjobbig, min var svullen i två månader och jag läspade som bara den…
Jag hade aldrig några problem med min Tungpiercing som dock åkte ur igen för nästan 4 årsen nu när jag tyckte att det liksom inte var "jag" längre.
Jag tycker inte att det gjorde ont att få den gjord. Mest en underlig obeskrivbar känsla. Hade inga problem med läkningen heller. Var på McDonalds och åt lunch inte ens en timma efter att jag gjort piercingen. Sög på is en del under läkningstiden för det sägs vara bra, min tunga svullnade dock inte så mycket alls, utan isen var mest bara god
Jag är en sån där toka som gillar att knapra is i vanliga fall också, så en nygjord piercing blev bara skäl till att göra det oftare hihi Behövde dock ingen soppdiet i början alls utan kunde äta som vanligt, hade inga problem att prata med den heller.
Men för jössenan, vänta tills du är 15 minst, och ha förälder med dig och gå till en SERIÖS studio! Inte värt att riskera att få skador för livet bara för en piercings skull!
Jennie

3mmaa: jag förklarar ju att jag inte vet något om just denna studio. och tänker därför inte uttala mej om dom. men eftersom jag själv bor i sthlm, och jag har lite koll på olika studios, dels för att jag själv piercar mej, och jag känner piercare/tatuerare i stan, så hör man mycket. skippa attityden, så håller vi forumet trevligt.
mandariiin: var inget illa menat till dig. men som Diablo tattoo och piercing står det på hemsidan 18 års gräns fast det e inte för piercing iaf, men som att jag e där rätt ofta så e det vilken ålder som helst med målsman och dom e riktigt seriösa där så den studion föredrar JAG skarpt iaf.

vad jag har hört om JPW i bålsta är väl inte det bästa.
att dom ofta gör sina piercingar snea osv.
och dom piercar nog alla som kommer in och betalar.
på JPW i bålsta ? jag har gjort 5 av mina piercingar där och alla har blivit perfekta har ochså kompisar som piercat sig och tatuerat sig där och e väldigt nöjda, finns en amerikans kille där lr vad han e ifrån som har vart med och tatuerat i house of pain, han e grym på tatuering och piercing, en annan sak och höra än att veta "dogpoo".
//Ida.

Mina erfarenheter av tungpiercing:
Det gjorde inte ont att göra den, men ett tag efteråt hade jag svårt att äta och prata, då hade jag ganska ont och det kändes konstigt och svullet. Det läkte ganska fort men jag har för mig att jag levde på mer eller mindre flytande föda de första dagarna. Efter ett tag så tänkte jag inte på piercingen alls. Jag hade varken ont eller svårt att prata. Däremot när jag tog ut piercingen (pga. sjukhusvistelse) märkte jag en stor förändring. Hallaluja moment! Jag tyckte inte att den var ett dugg jobbig att ha när den väl satt i tungan och jag var van, men det var skönt att bli av med den.
Skador på tänderna kan man väl få om man biter på smycket och grejar med det i munnen. Om man håller sig ifrån den ovanan och inte har ett för stort smycke så ska det väl inte skada tänderna.
Kanske ointressnat, men jag är inte helt säker på hur det funkar med piercing och tandvårdsförsäkring. Tror att premien höjs. Någon som har koll på det?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

#17. jag sa bara vad jag hört.
När jag prata med tandäkaren om att jag tänkte på att skaffa tungpiercing och jag fick svaret dörren e därborta haha men liksom dom sa det att det kan bli bakterier och allt så dåe vägra dom röra en i munnen om man skaffat Tungpiercing sa dom. när jag skaffa piercing i läppen fick jag gå ut och ta bort den och när det läkt igen fick jag komma tbx men på egen risk så tog jag bort den när jag skulle dit och när jag var påväg hem satte jag tbx den på egen risk haha :)

#20 Bakterier? men de måste ju sköta hygienen! Rör de inte gamlas munnar eller? Det finns massvis av folk som går omkring med bakteriehärdar i munnen utan att ha pierings. Jag tror att det är en ren myt att man skulle få större problem med bakterier om man har Tungpiercing. Det jag hört är att risken för skador på tänderna är anledningen till att premien höjs.
Men ring i läppen? Den kan man ju bara plocka ut tillfälligt. Det ska tandläkarna skita i. De lägger sig i för mycket.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Jag tog min på studio när jag var 14 år. Gjorde inte ont, men kunde inte prata som folk på en vecka. Är nu 20 och har inga problem än så länge.
Jag har bryggor i munnen. Hade jag råkat bita loss en på min piercing hade jag fått betala nytt själv.
Alltså, om man biter sönder en tand tror jag det kostar mer än om man in´te hade haft en Tungpiercing.

tack för alla bra svar!! :))
jag har en till fråga..
finns det någon risk att man typ tappar smaksinnet eller känseln eller liknande pga. tungpiercingen? :)
tacksam för svar mvh sloj-border

Såg nu i inlägg #8 att det endast är tillåtet att pierca från 15 fram till 18 med målsmans tillstånd. Men jag ska pierca mig snart har de satt gränsen under 15 behöves målsmans tillåtelse, 15 - 18 ok utan målsman. Är de olagliga då ?
Mvh Ellenfyrkant

Det finns inga lagar för vilka åldersgränser som gäller. Men de flesta som inte håller gränsen vid 18/15år med målsman brukar inte vara så seriösa och proffesionella som man önskar.
"slarvar dom med åldersgränser så kan dom väl lika väl slarva lite med hygienen"

fick inte svar på min feåga :/ :P
finns det någon risk att man typ tappar smaksinnet eller känseln eller liknande pga. tungpiercingen? :)
tacksam för svar mvh sloj-border
Jag har aldrig hört talas om att man kan tappa smaksinnet, det sitter ju i hjärnan. På tungan finns det ju en massa smaklökar, ser inte hur alla dom skulle kunna förstöras av en piercing.