inner conch
Hallå !
Undrar om det är någon som har erfarenhet av en inner conch? varit sugen på det länge nu men är rädd att den är svårläkt ?

Det är en bråsk piercing, varav dom oftast är ganska svårläkta.
Ja, de är svårläkta! Min broskpiercing bråkade i 1,5 år innan den äntligen beslutade sig för att läka! det är bara att kämpa på med saltlösning tills den bestämmer sig för att sluta vara och ge ifrån sig sårvätska! Jag fick även som en liten varkula på baksidan av örat, men den försvann efter några månader!
Jag hade själv en helix för flera år sedan, ena dagen verkade den må jättebra och andra dagen verkade den må mindre bra. Jag hade den i 1,5 år, sedan började en knöl utvecklas på örats baksida, vid hålet. Hade ju i ett vanligt örhänge men fick inte ens på ploppen på örhänget tillslut det var då jag insåg att jag verkligen var tvungen att ta ur det och det läkte ihop fort och knölen försvann. Har hört att det läker lättare om man gör själva hålet med en nål, stämmer det? Sist gjordes det med pistol.
Jag gjorde en inner conch på 4 mm… och efter ca 5 månader fick jag byta till ett mindre smycke då det blivit stora blow outs runt hålet.
Efter ännu ett par månader bytte jag till en så liten som 1,6 stav… Men efter ca 9 månader med ont och problem att sova på högersidan gav jag upp och tog ur den. Nu syns knappt ett spår efter hålet! 4mm helt som bortblåst.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#3 Ja det stämmer, gör man med pistol så krossas brosket men med nål så blir det ett snitt.
Så det kan vara så att det har krånglat mycket för dig eftersom du gjorde med pistol och inte nål.
- Medarbetare på studier.ifokus
#4 Usch, det låter inte alls kul :( Vet hur jävligt det var med min helix, tillslut tröttnade man på att det gjorde ont och bråkade och gav upp :( men det är iallafall skönt att det läker såpass bra efteråt :)
#5 Okej, ja men man kanske skulle testa iallafall och denna gången med nål? Börjar det strula så är det ju inte svårare än att ta ur det.
#6 Själva hålet blev jättebra, och ja, ta endast med nål! Det gorde inte ens särkilt ont. Efteråt däremot var det smärta :P
Mitt öra blev jätteglad på mig så fort jag tur den och läkte hur fint som helst, Inte ens en tillstymmelse till bula i örat. och då skulle du sett hur det såg ut när det var som värst! trodde att jag för alltid skulle få gå med ett gravt missformat öra… Men jag övertalade örat att läka fint om jag tog ur den:D
Sajtvärd på Iller.ifokus
min conch var läkt efter lite mer än ett år.
De kan verka läkta ett tag och sen börja strula igen, svåra att få läkta, tar lång tid. Har många ggr haft jätteont på örat och det har varat och grejs, tex när man sovit på den sidan.
Men nu är den fin och har vart det nåt år :)
Åh jag hoppas verkligen att min vill läka ordentligt, tycker dom är så snygga ! Jag tänker testa och se hur det går :)

#6 Testa med nål du :) Men var lite tålmodig också eftersom dem kan vara lite sega. Mina helixar har tagit ett år ungefär, sen har dem vart läkta.
- Medarbetare på studier.ifokus
Japp, det får bli så :)
jag har en conch som har läkt jättebra, inga problem alls. fast det gjorde ofantligt ont att göra den men smärtan går ju över lika snabbt :)
#12 Gjorde du den med nål? Hur lång tid tog det att tills din läkte? :)
#13 man gör alla piercingar med kanyl ;)
om man inte vill ha dermal eller anchors dvs.
Men det är ju det jag menar med nål haha, menade ju det elle pistol ;)
man tar inga piercingar med pistol :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
nej man ska inte göra det, men jag har tagit helix med pistol och det läkte inte bra! :P
#17 går man till någon på ett köpcenter eller liknande tar dom med pistol men om man går till en piercingstudio finns inte det alternativet :)
Sajtvärd på Iller.ifokus