töja septum
Hej!
Jag har haft min septum i 3-4mån. Jag skulle vilja töja den upp från 1.6mm till 2mm. Trycker man i en större bara? Eller finns det speciellt "töjningringar" även för septum?

Skaffa 2mm fatbone, så går det finfint.
Eller så drar du till din piercare och ber dem töja upp den med en ledsticka :) Brukar inte kosta mer än själva smycket. Om du inte vill göra det själv då, det fungerar ju det som HolyFuck sa fint!

Okej! Det lät lite oskönt, men det ska väl gå fint, precis som ni säger :)
Jag tror att det blir så att jag drar till min piercare och ber honom, låter som en bra idé.
Tack!

Töjde min 1,6a till 2,4 hos piecare, kostade 80 spänn inklusive smycket. Värt pengarna tyckte jag, men ont gjorde det!

Wow! 80kr är inte speciellt mycket.. :)
ja, ont kna jag tänka mig att det gjorde..
Första stegen upp till typ 4mm e bäst att göra hos en piercer. Normalt så tar man bara betalt för själva smycket. Sen efter 4 så går det oftast att bara sätta i en tjockare ring ganska enkelt hemma i tex duschen.
Barbarella gör det gratis om du köper en ring. =)

Ja precis, jag betalade ju vad smycket kostade, töjningen gjorde de ju gratis just därför. Trevligt folk.

jag har 2.4 i min och jag ångrar mig inte för fem öre att jag gjorde den direkt i 2.4 istället för 1.6. 2.4 är inte så tjockt.
har hört att det ska göra väldigt ont att töja septum så jag råder dig att gå till piercare. och kör på 2.4 istället för 2 jämt. lättare att hitta smycket.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

De första stegen i töjningen gör ont men hoppet mellan 2.0 till 2.4 var det minst smärtsamma. Det till fem och sex gjorde ondast tycker jag. Och så det misslyckade försöket upp till åtta, vet inte riktigt vad som gick fel där. Gjorde inte så värst ont men det blev infekterat. Nu är jag tillbaka på 6 mm och det ser ut att vara frid och fröjd.
P.S Jag skulle inte gå direkt från 1.6 till 2.4 men det är ju upp till var och en.

Hej igen!
Sorry för.. uteblivandet.
Jag gick och töjde min septum på plain pain i stockholm.
80kr för smycket och töjde upp till 2.4mm på en gång. Kände att det var onödigt att töja 0.4mm och sedan töja samma igen. Så jag gjorde allt på en gång. Nu är det läkt! Nästa steg är 3mm. Ska göras någon gång snart.
Tack för tipsen!

Ja det är alltid en god ide att gå till sin piercae och få det gjort där om man själv är osäer på hur man gör eller hur det ska gå eller resultatet osv.
När jag började töja min septum så drog jag lite i ringen vid några tillfällen under några dagar bara och satte sedan i en 2,0mm sedan väntade jag några veckor och gjorde samma sak fast med en 2,4mm ring (och helosan). Efter det har jag antingen använt en töjsticka/ledsticka eller gjort som jag skrev ovan, har en ganska enkel septum att töja.. eller Hade ,rättare sagt.
Töjde till 5mm och det var spänt och väldigt ömande första dagen, självklart fick jag av ren olyckshändelse en liten smäll på nästippen så töjningen sprack,så nu med ärrvävnad så är den mer svårtöjd.
När jag väl använder septumsmycke dvs.
- No bird soars too high if he soars with his own wings -
Vet ni vad standardmåtten är på en septumpiercing? Jag minns inte vad jag valde (mer än att jag tog en liten ring), och vill ju gärna veta det nu när jag ska köpa smycken. Har inte tänkt töja något.
Lägger upp bild så kanske någon kan gissa på mått?
(Sorry för att jag snor tråden.)

tja du, standars är 1,6 x 10 mm men vissa behöver 1,6 x 12 mm, lite beroende på dtt ansiktes uppbyggnad osv 
- No bird soars too high if he soars with his own wings -

din ring ser ut att vara 1,6-2,4mm. det brukar vara standard.
Det var mest själva tjockleken jag tänkte på, storleken på ringen kan man ju variera utan problem.
Har förstått att det antagligen är 1,6 nu. Tack för hjälpen!
Tyvärr hade vi fel. Jag fick hem mina nya ringar (1,6mm) nu och de var tjockare.
Hur tjock tror ni min är då om ni ser skillnaden? Och går det att trycka igenom den eller ska jag köpa nya, eventuellt gå till en piercare och töja?

Är den svarta och den högra av stål de nya ringarna? Antagligen fick du en ring på 1.2 mm om de nya är tjockare. Mindre än 1.2 mm vore konstigt om de använt.
Du kan ju testa att töja med den silvriga ringen som inte har några gängor om det funkar, annars kanske du behöver hälp. Och glöm inte att använda nåt glid!
Vad kan gå fel om man töjer själv? Kan det spricka eller går den inte igenom då bara? Jag vill absolut inte riskera något då det varit felfritt hittills. Vill inte sabba det bara för att jag inte har tålamod att vänta liksom.

Om du töjer själv så kan hålet spricka och det kan bildas lite ärrvävnad så det blir svårare att töja sen. Du kan ju prova försiktigt själv, men om det inte går och du är osäker kan du ju alltid ta hjälp av en piercare.
Jag har ingen erfarenhet av att töja septum, så jag vet inte hur enkelt eller hur trögt det brukar vara…
#20: Hmm, du är den första som sagt det. Alla andra säger att det är helt riskfritt eftersom det är så liten skillnad och ingen brosk. Men då vågar jag nog inte prova.
#21 det är bättre att töja själv, för då känner man om det gör ont, det gör ju inte en piercare. sen så är det så liten skillnad så att risken är minimal att det skulle spricka.
#22: Ont gör det, ska jag skippa det då? Var går gränsen liksom?
#23 när jag har töjt öroen så slutar jag när det svider. de tär inte alltid helt smärtfritt att töja, som allt för många påstår..
med den lilla skillnaden som du har, sås kulle jag bara trycka i ringen.
Jag tog en lika tjock nål och drog igenom, och satte piercingen i änden och stack in efter. Som en piercare gör. Det gick! Tack för råden! :)