Bli tattuerare?
Hur gör man egentligen för att bli tatuerare? Måste man inte först och främst hitta någon som kan lära en? Jag har kollat runt här på några studios i Norrköping men inte hittat något ställe. Hur ska man göra? Och är det ett måste att vara jätte duktig på att rita?
Det är nog en bra start att gå som lärling, dels för att en tatuerare har massor med erfarenheter och kunnskap att lära ut, och dels för att man kan få in en fot på marknaden under deras namn/studio.De kan förhoppningsvis även avgöra om/när man är mogen för sin första riktiga tatuering.
Annars går det ju att sitta hemma och beställa hem övningsskinn och liknande.
Måste och måste vara duktig på att rita är väl beroende på hur man ser det. Det är två olika saker, men kan man inte dra ett rakt streck med penna kan det ju vara svåt att göra det med en tatueringsmaskin såklart ;) Men att behandla oljefärg och maskinen är ju inte riktigt samma sak, och en god målarförmåga förutsätter ju inte att man är bra som tatuerare, men det är ju en fördel om man har öga för det och kan rita upp motiv och liknande, annars har jag svårt att tänka mig att man ska kunna slå sig fram som det.
Dök upp en vag minnesbild nu om någon utbildning som startat för de som vill bli tatuerare. Har jag drömt kanske?
Paulina
Aviendha har gett ett jättebra svar, och jag har också läst nånstans att de har startat en utbildning till tatuerare, tror det var i växjö…
/Christine
#1#2 Vaddå för utbildning? MEnar ni en gymnasie linje eller vad? :O
Typ högskoleutbildning, men det är nog privat så man får finansiera själv. Men att gå som lärling är nog det bästa, då kommer man ju direkt in i branchen och får in foten på en studio.
/Christine
#4 ska försöka kolla upp den där högskolan. Finns det någon mer info om den? Att komma in som lärling är nog det bästa ja, men SVÅRT! :(

dom har gjort en inriktning på gymnasiet här i gävle, estet inriktning tatuering
#2 Inriktning på tatuering i Växjö?
Det lät intressant!!
Vad för slags utbildning?
#6 jasså? vet du någon hemsida om det som förklarar lite mer om linjen?
#2 "typ folkhögskola" Se #4 :)

#6 önskar att det hade funnits när man själv sökte till gymnasiet för 6år sedan. läste estet bild men estet tatuering hade varit en dröm <3
#9 Håller med! De hade vart de ultimata.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Fast man får väl se det så här också. Egentligen så är det lite "sjukt" att lära 16åringar att tatuera när de inte själva inte får tatuera sig i en seriös studio.
Kanske borde de kunna ändra det till en ky-utbildning istället så jag får läsa den 
haha inte alls så att jag är avis och önskar att jag vore 16 så jag fick söka 

#11 jag håller med att det är sjukt att dom har det. undrar hur dom har tänkt, om dom nu gjort det. ky eller högskolekurser skulle vara bra. att lära sig tatuera som 16åring är bara fel.
#12 är dte inte bra att börja tidigt så att man har chansen att utvecklas och bli bättre?

hmmm…alla taturare jag känner säger att det bästa sättet är att öva på gamla tatueringar på sina vänner och dött matrial är inte att jämföra med(övnigsskin)eller på sig själ som sina lår…. hur skulle det se ut om alla 16 åringar kommer hem med hella låren täckta med tatueringar :)……. den linjen kommer nog inte bli lång varig isåfall

#13 dom har väl även chansen att utvecklas och bli bättre efter att dom fyllt 18? det är ju knappast för sent då. ska man altså komma in där så ska man veta att man ska bli tatuerare vid 14 (då man söker till gymnasiet), och hur många vet säkert vad man ska bli då?
#14 dom skulle bara ha två elever har jag för mig… det blir fyra väldigt ifyllda kroppar innan de fyller 18 :P

Jag har just haft kontakt med biträdande rektor för polhemsskolan. Hon berättar att de hade två stycken elever i höstas som gick Hantverksprogrammet med inriktning tatuering. De hade hela sin karaktär hos en tatuerare på en tatueringsstudio (som lärlingar) men de följde även kursplaner i Hantverksteknik A - E samt materialkunskap via skolan. Tråkigt nog hoppade de båda eleverna av kursen redan i åk 1.
Har ännu inte fått svar på om detta är en "linje" som skolan kommer fortsätta att erbjuda i framtiden, men den står inte skriven bland de övriga programmen på hemsidan så det kan ju hända att intresset var för litet. Återkommer om detta.
MVH
Intressant! Det svåra med intresset kan ju vara att man som vi säkert många kan intyga, är så föränderlig under den perioden. Dessutom har man ju knappast något begrepp om hur det är att jobba med det/hur det är att ägna sitt liv åt bodymods. Men det hade verkligen vart kul om det fortsatte och även infördes som en vidareutbildning. Av det du fått fram så verkar ju upplägget ha vart bra med lärlingsplats tex.
Paulina
Har nu fått som svar att detta är inget de kommer satsa något nytt på, (som det ser ut nu iaf) tyvärr :/
#18 ja men precis. En KY-utbildning (eller liknande) hade ju varit något i så fall. Men man får väl vara glad att det finns chans att bli lärling på tatueringsstudios så som det ser ut idag. Det tycker jag är en ypperlig chans om man tar vara på den.
#15 Rättning - man är 15-16 när man söker till gymnasiet, beroende på när på året man är född.
Jag tycker dte är lite tråkigt att folk här har inställningen att "yngre inte vet vad de vill" och så, vaddå, på gymnasiet kan man läsa till vad fan som helst - det finns allt mellan natur och samhälle (som är ett par av de bästa linjerna för vidare plugg) samt en massor med olika inriktningar såsom drama, smådjur, lantbruk…
Jag menar, varför finns dte då sådana utbildningar som är så pass begränsade om folk nu inte vet vad dom vill? -.-
Nu vet jag att jag är helt off topic här och ber hemskt mycket om ursäkt, men jag kände mig tvungen att skriva detta.
dessutom - detta är inget personangrepp utan bara min åsikt.
Åter till ämnet så tycker jag faktiskt att det är en bra idé med tatueringsutbildning - visst, lärling är väll bäst, men det skulle vara bra om man kunde utveckla mera och om det i framtiden kunde finnas flera olika möjligheter för folk som vill bli tatuerare.
#21 jag tror man pratar från egna erfarenheter när man säger det. Så ta det inte som mothugg, utan som råd.
Att det inte finns någon tatueringsutbildning tror jag beror på att man måste vara en speciell person, ex. måste man kunna rita - både på frihand och komma med ideer som ska vara över kundens förväntan. Får man en chans att bli lärling på en studio så är ju det precis som att få en "utbildning" förutom att man slipper skolbänken. Men visst, jag håller med om att det vore praktiskt att ha en utbildningsläroplan där man pluggar hygien/teknik osv. Men det får man ju lära sig som lärling i dagsläget också så egentligen behövs det väl ingen tatuerar-relaterad linje (?)

#22 har däremot hört att det är uppskattat om lärling till tatuerare och piercare har lite utbildning som t.ex undersköterska för då har man mkt hygien och "kroppskunskap".
#23 ja givetvis! det har jag själv skrivit i flera av de artiklar som finns här. vad menar du med däremot? har jag motsatt mig det argumentet i mitt inlägg?

nej men jag menade på att det är bra som kompliment om man vill bli tatuerare. du behöver inte ta det som en förolämpning att jag råkade använda ordet däremot. häsha ned dig lite..
#25 nejnej det gör jag inte heller. tyckte bara inte det hörde till mitt inlägg i #22 då jag pratade om tatueringsutbildning på gymnasienivå. och man kan ju inte gå både en tatueringslinje samtidigt som en omvårdnadslinje tex. men jag tror vi missuppfattade varandra där.
Skulle det finnas en utbildning på gymnasiet med inriktning tatuerare borde ju alla de moment ingå i läroplanen som en lärling på en studio får lära sig. (hygien/tatueringsteknik - vilka nålar som används till vilka linjer, färgsättning m.m.) Men nu finns det ju ingen utbildning och med det menar jag att det kanske inte ens behövs då man som lärling idag lär sig det som man behöver lära sig i studion. (och då är det ju givetvis en förutsättning att ha en omvårdnadsutbildning i bagaget)
Jag har kollat omkring här i Norrköping efter en tattuerare som vill ta mig som läling… men ingen kan eller vill osv. JAg ska däremot fråga min tatuerare igen nästa onsdag då jag tror hans tidigare läling slutat. :) Ska ju tatuera mig då igen och måste passa på då. hehe
När jag var 16 och sökte till gymnasiet ville jag bli tatuerare eller piercare men helst tatuerare så jag sökte till bild och form på estet. men jag tycler VERKLIGEN INTE det är en bra linje om det är tatuerare man vill bli…. :/ Men jag visste redan då att jag ville bli tatuerare. :)
Det skulle vara kul om du (Jenkass) skulle kunna fixa fram någon mail adress till personen du pratade med. jag ska söka gymnasium nu i vår och är verkligen riktigt intresserad av detta. och om dom får veta att det finns folk som är intresserade kanske dom kan fortsätta med detta. skulle vara riktigt kul!
tack på förhand!
#28 nu har jag tyvärr inte kvar den adressen då det var ett tag sen, men kika in via polhemsskolans hemsida så hittar du säkert någon kontaktperson. Lycka till!

För att bli tatuerare, som frågan var fr början, finns inga lagar eller regler vad gäller utbildning eller konstnärlig förmåga. Det enda som krävs för att öppna en egen tat. studio är att din kommuns "miljö och hälsovårds nämnd" godkänner lokalen du ska tatuera i. Personligen anser jag (är prof. tatuerare)att det är viktigt att en tatuerare har talang att rita. Som tatuerare blir man ofta ombedd att rita upp ett motiv efter kundens muntliga önskemål. Då kraven är näst intill obefintliga för att öppna en tat. studio så öppnas det många som snabbt läggs ned igen. Många tror de kan tatuera, efter att ha kollat på LA ink, men de gör självklart bort sig snabbt och blir (som tur är) tvugna att lägga ner. Tatuering innebär MASSOR av kunskap inom olika områden som de flesta inte tänker på.
Jag har varit i tat. branschen i drygt 7 år och började som lärling. Var lärling i 1,5 år och sen jobbade jag kvar på samma studio där jag var lärling ett tag. Öppnade sedan eget. Tyvärr är det väldigt svårt att lyckas få en lärlings plats, men om man lyckas få det så är det den absolut bästa vägen att bli tatuerare.
En "tatuerings linje" på gymnasienivå låter helt skruvat!? Hur många är det som vet vad de vill bli när de är så unga? Nu har jag inte läst igenom denna tråd så noggrannt men visst kan det vara en bra ide med någon estetisk gymnasie linje, med inslag och förberedande teori om tatuering. Men då ska det ställas höga krav för att bli intagen, för hur många 16 åringar vill inte bli en cool tatuerare, utan att kunna rita en streck gubbe!?
Det ska inte vara lätt att bli en seriös och efterfrågad tatuerare! Det är inte ett vanligt jobb som vem som helst ska kunna bli! Det är få förunnat att ha turen att lyckas bli en erkänd tat. artist och så har det alltid varit och borde så förbli. Tyvärr kan idag vilken 14 åring som helst köpa ett billigt tat. kit fr Kina, gjort av skit, och kladda ner sina polare med! Det finns på tok för många "kökskonstnärer" som förstör både människors kroppar och prof. tatuerares rykte!
När man väl är "färdig" tatuerare så har vi en typ av fack förbund som heter SRT. De ställer vissa krav på sina medlemmar då det inte finns några andra bestämmelser för att öppna en tat. studio. Detta är mkt bra då de sållar ur de oseriösa som blir allt fler. Ett tips om du vill ha en lärlings plats är att du ritar "flashar" och har dem i en fin pärm(portfolio). Rita tat. motiv i ALLA stilar, stora och små, färg och black´n grey……. Fyll vissa papper med små motiv och andra med ett stort motiv. Sedan går du runt till olika tat. studios och visar upp vad du gjort och säger att du är intresserad av att bli tatuerare. Du måste räkna med att kunna åka en bit hemifrån, då chansen är liten att få en lärlings plats precis där du bor.
Lycka till!