Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 3033 ggr
KitoBonito
0

Stav eller ring?

Hej alla kloka

Jag har en labrett, med stav för tillfället. Det jag undrar är vad som kan riskera att skada (tandkött, tänder) MINST. Stav eller ring?

Tack på förhand!

[jenkass]
0

har man rätt längd/storlek så tror jag inte det är någon skillnad. Fast det är kanske individuellt oxå beroende på hur man ser ut i munnen..

KitoBonito
0

Hmm okej, tack.

Jag har en känsla av att staven kan vara "skadligare" eftersom det är en platta som kan ligga och riva mot tänder och tandkött. Men sen ligger kanske ringen på mer än vad plattan gör, men hur mycket skada den runda ringen gör har jag ingen bild av..

ZaraC
0

jag har haft ring jämt, men fick ta ur den pga arbete.Men jag har skavt ner mitt tandkött på min högra tand längst fram, vilket inte känns så kul förstås.

elyse
0

Jag har haft både stav och ring och ringen var mest skonsam för min del. När jag pga arbete blev tillsagd att byta ringen till en stav tog jag ut piercingen och lät den växa igen eftersom jag visste att staven skulle skava.

KitoBonito
0

Okej, det lutar emot att jag bytar till ring (kanske, beror på om jag trivs i den.. länge sedan jag hade en ring i!). Man får väl passa på medan man pluggar? Och hoppas på ett mirakel att reglerna ang. piercings och tattueringar har ändrats tills jag är ute och söker jobb.

Tack!

mandariiin
0

jag hade stav väldigt mycket förut, och den har dragit ner mitt tandkött ganska mycket. senaste året har jag haft ring, och den slår mot tänderna istället.

chocomian
0

Det verkar ju vara väldigt individuellt om det skaver ner tandköttet eller inte som det verkar?

Jag gjorde min off-center-labret igår och fick en titanstav i direkt.

Det enda staven kan gå emot ibland, inte ofta, är bara på en utav underkäkens tänder, den är inte i närheten av att ens ligga inpå mitt tandkött :S liksom, min piercing sitter högre upp än vad tandköttet börjar ens.

Tänkte höra ifall det ändå finns en risk att det kan skavas ner? Tandköttet då, även om den sitter nu ovanför tandköttets början?

Tänkte även passa på att höra när man kan byta till en plaststav?

Måste man vänta helt tills det läkt, eller kan man byta den tidigare om man fortsätter tvätta och hålla rent?

Den titanstaven jag nu har i ser ut att börja missfärga hålet :(

Niini
0

#7 Tandköttet borde väl vara utom fara, emaljen däremot lär inte må så bra av att det skaver.

Beafer
0

Jag har såpass korta stavar att dom åker in lite i läppen. Så mina skaver varken mot tänder eller tandkött.

chocomian
0

Men är det okej då att jag redan nu inom 1 vecka kan byta över till en plaststav? För det är otroligt jobbigt att den är för lång nu :(

mandariiin
0

du ska absolut inte börja byta stav redan efter en vecka!

chocomian
0

SÅ även om den slår emot tänderna ska jag vänta tills det är "läkt" ?

Tänkte även fråga om en grej när jag ändå är igång. För nu på morgonen såg jag att det kom lite ljusvittaktigt klet från hålet när man tryckte lite lätt :( men det enda som går att göra är att tvätta och tvätta?

Meddo
0

#7 Titan brukar inte färga av sig i hålet, är du säker på att det inte är blod eller du som ser lite dumt? Byter du stav redan nu kommer du att förstöra läkningen och bara få problem med hålet :/ Avvakta med det även om den slår emot tänderna. Det kan ha varit var som kom hur hålet, det enda du kan göra än så länge är att tvätta med det piercaren gav dig, och tänk på att inte röra vid hålet & jag tycker inte att du ska trycka även om du trycker lite lätt då det irriterar läkningen om man är där och pillar, klämmer och trycker. Det är bara att tvätta och vänta, hålla ut liksom ;)
Lycka till ! Glad

chocomian
0

#13 Tack! Ska absolut göra det :)

Jag fick inget alls att rengöra med av min piercare, utan fick rådet att tvätta morgon och kväll med koksaltlösning.

Är stenhård mot mig själv att INTE pilla där med fingrarna och INTE leka med smycket och det går bra hittills :)

Gäller att ha tålamod minsann med en ny piercing! :P

Tack! :)

mandariiin
0

Koksaltlösning är dte bästa du kan använda, så fortsätt med det.

Och vänta 4-6 veckor innan du byter stav, oavsett hur mycket det skaver….

chocomian
0

#15 Tack!

Och ja, det var tur jag lyssnade mig för här, då min läpp nu under nstten helt plötsligt svullnat upp. Men.. beror detta på något speciellt eller blir man svullen även runt 3dagar efteråt?

Tänkte ifall det var att jag åt godis eller liknande igår?

Liss
0

#16 Det kan ju vart att du legat mot den konstigt, eller något liknande. Då kan den bli irriterad och öma/svullna lite :)

Eller också tvättar du för noga! Tvättar man för mycket kan den också bli irriterad. 2ggr per dag räcker fint nu mera. (och möjligt tvätta i munnen efter du äter något specifikt.)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

chocomian
0

#17 Ah, men då ska jag tänka noga på det! :)

För svullnaden kom nämligen under natten och nu framåt eftermiddagen/kvällen försvann svullnaden igen :S

Sköljer iaf alltid munnen med vatten efter varje måltid och varje kväll med listerine efter tandborstningen, då jag hört det ska vara bra :)