Angående min nya tatuering
Hallo!
Jag skrev igår om min nya tatuering, men nu är jag smått orolig.
Min handled och arm svullnade ju upp, vilket jag uppfattar är vanligt. Men armen är hård och nästan som spänd, alltså det känns som man spänner musklerna i den. en bit ifrån armvecket på insidan så är det ömt och det gör ont vid beröring. Runt om tatueringen är det ömt som sjutton, men mest på insidan. Kliar och svider, vilket det gör när det läker (så mycket vet jag;)) Handleden är stel även underarmen.
Men jag är smått orolig över att jag är på väg att få en infektion. Har fått ont i halsen idag, vet inte om det kan göra sådär extra ont runt om tatueringen ifall jag åker på förkyldning.
Ditt imunförsvar kanske försvagades genom tatueringen och dess svullnad. Hur många dagar har de gått? Har de gått mer än 4-6 dagar ska du nog kolla upp armen. Annars är de rätt nomalt som sagt. Fast de är ju så olika från person till person hur de blir också.
Kliar gör en tatuering när den läker, som du själv säger.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#1 Jag väntar ytterligare två dagar med att kontakta vårdcentralen isåfall om det inte blir värre. Det har gått två dagar, gjorde den fredagen den 6 mars. Alltså inte så länge, men hypokondriker som man är blir jag orolig för minsta lilla.
Nu kan jag passa på och fota den, har tvättat bort div rester ifrån salvan :)
Nær jag gjort min arm så kændes det som att jag fick "kramp" i muskeln om jag rørde armen på vissa sætt… mycket obehaglig kænsla, men det gav med sig efter nån vecka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Du ska absolut uppsöka vårdcentralen.
Så pass ont så länge SKA du inte ha. Jag har haft problem med svullnad och att det varit ömt men det har hållt i sig max 2-3 dagar. (och då har vi köttat på ordentligt)
Låter tyvärr som när jag fick en infektion i en gaddning på benet (mitt eget fel) och jag önskar jag gått till läkaren tidigare för det vart en kraftig infektion med massa var och äckel till slut och då fick jag antibiotika.
Så ring din VC imorgonbitti.

Halloj allihopa!
Jag har varit i kontakt med VC och berättarde, dom tyckte att jag skulle vänta i någon dag. Jag hade ingen ork att säga emot, och nu tror jag att ömmande smärtan och allting berodde på att jag har dragit på mig en förkyldning. Svullnaden har nu gått ner någorlunda, den är inte ens till hälften så spänd och öm som den har varit. Nu kliar det bara som f*n, vilket känns skönt, för det känns som det är på rätt väg.
Det ömmnar inte mycket alls nu, endast om hundarna väljer att hoppa/krafsa på armen. Annars är det helt lugnt.
Jag har nu två dagar i rad tagit ett varmt bad ett par(typ 4-5) gånger om dagen, körde klorhedexin(jag vet man ska inte göra det) för att få kål på lite baciller och tvättade bort all salva som fastnat. Smörjer endast två gånger om dagen, morgon och kväll. Lägger på ett skiiiiiiiiit tunnt lager så det syns knappt att jag smort in, känns bättre men ska ändå hålla nogrann koll på det hela.
Bild kommer när jag tillfrisknat litegrann och återfått orken.
Hir gick det?

svullnad är vanligt, värk i leder är vanligt med helt beroende på vart på kroppen du tatuerat dig och ditt allmäntillstånd.
Aldrig bra att käka antibiotika i onödan :)
Man bör dock inte bada tatueringen, eller tvätta den med sprit om du nu inte har en fet infektion. Ett hett tips är att besöka din tatuerare och höra vad de har för råd ;)
- No bird soars too high if he soars with his own wings -

Instämmer till fullo med #8! Var restriktiv med antibiotika! Kolla dock gärna upp med tatueraren om ni blir oroliga över ngt!
När jag gjorde min underarm svullnade den riktigt rejält o det sved o brände som om jag hällt 1 liter kokande vatten över hela armen, kunde knappt sova på natten el lyfta armen o jag hade t o m lite frossa på kvällen den dagen jag gjorde den. Spände rejält. Men den läkte fint o nu ska jag snart göra om det igen o så undrar man om det verkligen är värt det men det är det ju :D Jag fick iaf inte va för länge under vatten, snabbdusch ordinerade tatueraren, inga bad. Sen körde jag på me en massa helosan o tvättade lite lätt morgon o kväll.
Alltså kroppen blir ju " tilltygad" färgen smärtan,kroppen reagerar så det är försvar!
ja minns när jag gjorde min rygg tavla,de tog lååååååååång tid,en vän som jobbat på house of pain för några år sen gjorde den åt mej! vi jobba med den varje dag,vissa dagar kanske 15 min vissa kanske 2 timmar! beuroende på hur mycket kroppen klara av,det vanligaste symptom är ju feber ,frossa, svullnader,värk i leder kropp mm! ja typ som om du vore sjuk,när ja gjorde min armbåge svullna hela armen upp, de va varmt svullet,de har i och för sej alla mina tatueringar gjort utom den på min ena hand och fot ! men ben höft smalben,över under arm så kännes de lika dant när man tatuerat sej! tänk på att va NOGA med att tvätta ,med små cirkel rörelser ska du ta tvål me låg ph sen ta vaselin från apoteket och smörj,ja tycker de bäst då helosan drar till sej all färg ,men apotekets vaselin på tub är super bra,massera försiktigt i små cirkel rörelser,flera gånger om dagen så de iNTE blir sår skorpa!
Lycka till !
#11 Vaselin är så himla kletigt bara, lite jobbigt om man har en stor tatuering.
# 12 jag vet
hihi när jag gjorde min ryg så fastnade de massor och kleta,de försvann typ jätte snabbt! men du ska ju naturligtvis ha de du tycker känns bäst att ha! :)
Men jag hoppas att de känns bättre nu! men de borde de ju göra de va evigheter se du gjorde den !
#13 Min är läkt för längesen så det är lugnt hehe men jag ska göra en ny nästa onsdag o upprepa hela proceduren igen :P Personen som startade tråden har förhoppningsvis läkt nu me eftersom den gjordes i mars ^^