Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettläkning-och-eftervård
Läst 6768 ggr
Ellenfyrkant
0

Använda linsvätska ?

Jag kom på när jag vart i badrummet åå grejja att jag har en stor flaska med linsvätska som jag inte kommer lyckas få slut på innan utgångsdatumet. Kan tänka mig att det är konserveringsmedel el. dyl. i den till skillnad från kokjsaltlösning. Men egentligen är det ju också saltvatten ? Kan man använda det till rengöring av piercing eller är det ingen bra idée ? Isåf varför inte ?

Tacksam för svar ! Glad

Mvh Ellenfyrkant

Allt2
0

Det där har jag också funderat på. Det borde väll gå?

Ellenfyrkant
0

#1 Får vänta på kunskapsgrundad svar och se. Det känns som att det borde funka men ändå inte i och med att det borde vara några konstiga tillsatser, som någon typ av konserveringsmedel och det låter inte så bra till en piercing i mina öron. Men jag vet heller inte vilken mängd det handlar om. Så ja, jag får helt enkelt vänta och se. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Niini
0

Läs på flaskan vad det innehåller ller kolla på nätet. Jag skulle inte använda det eftersom det nog är något helt annat än vanligt NaCl, iaf min linsvätska.

Ellenfyrkant
0

Har nu letat upp information om ämenna som finns i min linsvätska och är ganska säker på att det inte ska vara någon fara. Så det här tänker jag köra på, delvis.

Eftersom jag vet att fler har funderat på detta kan jag ju tala om vad som finan i min linsvätska och vad de olika ämnena har för effekt, för att kanske underlätta för nästa som ska kolla upp sin linsvätska, haha. Flört

Innehåll: En steril isotonlösning* som innehåller boratbuffert, dinatrium EDTA och natriumklorid; aktiva ämnen: klorhexedinglukonat (0,001%), poloxamin (1%).

*lösning som inte påverkar kroppens celler på något sätt.
Kollade upp isotonlösningens innehåll men hittade inte så mycket. Men med tanke på beskrivningen av begreppet isotonlösning antar jag att det inte är någon fara. Jag hittar att klorhexedinglukonat är effektivt mot grampositiva som gramnegativa bakterier och att klorhexidin är uttorkande och ärrbildande vet säkert flera av oss redan. Ämnet poloxamin tar bort fetter från linsen. Vilket jag tolkar som att poloxamin är mycket effektivt i linsvätska men inte har någon påverkan som rengöringsmedel.

Mvh Ellenfyrkant

mandariiin
0

Att använda linsvätska är okay i viss grad. Men man ska inte använda det som "huvudsaklig" rengöring på piercingar.