Sjömansprickar
Jag skulle vilja tatuera tre sjömansprickar i tumvecket på vänsterhand. Är det OK att göra det om man bara är en vanlig Svensson-tjej? Mina kompisar säger att det bara är sjömän och kriminella som har den typen av tatuering. Stämmer det?
Man får väl tatuera precis vad man vill :)

Jag vill inte reta upp vare sig sjömän eller kriminella genom att sno deras tatuering.
Mina kompisar bryr jag inte så mycket om i det här fallet. :)

Jag tycker inte du ska bry dig om vad dem säger. Det är du som ska ha tatueringen, inte dem :)
Sen finns det ju olika betydelser för andra tatueringar också, men jag tycker inte man ska bry sig om det utan göra det man själv känner för och skapa en egen betydelse för sin tatuering.
- Medarbetare på studier.ifokus
Det finns jättemånga "vanliga" människor med den tatueringen också. Även luffare hade sånna förr i tiden. Tror inte du kommer reta upp någon även om det säkert finns dom som tycker det är mer provocerande än andra tatueringar.
/Christine
min morfar har såna :) han är varken sjöman, kriminell eller luffare ^^
Min mamma har "luffarprickar" som vi säger. Hon skulle aldrig drömma om att tattuera sig för övrigt och är så långt ifrån en kriminell/sjöman/luffare som man kan komma :P Har funderat lite på att göra såna själv, men mest för att mamma har det :) Vi brukar skoja om att mitt tatueringsintresse kommer därifrån hehe
Min gamla träslöjdslärare hade också såna. Även han en beskederlig kille
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skit i vad alla andra säger, gör det du själv vill :) själv tycker jag att "luffarprickar" är ganska charmiga.
/Moonchild89 👻

Luffarprickar betydde förr olika saker beroende på vem som gjorde dem. Ursprungligen var betydelsen "tro, hopp och kärlek". Sjömän som ofta förknippas med dem fick göra dem på sin första seglats och de stod då för Goda Hoppsudden, Kap Horn och Kap Verde.
För luffare hade de betydelsen "Vi Vandrar Vidare" (de tre V:na)alternativt "Stockholm, Göteborg, Malmö till Fots".
De tre s.k luffarprickarna betyder även livet, vandringen och evigheten. Livet är pricken mot tummen. Den kortaste. Vandringen är pekfingret och evigheten är långfingret.
På senare tid började fler och fler "sub kulturer" använda dem, troligtvis för att visa sig som "outsiders". Idag är det t ex många punkare m.m som gör dem.
Jag personligen gillar dem, men det finns ju väldigt mkt fördomar om dem. Har dem själv. För att de ska placeras "korrekt" ska de vara placerade i en V-formation för att kunna döljas när man håller tummen mot pekfingret.
Jag tycker du ska göra luffarprickar om du vill göra det!
#8 lite historia- vad bra :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 Intressant :P

min mammas förra kille hade det och han var varken kriminell lr sjöman ;P
jag tycker det är fint :D
försökte googla för att få fram bilder men hittade inga^^
nån som kan länka till en bild? :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag får fram jätte många bilder när jag söker efter luffarprickar på google…