Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 5812 ggr
Chachaa
1

hål i läppen = farligt

Jag vill ta hål i läppen men mamma vill inte och säger att det kommer att bli jätte infekterat och att jag typ kommer att dö eller nått… Men vad kan hända om man tar hål i läppen??

Aviendha
0

De risker som finns är infektioner, och obehandlade sådana kan bli rätt ruskiga. Du kan skada tänder och tandkött, och tar du ur den kommer du antagligen att ha ett märke/grop kvar ett bra tag, om inte i resten av ditt liv. Förutom det så vill vissa arbetsgivare inte anställa folk med piercingar.

Vill inte din mamma att du ska pierca dig så får du vackert vänta. Tids nog har du åldern inne och kan göra en själv, och då kan du antagligen tänka en aning mer nyktert på det hela. Jag vet, jag hatade att höra sådant som yngre med, men det underliga var att det stämde ;)

Thorsson
0

Din mamma kanske bara vill skrämmas. Som du säkert märkt och sett finns det flertal som har i läppen. Jag lever jättebra och jag har hål i läppen!
Visst kan det bli infekterat, men vill det inte ge med sig så är det bara att ta ut. Klart måste man ju sköta det bra, men en del kroppar stöter ut allt vad piercingar heter, vilket man inte kan gör så mycket åt! Läppen svullnar upp, blir öm. Det börjar vara i vissa fall och kan vätska sig lite under läkeprocessen, men absolut inget farligt enligt mig. Dock är jag inte så duktig på piercingar!

nagini
0

hahah oh.. alltså ja, det finns ju mycket bakterier i munnen, men tar du hand om piercingen, tvättar den ofta och så borde det inte vara några problem..

jag tog min piercing i läppen för drygt ett halvår sen..
den grånglade lite i början, lite infektioner och så, men det var för att jag slarvade lite med skötseln..

nu är den hur fin som helst och har inte krånglat på flera månader..

dö tror jag knappast du kommer göra av ett litet hål i läppen…

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Thorsson
0

Kan ju tillägga att jag tog mitt för snart 1år sedan! Den är jättebra, och har varit det hela tiden. Det är 5e gången jag testar och har 2 ärr i läppen på högra sidan. Jag skötte den noga med mycket tvättningar ca 3ggr/dag. Den kommer jag inte ta ur, ska snart ta en till brevid den!

Aiwendil
0

När jag peircade läppen var jag lite rädd för det där med infektion och saker. Men det är ingen fara så länge du sköter det och så!

Jag säger GO FOR IT!

Chachaa
0

tack för alla bra svar!! jag måste bara fråga, när man ska tvätta ska man då ta ut piercingen elller ska den vara inne till det har läkt??

soetisen
0

#6 Du ska inte ta ut den, det stör bara läkningen. Men ta en tops och tvätta lite försiktigt. Men du får all info på piercingstudion om hur du gör osv :)

- Medarbetare på studier.ifokus

Chachaa
0

okej tack!! :)

Hedgeborn
0

mamma har rätt….det finns alltid risker med att ha sår på kroppen framförallt djupa sår som dom flesta piercingar är. och vad det gäller just "åhh hon tar nog mest bara i för att skrämmas" nej tyvärr gör hon inte det. visst sköter man om ett sår så som man ska så är riskerna små som alltid. men tyvärr vad det gäller just runt och i munnenhålan så räcker det med så fruktansvärt lite som man missar med för att det ordagrant ska kunna bli livsfarligt! finns mycket man inte bör göra sen finns det en sak man får göra och det är att utsätta sin piercing i/runt munnen för en annan människas saliv el, om vi ska vara blunta någon form av kroppsvätska. för det krävs så lite för att hamna på IVA och sväva mellan liv och död. och nej jag över driver inte nu har haft det samtalet en gång redan med en kund som borde ha vetat bättre men inte riktigt trodde på det tydligen….och hon låg på IVA i 6 dagar och första dygnet sa läkarna ordagrant "vi vet inte…vi hoppas att vi hann sätta in antibiotikan tidigt nog.." och det var efter lite pussande med ett hål som nästa, märkväl att jag säger nästan var läkt. och vi paratar inte heller efter nån dag el, vecka utan samma kväll hamnade hon på akuten. hon var jätteduktig och åter igen nästan färdigläkt och då åkte hon ner och hälsade på sin pojkvän hon inte hade sett på några veckor (hon hade gjort en tunga 3-4 veckors läktid) och självklart så pussades dom….ca 4 timmar senare åker hon ambulans med +43'C feber.

och ja det var mest ren och skär otur men det spelar ingen roll eftersom hon höll på att dö av det. man säger ju inte "ähh det var mest bara ren otur att dom dog…" när man går på begravningen…..

så ja lyssna på mamma och som sagts tidigare tills du fyllt 18år så har mamma alltid rätt även om du inte tycker det=/

KastKatt
0

Jag har tre stycken i läppen, jag ahr en vän som har 7, ingen av oss har dött. Inflamationer är självfallet en risk, men de brukar itne uppkomma om man sköter piercingen orddentligt.

Ända problemet jag ahr är att jag har lite ärrbildningar..

Men annars så är labretter är en underbar piercing!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

grejs
0

#9 En piercing det kan gå riktigt snett med om den blir infekterad är väl just tungan, men det är väl ganska stor skillnad att pierca tungan och läppen?

Hedgeborn
0

#11 rent tekniskt och val av smycke ja då skiljer det sig. men båda är i munnen med samma bakteriestammar som staffar/streps/gramstavar ect ect så du har samma risk för samma typ av infektioner, och vanligtvis är tungan den bättre pga, den är helt inne i munnen och läker fort eftersom man producerar saliv hela tiden och borstar tänderna ect. medans läpp & labretter i olika fomer är både inne i munnen med insidans bakteier och samtidigt utsidan vilket tillför bakterierna man har och "stoppar" dit genom att man är där och fingrar ect så läpp & lab är mer svårläkta och ökad baketriekulturer som tillförs utifrån som ger oftare upphov till som sagt mer svårläkt och ökade risker.