Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettproblem
Läst 5917 ggr
Moonchild89
2009-11-27 01:08
0

Problem med piercing.

Hallå :)

Jag har ett rätt störande problem med min piercing. Piercade läppen i slutet av juni, har alltså haft piercingen i ca 5 månader. Första gången jag skulle byta smycke från stav till ring så bildades det något slags hårt, vitt i det piercade området.

Det liknade brosk och var hårt. Blev även lite rätt svullet, så tog ur ringen och satte tillbaks staven och då försvann det nästan med en gång. Nu för ett tag sedan skulle jag testa igen eftersom jag jätte gärna vill ha ring i stället för stav.

Jag hade koll på piercingen eftersom jag inte ville att detta skulle hända igen och efter nån dag så såg jag att det började komma lite brosk så då tog jag ur ringen igen. Vad kan detta bero på? Jag vill ju ha ring men jag vill absolut inte att det ska bli sådär igen. Är det något som kan tänkas gå över när ringen har satt i ett tag? För mig verkade det bara bli värre ju längre jag hade ringen.

Hmmm… what to do?

/Moonchild89 👻

Aviendha
2009-11-27 01:35
0

Hm, jag hade ngt liknande med samma piercing och samma smycken :P

Nu, ett år efteråt bytte jag till ring och väntade mig att jag skulle få ta ur den efter ett tag, men den har suttit i 2 månader utan problem nu. Jag vet inte exakt vad det är, min irriterades helt klart av ringen förr. Kanske är den inte helläkt? Min kändes så, absolut, men ändå..

Moonchild89
2009-11-27 01:48
0

Tack för det snabba svaret, trodde ingen annan än jag var uppe så här dags XD Mycket möjligt att det inte är helt läkt. Jag kanske borde vänta ytterligare innan jag sätter dit ringen, men man är ju så sugen på att byta då man har haft denna stav i så länge nu XD Gah!.

Det här med läkning är kanske olika från person till person. Men jag tycker att den känns läkt. Men jag får väl kanske bara vänta och se. Får kanske prova sätta dit ringen igen om ett par månader igen.

/Moonchild89 👻

Aviendha
2009-11-27 01:53
0

Hahaha, jag är en kvällsmänniska :P

Jo, känner igen det, ring är sjukt snyggt!
Ja, det är individuellt, men det sjuka var att min kändes helt läkt med råge vid 5-6 månader, men ändå blev den irriterad och lite vit, som när man ska tappa hud, men hårdare kring hålet när jag hade ring i, och ömmade så jag fick ta ur. Testade några gånger men alltid med samma resultat. Men nu gick det klockrent! :)

Moonchild89
2009-11-27 02:02
0

Haha, samma här. Igår var jag vaken till 07.00 på morgonen O_o XD

Javisst är det snyggt, tycker att det är snyggast med ring, i alla fall om man har off center som jag har :D Men jag får väl prova mig fram och se om det går bättre någon annan gång antar jag :) Men jag ska ju vara så ivrig när det gäller allt som har med bodymods att göra haha! Man vill att det ska funka med en gång, men icke sa nicke XD

/Moonchild89 👻

mandariiin
2009-11-27 09:37
0

När piercingen är nygjord med stav så är hålet "rakt", eftersom staven är det. När du sen sätter i en ring så börjar du "forma om" själva hålet, och det irriterar piercingen otroligt mycket.

du ska ALDRIG byta mellan stav och ring innan din piercing är 180% läkt. jag väntade nog minst 1,5 år innan jag bytte till ring, i båda mina. och har aldrig haft probelm med dom. testade däremot att sätta i en ring vid något tillfälle innan det, och då blev det samma problem som du får.

Moonchild89
2009-11-27 14:30
0

Okej, tack så jätte mycket för svaren, har gått och tänkt på vad det kan vara som gör att piercingen blir på det där sättet! Då har jag i alla fall konstaterat en sak; det är inte läkt ordenkligt. Får vänta i ett par månader till innan jag försöker igen så går det förhoppningsvis bra :)

/Moonchild89 👻

Liss
2009-11-28 23:14
0

Ja, som mandariiin säger. Det är ovant med ring och blir då irriterat :) Är ju en helt annan form på smycket.

Jag bytta rätt fort till en spiral i min off center. Och den blev irriterad, vit och öm. Så då bytte jag tillbaka till staven ett tag. Någon månad senare bytte jag till vanlig circular barbell i stället och då vart de lite ömt i början, medan de rättar till sig efter ringen. Men sen blev det jätte bra :)
 Nu när jag haft den i … hum, snart 3 år redan. (herre min je vad tiden går.. och så låter jag som en gammal tant:P) Och nu kan jag naturligtvis byta hur som haver.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hedgeborn
2009-12-01 10:16
0

Fråga : varför gör ni en typ av piercing och sen trilskas med att ångrar er och istlf, att sticka om till det ni vill ha så tvingar ni ett smycke som inte alls är anpassat för er piercing? finns en anledning till varför dte heter Labrett(i olika versioner) och varför det heter läpp lab sticks mycket djupare ner i läppen än vad en läpp görs. läpp sticks väldigt ytligt om man jämnför dom båda olika piercingarna. och nej det går inte att sticka " nånstansmittimellan" el, visst rent tekniskt går det ju så klart men man bör inte av olika anledningar…

och nej hål läker inte rakt el, böjt! vävnad läker runt vad man nu har som håller isär sårvävnaden under läkning och om ni nu inte missköter er helt på tok så blir ärr vävnaden som bildar hålet mjuk och formbar och följer den typ smycke (att det är ett smycke får man hoppas) ni väljer att stoppa i hålet.

så snälla tänk er för INNAN ni gör hålet och välj det ni vill ha från början.

grejs
2009-12-01 13:53
0

#8 Du skriver lite otydligt. Menar du att en labrett sitter längre ner under munnen och att den är gjort för  att ha en stav i? Och att en läppiercing sitter längre upp mot läppen?

Om jag fattat det rätt så, då borde man väl kunna ha både ring och stav i läppiercingen, men det blir svårt att ha ring i en labrett?

Moonchild89
2009-12-01 15:50
0

#8 Ursäkta?! Man kan både ha stav och ring i läpp piercingar. Då kan man ju inte ha ring i någon piercing enligt dig. För oavsett vad du har för piercing så "böjs" ju hålet och anpassar sig efter ringen. Så, ja ring är visst anpassat för att kunna ha i läppen. Har du aldrig sett folk med ring i läppen eller? Förstår inte alls vad du menar…och vadå välj vad ni vill ha från början?!

/Moonchild89 👻

Hedgeborn
2009-12-01 16:48
0

#9 Ja en labret ska stickas längre ner för att så långt som möjligt få ner bakstycket så det inte hamnar mot tänderna el, mitt för tänderna/tandköttet så att man inte skaver ner tandköttet och frilägger tandhalsarna(vilket fortfarande kan ske ) vilket akn leda till tandlossning.

#10 om du tar och läser igenom inlägget igen sen funderar lite? klart du kan stoppa i både stav och ring i en läpp…..MEN bara för att det rent tekniskt går betyder inte det att det är lämpligt el, hur?? en läpp sticker man ytligt just för att det ska passa bättre med ring vad det gäller risken för tandskador ect och det är just därför man INTE bör stoppa i en stav eftersom inte är stucket för den typen av smycke el, hur? har man en korrekt stucken läpp (för ring) och stoppar i en stav så kommer man att skava på tänder oavsett vad man gör. samma åt andra hållet har man en labrett och stoppar i en ring så finns 2 alternativ

1; man sätter en ring som sitter tight och snyggt på utsidan vilekt medför att du har en för lite diameter och då kommer insidan av läppen att "skäras" sönder och du påbörjar att klyva läppen pga, att insidan av läppen har en mycket mer posör typ av vävnad och ger med sig.

2: man får välja en större ring för att inte "skära sönder" insidan av läppen vilket medför att du kommer att ha en diameter som gör att ringen kommmer ligga emot tänderna och skava sönder dom…

Stay safe

Moonchild89
2009-12-01 16:59
0

#11 Men jag har off center labret och den placeras vanligtsvis en bit upp så att man ska kunna ha just ing i, om man vill. Det där du påstår om att man kan skära sönder läppen har jag aldrig hört talas om att det skulle kunna hända. Men det där med att det skaver är ju inte en nyhet precis. Det vet nog alla om att det skaver mer eller mindre, men det betyder ju inte att man INTE kan ha en ring i läppen.

/Moonchild89 👻

Hedgeborn
2009-12-01 17:09
0

/closing comments  pga. av att tyvärr vill #12 inte lyssna så det finns ingen mening att försöka mer.

PS: hur många år har du arbetat yrkesmässigt med bodypiercing? själv har jag +15 år bakom mig både som anställd och egenföretagare med just bodypiercing.

Moonchild89
2009-12-01 17:30
0

#13 Vadå inte lyssna, det kallas diskutera…men shit it då. Jag kanske inte förstod vad du menade bara för som du säger, så kanske jag inte lika mycket som dig. Det är klart att man måste ifrågasätta det  du säger då. Jag kunde inte veta att du jobbade med det kanske?

/Moonchild89 👻

Moonchild89
2009-12-01 17:31
0

kan*

/Moonchild89 👻