Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 3986 ggr
redhead82
0

Tatueringsfärg

Är det någon som känner till någon bra sida på internet eller någon bok som skulle avslöja exakt vad som tatueringsfärgen innehåller?

Jag har för mig att där finns arsenik, kvicksilver et.c…

Aviendha
0

Det finns en hel uppsjö med färger, så det enklaste är ju att fråga din tatuerare om en innehållsförteckning. Kanske fanns det arsenik och kvicksilver i färgerna förr, men även inom färger har utvecklingen gått frammåt så jag tvivlar starkt på att det finns i dagens moderna färger faktiskt.

miklo
0

Som Aviendha skriver så är moderna färger mkt skonsamma jämfört med förr, då det inte ens fanns ngn speciell tatueringsfärg. Man använde ist olika typer av pennbläck eller tusch. Idag finns det färger som inte innehåller några metaller alls även om det är ganska ovanligt då de inte är av så hög kvalitet.

Kända märken av tat. färg innehåller alltid lite metall, då dess egenskaper inte har ngn motsvarighet ännu. De är dock helt ofarliga för kroppen, men det finns vissa som är allergiska mot ngn metall i speciella färger. Recepten till de olika företagens färger måste ju hållas hemliga av förståeliga anledningar, då det finns massor av recept och de är mkt olika tillverkarna emellan. Tyvärr finns det därför sällan ngn noggrann innehållsförteckning på färger, men de kändaste märkena garanterar alltid att färgen är ofarlig och skriver om den innehåller ngn metall man kan vara allergisk mot.

Det finns dock människor som kallar sig tatuerare som fortf använder tusch till svarta tatueringar!? Det är ofta hemmapulare som använder det då det är så pass billigt. Det finns även vissa tveksamma tillverkare (ofta fr kina) som säljer tat.färg billigt utan att uppge ngn somhelst innehållsförteckning.

Men går du till en seriös studio så finns det garanterat ingen arsenik eller kvicksilver i deras färger.