Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettläkning-och-eftervård
Läst 2860 ggr
Anett Lindbom
0

Byta smycken?

Jag var ju och tog hål i öronen både i januari & i februari, både Helix & några vanliga hål. Dessa hål är gjorda med pistol & jag måste säga att läkningen går väldigt segt. 

Så jag funderar på om jag kanske skulle kunna byta smycken, ta bort pistol-plupparna & sätta i riktiga läkningssmycken(ringar?) i stället, Det borde ju kanske skynda på läkningen lite, för med ringar blir det luftigare och lättare att få rent ordentligt, Eller vad tror ni om det?

Eaststreet
0

Piercingar i brosket tar lång tid att läka, upp till 12 månader. När man dessutom tar flera hål på samma gång blir det större påfrestning för kroppen=långsammare läkning. Det du kan göra för att påskynda läkningen är

1. Saltlösningsbad. Ta en kompress dränkt i saltlösning, håll mot i 10-15 min, skölj med vatten

2. Ät mat med zink, E- och C-vitamin i. Finns i fet fisk och gröna grönsaker (eller vitamintillskott).

3. Byt till ett 1,2mm piercingsmycke (ring eller stav) som inte samlar på sig smuts eller har vassa kanter.

Lycka till!

Mvh East Street Tattoo & Piercing

Kolla in vårt nya forum: www.eaststreettatto/forum

Anett Lindbom
0

Saltlösningsbad/tvätt & vitaminer kör jag redan med, samtidigt som jag varje morgon när jag duschar tvättar med lactacyd.

Jag har inte haft några problem med några infektioner eller ngt sådant det är bara att det tar sin tid med läkningen..

Då tar jag och byter till bättre smycken och sedan får läkningen ta den tid det tar.

Tack för hjälpen.

Liss
0

De är ju upp till dig, men en ring rör sig mer och därav kommer de gärna in mer bakterier. Så en stav är bättre i läkningssyfte.

Men du kanske kan byta material i alla fall? Pistolssmyckena brukar inte vara dem bästa överlag heller, och brukar inte ha nog med utrymme.

Sen tar de som sagt en lång tid för broskpiercingar att läka.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Anett Lindbom
0

Jag har bytt till en 1,2 mm stav nu för ngn vecka sedan, men jag känner att jag skulle vilja ha en 1,6 mm stav istället, är det bara byta till en sådan eller lära jag vänta tills Helixen har läkts lite mer först eller??

Och vad är det normalaste längden för en stav till helixen, för den jag har i nu är lite lång så den åker fram & tillbaka liksom och det känns inte ngt bra tycker jag för det irriterar lite.

Ellenfyrkant
0

#3 Materialet på pistolpiercing smycken är det väl inget fel på ? Man brukar få välja plast eller titan. ;S

Mvh Ellenfyrkant

soetisen
0

#5 När jag piercade mig med pistol så har jag haft plast och nått annat material som inte är titan, det var nån guldfärgad metall.

Så det beror nog också på vem man går till men så var det också några år sedan jag piercade mig med pistol. Materialet kanske har ändrats?

- Medarbetare på studier.ifokus

Ellenfyrkant
0

#6 Fast där jag har tagit hål i öronen med pistol (3 oliika ställen) vet jag att det iaf bara (bara, tror jag ;S) fanns plast eller titan. Iaf på två av ställena, det tredje minns jag inte. Och det var också några år sen. De första jag gjorde var 8 år sen men det är också därifrån jag inte minns om det fanns några andra material utöver titan och plast. Men andra gången var ca 7 år sen och tredje var 1,5 år sen. Båda gångerna vill jag minnas att det bara fanns de två materialen att välja bland. Men det beror väl säkert på leverantör och kunskap hos frisören.

Mvh Ellenfyrkant

mandariiin
0

Det är oftast kirugiskt stål (metall smyckena) som används i pistol piercing.

oblivionocean
0

#3 Jag tycker själv av erfarenhet att med ringar så läker det lättare… av någon anledning, men som du säger så åker det ju lättare in bakterier där, så jag har ingen aning om varför jag tycker det är lättare att få hål att läka när man har ring…