Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettläkning-och-eftervård
Läst 69426 ggr
Shanea
10

Hur länge...?

Har i alla fall inte själv sett en tråd med just denna fråga förut och det vore intressant/nyttigt att veta tycker jag.

Hur länge efter att ni gjort en tatuering har ni fortsatt att tvätta/smörja in regelbundet? Förstår att det är olika för tatueringar och så, men vore ändå intressant att höra. Jag har haft min tatuering i snart fem veckor ungefär, och funderar lite på hur viktigt det numera är att smörja in/tvätta regelbundet. Kan tilläggas att tatueringen i mina ögon har läkt på bra och ser fin ut, inga ömheter eller liknande.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

LinnB
1

Jag slutade tvätta (eller ja, tvätta sig gör man ju i duschen ändå) och smörja då jag tyckte den kändes läkt. Började istället smörja in med vanlig hudkräm som jag ändå smörjer resten av kroppen med, och mina tatueringar mår finfint. :)

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

ChristineL
0

Jag gjorde som LinnB, mina tatueringar har känts helt läkta efter ca en vecka +/- nån dag, sen smörjer jag nästan alltid in mig med vanlig hudlotion efter varje dusch.

elyse
1

Jag har smörjt med Helosan i 4-6 veckor och trappat ned från 2-3 ggr per dag till 1-2 allt eftersom.

Liss
0

Tvättar gör jag inte mer än dushen i princip. Bara dagen efter, då jag tvättar bort vätska, rester etc.
Smörjer gör jag tills det är läkt, allt mellan 3 dagar till 3 veckor - beroende på plats och storlek på tatueringen.
Efter det kanske jag smörjer någon gång, beroende på årstid också. Är det sommar så kan jag smörja in bara för att solen tar så mycket då. Eller att den ser torr ut.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Anothername
3

För d första vill jag tipsa om att bepanten är en mycket skönare salva att smörja in med då den inte blir vit och så och den är mycket fetare och drygare än helosan.

För d andra så tycker jag folk är för besatt av att "sköta" sina tatueringar. Förstår om man är nog i början för att mna tror att tatueringen är nått farligt virus. haha

Jag har själv en jävla massa tatueringar och tattuerar mig då och då hela tiden och jag kan ju säga att jag smörjer in högst nån gång om dagen och tvättar gör jag inte mer än att jag tvättar mig när jag duschan.

Kan ju säga att det är ingen skillnad på mina "noga insmorda" tatueringar och dom icke lika "noga insmorda" men sånt där lär man sig när man hållt på ett tag :)

Men smörj in när det känns tort. när du märket att d slutar strama och vara torrt är d bara att sluta smörja :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

elyse
0

Vi reagerar säkert väldigt olika på att bli tatuerade också, samt att det kan skilja sig beroende på hur lång tid det tog att göra tatueringen. Jag har trappat ned med att smörja och så, men det beror nog mer på att jag är lite mer härdad nu. Med första tatueringen gick jag utan kläder på överkroppen i flera dagar efteråt för att jag tyckte att det gjorde så ont att ha tröja över (kan tillägga att jag var ledig från skola…) och då torkade också tatueringen oftare eftersom jag inte hade något där som bevarade krämen. Jag tror att man kommer på en bra teknik efter några gånger.

mandariiin
3

Jag gör precis som Lis1 skrev i inlägg #4. Flört

Saga85
0

Jag brukar smörja på vid behov = när det verkar torrt. 2-3 gånger de första dagarna, sedan 1-2 gånger om dagen i ungefär en vecka, eller tills det inte är några skorpor/flagor kvar.

Fast där ljög jag lite. Vissa tatueringar har kliat, och då kan jag smörja in en liten klick då och då för att få det att sluta klia. Eller så slår jag lätt på den.

Ibland kan jag smörja in någon gång även efter det är läkt, men det är mest för att jag tycker Helosansalva luktar så gott. Tvätta tatueringar gör jag inte heller direkt. Tvättar av bara när jag tar av plasten, sedan tvättas det när jag duschar.

Shanea
0

#5: Jag har faktikst använt bepanten ända från början, förutom under en vecka då jag hade glömt den salvan hos pojkvännen som bor väldigt långt bort och fick använda helsosan istället, tycker att den är riktigt bra, känns som att tatueringen inte blir torr lika fort om man använder den :)

Verkar som de flesta har smörjt och tvättat regelbundet ungefär de första veckorna kanske och sen nöjt sig med att den, som resten av kroppen blir tvättad i dushen? Och kanske bara smörjt in någon gång ibland, inte nödvändigt varje dag precis.

miklo
0

När du tatuerat dig får du oftast ett papper med skötselråd. Personligen föredrar jag Bepanthen före ngn annan salva som t ex Helosan, då "B" har bättre antiseptiskt skydd. Smörj så länge det är sår och även efteråt när huden börjar återhämta sig, för det brukar klia en hel del.

Jag kan även nämna att vi tatuerare som ger alla råd till dem vi tatuerar, troligtvis är de som sköter sina tatueringar sämst av ngn anledning, haha…!? Jag smörjar nästan ALDRIG och jag drar bort sårskorpor, kliar på tatueringen m.m. Inget jag rekommenderar, men mina tatueringar har blivit bra ändå.

Anothername
0

Dom jag tatuerar säger jag att. Ha plasten på tills du kommer hem (högst 4 timmar)

Tvätta av med ljummet vatten och någon perfymfri (eller i alla fall svag) tvål så man får bort blod och gammal färg. Tvätta där efter högst 1 gång om dagen och smörj bara när d behövs. När man känner att d stramar och känns torrt.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

miklo
0

Jag brukar ge rådet att ha plasten på max 2 timmar pg a att det är ett mkt mysigt ställe för bakterier att bildas. Tvätta med mild tvål och vatten, helst en gång om dagen pg a att vatten torkar ut huden, och smörj mkt ibörjan för att undvika infektioner.

Shanea
1

Jag fick väldigt bra skötselråd från min tatuerare och det har gått jätte bra, just detta hur länge plasten ska vara på, hur ofta man ska smörja och liknande har jag nog hört tusen gånger :), så det är inte riktigt det jag undrar över, inte den direkta eftervården.

Det var antagligen… en sex veckor sen jag tatuerade mig ungefär, och tatueringen känns helt läkt, dock så smörjer jag fortfarande in den minst en gång om dagen, oftast fler och försöker se till att tvätta av den en gång om dagen. I mina ögon verkar den ju läkt, men det jag undrade var just hur länge folk regelbundet smörjde och tvättade på detta viset (alltså mer än bara tvätta den när man råkar dusha och smörja när man råkar smörja resten av kroppen) :)