Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettkirurgiska-ingrepp
Läst 8248 ggr
Stinko
1

Keloid operation

Denna video är inte lämpad att ses av "känsliga tittare".

http://www.youtube.com/watch?v=wqal1fvJeRw
Man blir inte så sugen på att stresstöja va? ;)

mjioo
0

har tittat en halv minut och det ser redan illa ut :( ser inte fram emot resten!

ska fortsätta ta hand om mina stackars öron som inte får vara med och bestämma :)

mjioo
0

fast keloid.. det har väl inte med töjningar att göra va? hum

Stinko
0

Kopierar direkt från wikipedia, så slipper jag glömma något och folk får veta mer:

Keloid

Keloid (plural keloider) är en typ av ärr som kan uppkomma vid ytlig vävnadsskada. Det yttrar sig som en överväxt av ärrvävnad efter en läkt skada i huden. En keloid kan växa sig okontrollerat och kan helt plötsligt börja klia och göra ont. Ungefär 1 på 1000 personer har anlag för keloidbildning vid vävnadsskada.

Keloidbildning på örsnibben 
Keloidbildning på örsnibben

Keloider uppkommer vanligast på öronen, ansiktet, ryggen, ljumskarna och annan mjuk och känslig hudvävnad.

Orsaker
Den vanligaste orsaken till keloider är att en person reagerar allergiskt mot en piercing i örsnibben. Kroppen bildar då ärrvävnad kring piercingen i självförsvar för att stöta bort det skadade. Andra orsaker kan vara ärr efter operationer, hudsjukdomar mm.

Behandling
Behandlingen i nuläget är inte särskilt effektiv. Om man kirurgiskt skulle försöka skära bort keloiderna skulle kroppen svara med att bilda ännu mer keloidvävnad vilket skulle förvärra tillståndet. Laserbehandling är idag det enda någorlunda fungerande, ungefär 50% av ärren kan dämpas i någon grad, men inte tas bort helt.

mjioo
0

#3 då förstår jag :) visste att det hade något med anlag att göra nämligen. hoppas man inte har dem

Stinko
0

#4: Ja, det hade ju inte vart så kul kanske :o
Så var försigtig med töjning alla där ute.. Man vet aldrig hur det kan sluta om man töjer för hastigt och spräcker gång på gång.. :)

Det finns en annan video på youtube där en kille lyckats få någon slags keloidbildning bakom vardera töjning i öronen, tyvärr ser man väldigt dåligt på den filmen…
Hur som helst kom han och hans polare på att dom skulle ta en slags sax och klippa bort keloiderna! Inte så smart kanske!
Kan se om jag hittar den igen… Jag återkommer.

Stinko
0

Hittade den, här har ni smartskallarna!
Enjoy!

[WeepingWillow]
0

Sker inte enbart vid töjning heller om man har sånt anlag, jag har fått keloider av mina vanliga hål som jag inte försökt töja alls Gråter Ser verkligen inte kul ut alltså. Jag lär ju aldrig mer ha tofs i håret iaf! Ingen vill göra nått åt det heller.

Jannie007
0

Jag har en vän som har råkat ut för samma sak som dig. Det ser inte kul ut på henne. Trotts mina varnande ord så ska hon nu pierca naveln..trotts att hon inte kunde ha hål i öronen pga avv hon fick keloider på båda örsnibbarna.

sandraxea
0

# 8 Ingen vidare smart tjej? ;P Inget illa ment. Visa henne filmerna, och info från ex wikipedia så kanske hon tänker efter en gång extra

Monarchy
0

vissa får helt enkelt lära sig av sina misstag..

än om det tar många misstag

[WeepingWillow]
1

#8 Nej det ser inte kul ut! För dom som aldrig hört talas om det också ser det ju helt freakish ut, vet man vad det är kanske det inte är så farligt.

Jag kommer aldrig göra ett enda hål frivilligt mer, piercings är helt uteslutet, jag satsar på tatueringar istället, dom läker fint :) Visserligen hade jag en piercing i ögonbrynet förut också som jag tagit ut nu o den lämnade inget ärr alls som tur var, det hade varit extremt jobbigt med keloid på ögonbrynet!

Jag försöker leta läkare som vill hjälpa mig bli av med den men hittar ingen där jag bor :( Vanliga sjukhuset gör ingte åt sånt.