piercing - känslig hud
Som jag skrivit tidigare har jag piercat naveln och har nu insett att jag har en jättekänslig hud.
Jag har slutat helt med provon som torkade ut min hud något så otroligt mkt, och kör nu med koksalt en gång per dag.
Men, jag har blivit så torr, inte bara just vid hålet på piercingen utan hela huden runt, alltså på magen.
Kan man smörja in sig med någon "neutral" hudkräm? Idominsalva kanske? Har hört att man kan riskera att stänga in bakterier om man smörjer in piercingen, så det vill jag ju inte göra.
Men, jag måste göra någonting för kliandet håller på att göra mig galen :P

Helosan kan jag rekommendera :)

Ja helosan är bra.
Provon är en otroligt stark tvål och därför även otroligt uttorkande.
Koksaltlösning kan torka ut med ifall du har känsligg hud och skulle det vara så, så rekomenderar jag lactasyd. Den är anpassad för hela kroppen, gör rent det den ska och lämnar det den ska.
- No bird soars too high if he soars with his own wings -
Jag får nog göra så att jag köper lactacyd. Jag står inte ut längre :P
Började ju med koksalt för en vecka sen om inte mer och är ju fortfarande torr så dags att prova något annat.
Tack för hjälpen :)
Alla är olika men , en huskur är ju att man ska smörja på med varm honung om jag inte har fel.Det hjälper faktiskt ^^
Jag har också ganska känslig hud och faktiskt väldigt många av mina piercingar har blivit torra under läktiden, det som har funkat för mig är att smörja in med locobase - repair, som finns på apoteket. Skitbra. När det gäller tvål så brukar jag använda vanlig intimtvål till alla piercingar under nacken.
#5 Men finns inte risken då att man stänger in bakterier eller liknande då min piercing fortfarande varar ibland?
#6 Det har jag svårt att tro, det är ingenting jag hört något om i alla fall. Har man en infektion och tar ur smycket och låter hålet läka igen kan infektionen stängas inne, men inte bara för att man smörjer en piercing.
Btw, "då min piercing fortfarande varar ibland", fortfarande? Menar du sårvätska egentligen eller är den infekterad och faktiskt varar? Det är ganska stor skillnad.
#6 Nej, jag menar varar, för sårvätska är väl inte gul och geggig? Sårvätska är väl mer genomskinlig och rinnig? Dock gör det inte ont när den varar, alltså det känns inte som en infektion, men jag kan inte se det på något annat sätt ändå.
Jag vet inte varför den varar ibland, men den har gjort det en gång i månaden ungefär, av någon anledning. Kan vara när jag sovit på magen hela natten (inte medvetet direkt), då har jag märkt att den blivit irriterad. Har funderat på att sätta kompress över under nätterna av just den anledningen.
#8 Sårvätska kan ju se ut på lite olika sätt också. Oftast är den mer genomskinlig som du säger, men den kan säkert vara mer gulaktig också. Är det inte rött runt om, svullet, varmt och sådär så kan det ju lika gärna vara sårvätska. Jag gjorde tre nya i naveln för snart två månader sen och de mår alldeles utmärkt men vätskar sig lite fortfarande, det är inte helt genomskinligt men det är definitivt inte var i min mening.
Att sova på mage bidrar till att det blir irriterat om det inte är läkt, helt klart.
men smörj överallt där du är torr men undvik själva hålet om du är orolig.
däremot har jag alltid helosan till torra piercingar, under läkningen. och det fungerar bra