Svullen töjning
Nu har jag ju äntligen tänkt få fart på töjningen igen. Började för över 1 år sedan och har fått ena örat till 16mm och andra ligger väl på runt 14 nu. Tryckte i en tjockare plugg igår. Det gjorde inte ont när jag satt i den förrän jag vaknade i morse och hade sovit på den.
Samma sak hände för någon vecka sedan då jag provade första gången. Då gjorde det lite ont när jag satte i den och jag vaknade med en bultande värk i örat och var tvungen att byta ner igen. Det gjorde så ont att jag ville skrika när jag bytte.
Efter det vart örat bra på ett dygn.
Nu har det varit extremt svullet och ömt hela dagen och nu gör det även ont när jag inte nuddar vid det.
Tog ut pluggen i morse för att se så det inte var några sprickor i hålet och det såg fint ut, skinnet var inte sprucket.
Men det gör sjukt ont! Har aldrig haft så ont när jag töjt tidigare. Men eftersom det inte var sprucket bestämde jag mig för att inte gå ner i storlek och nu vill jag inte det heller för det gör så sjukt ont att jag inte vill röra vid det… :/
Så vad skulle ni gjort i min situation? Vänta tills i morgon och bytt ned en storlek om det känns lika jävligt då också?
tvätta känns onödigt då det inte är några sprickor…
Sajtvärd på Iller.ifokus
I morse hade inte svullnaden gått ned och jag tog ur pluggen och kollade.. Hade kanske 4 blödande sprickor o hålet så nu har jag ned en storlek och hoppas på förbättring :( är svullet och riktigt ömt nu. Så pass att det bultar hela tiden skulle man kunna säga.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Mitt svullnade lite första tiden och fick små var bullar i kanten hav hålet som gjorde att det spännde lite och var lite ömmt. Kändes bättre efter några dagar, men ont ska det ju verkligen inte göra när du töjer. Tycker du gör rätt att gå ner i storlek igen. Du har ingen spiral i den storleken så du försiktigt kan känna dig fram vad örat klarar av istället för att trycka i en större plugg direkt?

Det kanske är så att pluggen du trycker i är för stor och att du behöver ta det lugnare? Eller att du inte tål materialet?
Men bra att du tog ur det iallafall så att det kan vila.
- Medarbetare på studier.ifokus

När det handlar om så "stora" storlekar på pluggar så kan dom ligga och skava otroligt mycket när du sover på dom, vilket försämrar läkningen. testa att använda dej utav silikon tunnlar när du töjer. Dom är mjuka och formar sej lätt. Så det är mycket bekvämare att sova på. Och då kanske det irriterar mindre.
OBS! ej mitt öra på bilden! OBS!
men en närståendes, bevisligen kan man ha för bråttom/fel metoder
man ska ALDRIG använda pluggar att töja med (eller mata hålen fulla med flera mindre smycken, just för att det gärna spricker, eller blir oregelbundet.
det kan gå bra ett par gånger, men använd töjsmycken. då är det också lättare att flytta bak en liiiten bit om det svullnar, ist för att krångla och byta smycken, som gör det irriterade områden MER irriterat.
silicontunlar är inte att rekomendera vid töjning då de är så pass mjuka, att hålet inte töjer sig på rätt sätt, och materialet är i många fall uttorkande så det kan uppkomma sprickor och irritationer, dagar efter…
även om det fungerar för några… (som med allt annat fungerar kroppen olika för alla och reagerar olika på olika föremål)
annars kan man köpa vikter, som långsamt drar ut töjningen, men även här bör man vara aktsam så att hålet inte blir större än man tänkt sig.. eller oregelbundet.
töj med töjsmycken. långsamt och välsmort, gärna efter en dusch. (gärna inte mer än 2 mm åt gången )
det är inte roligt med trasiga öron.

#5 Herregud, vad gjorde han för att slita sönder hela snibben?!
Jag använde en spiral till 10 mm, men tyckte att den var i vägen hela tiden. När man kommer upp i storlekar över det tycker jag töjsmycken är alldeles för klumpiga att använda.
#5 Fick tipset om att töja med plugg (en mm åt gången) av en piercare jag har förtroende för. Han rekomenderade att hänga något i tunneln och töja med 3-4 veckors mellanrum. Gärna efter en varm dusch.
Jag töjer för fort med töjsmycken tyvärr så pluggar är nästan enda alternativet för mig. Det har ju som sagt funkat fint tills nu. Men kan säga att örat är tillbaka i sitt rätta jag igen :)
Nu ska det bara få vila sig och jag ska dra lite i det mellan varven tills det ska upp de sista 3 mm så båda är 16 mm. Men det lär väl dröja en månad eller 2… Detta var det värsta jag varit med om hittills i töjväg. Jag brukar inte ha bråttom och har tagit över ett år på mig att gå från 8 till 16 mm i ena örat och nu på god väg i andra..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 töjde det i vanlig ordning, men hans öra svullnade och sprack ca 5 dagar efter töjning.. (från 18-20 mm om jag minns rätt)
sedan verkar det som att såret har "migrerat" utåt mot ansiktet . vid det tillfället uppsökte han vårdcentral som tvättade och då av misstag fick med den sårbit som "höll ihop" örat .. ;P men i dag är han kanska mallig över sitt öra, snibben har dragit ihop sig ganska mycket så "hänget" är inte lika stort, syns knapt. som tur är.
#7 skönt att höra att det lugnat sig och går åt rätt håll!
hoppas du slipper genomlida det igen"!

Vet hur det känns, inte roligt för fem öre. Jag har haft mina öron töjda till 28mm i båda. Ända sen jag kom upp till 20 har mina öron svullnat upp och spruckit upp lite pga det blivit så extremt svullet. Och då trots att jag inte ibland töjt på flera månader. Har inte spelat någon roll om jag haft silikon, annan plast, kir. stål eller titan.
Särskilt på vintern kan det bli så här då man är torrare och när man är ute i kylan. Och som någon redan sagt har dom tendens att svälla upp och jävlas om man sovit på örat så det skavt mot pluggen..
Märkte att när jag hade tunnlar i indisk valnöt så andades öronen (mycket!) bättre, gojsade nästan ingenting alls i jämförelse med då jag använt andra material, och dom svällde Aldrig upp medan jag hade dessa!
Nu hade du ju iofs töjt innan så det är ju säkert svullet pga det är nytöjt och du sovit på pluggen.
Ville mest bara säga att vissa material fungerar mycket bättre än andra och särskilt organiska material är värda att satsa på (iaf om man har sånna störda öron som jag som inte gillar vanliga material) :)
Wooho! Nu är dom läkta och fina och båda är på 16mm :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Najs! Fira med att lägga upp nån bild kanske? :)