Hemma piercing!
Hejsan!
Jag har fått för mig att det är olagligt att ha en hemma studio. Privat som hobby.
Så hittade jag en tjej som piercar hemma i sin lägenhet och har en blogg om det. En väldigt seriös sida.
Men är det lagligt?
Eller finns det något tillstånd man ska söka ?
Jag hittade det här. Men inte mycket mera.
Men enligt lagboken, kapitel 16, paragraf 2 så står följande: "Den som ämnar ta hål i orala delar, tungan inbegripen, riskerar att dömas till försök till olaga håltagning och kan dömas till ett stratt av minimun 3 år, maximum 5 år. Den som redan har utfört håltagning i någon oral del på kroppen döms till minimun 5 års fängelsestraff, maximum 8 år, beroende på brottets karaktär."
Så det betyder att andra delar på kroppen är ok?
Eller att allt är olagligt?
Och oavsett måste det innebära på annan person än sig sj?
Värt att tas upp!
Som jag har förstått det så får man inte pierca i annat än lokaler som är godkända av hälsovårdsmyndigheten (eller vad det nu heter) och det är väl inte så många som har ett så pass sterilt/rent rum som krävs hemma kanske. Dessutom om man tjänar pengar på att pierca folk hemma så måste man säkert registrera sig som företagare, annars är det skattefusk.
#3 precis. Men du behöver inte F-skattssedel om du tjänar mindre än typ 16000/år eller vad det nu är…?
(jag har ingen direkt koll på siffrorna…)
Nu menar jag absolut inte att det är ok att köra hemma och ta betalt av sina polare. men u get it
Jag har ingen aning om hur det ligger till. Jag tänkte med att den inte finns så många som har ett helt sterilt rum hemma som dom kan pierca i. Finns det ingen som vet hur det ligger till?