Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: frågor-och-svar
Läst 7473 ggr
EmmaVarg
0

Pierca naveln och läppen.

Hej, jag har tänk att pierca naveln om ca tre veckor och överläppen en vecka efter det, så undrar jag några saker ;

1. När man solar på sommaren, blir inte piercingen jättevarm då och det blir rött runtom? ;S ( jag brukar sola väldigt mycket)

2. vad är det bästa att tvätta piercingen med ? (för navel? och för läppen?

3. jag är 14 år, skulle läpp-piercingen bli "ful" om jag växer mer, ?

4. hur lång tid tar det innan dom läker? (var för sig då..)

5. om en piercingstudio har 15 års åldersgräns med målsman tillstånd, får man endå pierca sig om man är 12-14 ifall föräldrarna säger ja? ( min lillesyrra som är 12 har också tänk pierca sig i underläppen.)

VAASHii
0

1, Mina piercingar blir inte varma på sommaren, men däremot blir de jättevarma om man är i en bastu! Men annars blir de inte det :)

2, koksaltlösning skulle jag säga är det bästa! Torkar inte ut och gör sitt jobb! :D

3, nej, det tror jag inte men jag vet faktiskt inte. Det är ju många som piercat sig när de var unga och har kvar de och vad jag vet ser de likadana ut :P Men fler får nog svara på det!

4, http://bodyart.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=75e29d45-ec4f-4d77-8ac1-0d24f439392f = Här kan du läsa om läktider!

5, Om föräldrarna är med och det är okej för dem tror jag det är okej för piercaren. Men det kan vara helt olika. Ni får höra med piercaren!

:)

VAASHii
0

Sen vill jag bara säga att jag inte skulle rekomendera att pierca er när ni är så unga. Särskilt inte din lillasyster.
Mycket kan hända med kroppen när den fortfarande växer och det är inte särskilt coolt med piercings på så unga.

MEN, det är bättre att ni gör det ordentligt hos en kvalificerad piercare såfall än att ni gör det hemma ^^

EmmaVarg
0

#1 Okej :)

Många har sagt att jag ska nvända koksaltupplösning till en massa olika saker osv.. men hur gör man det ? :$ Jag vet att de är vatten och salt, men hur mycket och ska man ha varmt/kallt vatten osv ;s
Och ska man tvätta på insidan av läppen ( i munnen) eller bara på utsidan ?

soetisen
0

#3 Här kan du läsa om hur du gör iordning det. Du ska tvätta det både på insidan och utsidan. När du gör på insidan så kan du ha det i munnen och sen typ ha runt det (lite dålig förklaring, men hoppas du förstår). Det ska vara varmt vatten men inte så att du bränner dig.

Jag tycker din lillasyster ska vänta tills hon blir 15. För struntar piercaren i åldersgränserna så kan han/hon lika gärna strunta i hygienen, så det är bäst att vänta =)

- Medarbetare på studier.ifokus

[Wera]
0

Har solat en gång med min navelpiercing och den blev inte varm. Jag skulle dock vänta tills piercingen är läkt innan solning.

EmmaVarg
0

Men naveln läker ju inte på kanske 3 månader till ett år , kan man inte sola eller bada ute på sommaren då?? :/
(för de är ju sommar om typ 2-3 månader och jag ska pierca mig om en månad,, )

Clariiz
0

#6; Jag skulle nog inte bada..
Risken för infektion är stor om du badar en oläkt piercing i smutsigt vatten.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

EmmaVarg
0

#7  okej.. Men sola då ??  ;s
Hur ser man på en piercing när den har "läkt"  ..

lixom dom flesta säger bara " man ser bara det på den :D "

Men lixom.. vad betyder det :s

[veralera]
0

Bada ute är ingen fara.

Bada i pool är värre, det ska du vara försiktig med.

Och täck bara över piercingen med något litet när du solar, själva hålet bara, en liten plupp eller något. Men sola utomhus brukar inte vara någon fara, solarium är värre. (Sola dock inte alls första veckorna)

Och eftersom alla mina kompisar hade piercingar tidigt så tycker jag att vill din syster pierca läppen låt henne göra det, bara se till att hon tänkt efter ordentligt först:)

Och med läkt, är den "läkt" så märker du det genom att den inte varar/rinner, du har ingen känsel i den, kan röra/dra i smycket utan att det känns mm. Det går på någon månad, men det kan ta upp till ett år eller mer för den att läka helt dvs att du kan ta ut piercingen utan att den växer igen mm.

EmmaVarg
0

#9 okej, tack  :D

mandariiin
0

Om en piercing studio har 15års gräsn med målsmans tillstånd så är dom bara idioter om dom inte håller det. så nej, du kan inet gå dit och pierca dej om du är under 15, oavsett förälder eller inte. om dom ändå går med på det så visar det bara hur oseriösa dom är.

EmmaVarg
0

#11  har två kompisar som gått me sina föräldrar till två olika studior där deras föräldrar sagt att dom är 15 . ( fast den ena är 13 oh den andra 14)

[veralera]
0

Har aldrig varit med om studio som INTE vill pierca någon som kommer med sina föräldrar dit…

Och ja, studiorna kollar inte leg på folk under 15 heller (man brukar liksom inte ha leg då…) så är dina föräldrar med på det så kan du alltid ljuga (nu vill jag inte uppmuntra till "olagligheter", men vet också flertalet personer som gjort det).

Eftersom det är svårt att veta hur gammal någon är om dom inte har leg, så kommer föräldrarna och säger "Min dotter är 15" så tycker jag att det har ingenting med hur oseriös/seriös studion är. De bara litar på föräldrarna (Min personliga åsikt bara…)

grejs
0

# 13 Nej, men det visar däremot att föräldern är en idiot som inte kan respektera piercarens åldersgränser, om den måste ljuga istället för att säga till barnet att vänta tills den är gammal nog.

[veralera]
0

Men erfarenhet är bara att 9 av 10 tjejer (och killar för den delen också) under min uppväxt som inte fått lov att pierca sig för sina föräldrar har gjort det själva (alt låtit en kompis göra det), därför är min personliga åsikt (OBS! min personliga) att vill en unge pierca sig får han/hon pierca sig. Undantag tungan för det tycker jag bara är idiotiskt.

[Wera]
0

#15 Varför undantag tungan? :)

Jag badade utomhus i sjön någon vecka efter att jag tagit min piercing, och solade i solarium en gång efter 6 månader :P

grejs
0

#15 Jag tycker ändå det är fel som förälder att ljuga för att ens unge vill pierca sig. Det är respektlöst mot piercaren och åldersgränserna finns ju av en anledning. Jag skulle hellre tala om för barnet varför den måste vänta och riskerna med att göra det själv, istället för att låta sig bli utpressad och bete sig lika omoget som sin unge.

[veralera]
0

#15 Därför att piercar du naveln och sköter det rätt, det värsta som kan hända är att den ploppar ut. Samma sak med ögonbrynet osv.

Men har personligen bara negativa erfarnheter av Tungpiercing, har haft så otroligt mycket problem med min. Kunde inte dricka/äta kallt varmt sött surt salt över ett år EFTER att jag tagit UT den, man riskerar att bita söder/av tänder, det sliter bort tandköttet så något in i helvette osv. Visst får man pieraca tungan om man är beredd på att ta konsekvenserna, men känner att en 14 årig tjej inte kan tänka sig in tillräckligt bra i kosekvenserna av det hela.

mandariiin
0

"Därför att piercar du naveln och sköter det rätt, det värsta som kan hända är att den ploppar ut. Samma sak med ögonbrynet osv."

Tror du att den endast "ploppar ut" om man använder icke sterila nålar/kanyler? Vad händer om det istället blir en kraftig infektion? som kanske sprider sej vidare i kroppen? Eller om man träffar en nerv? Det finns mycket värre saker som kan hända än att dom bra a"ploppar ut"!

[veralera]
0

#19 Jag syftade piercar du naveln hos en seriös piercare och sköter det rätt är det det värsta som kan hända;)

Men hur bra du än sköter din Tungpiercing, hur bra du än gör rent den och hur duktig än piercare var - så riskerar du ändå att bita av dina tänder och slita bort ditt tandkött;)

Förstår du nu hur jag menar?:P

(Btw är jag mycket insatt i alla "läskiga" konsekvenser som kan ske när man piercar fel:P)

soetisen
0

#20 Fast att förstöra tänder kan man ju göra med dem flesta orala piercingar?

[veralera]
0

Jo men du biter ju knappast av en hel tand för att du har en läpp piercing.

Tycker bara tungpiercingar är så otroligt onödigt. Min son kommer aldrig få ta en Tungpiercing.

Sarah
0

Hur sliter man bort tandkött med en Tungpiercing? Jag har bara råkat bita i den då den var för lång. Älskar min :)

soetisen
0

#22 Det som kan hända med läpp piercingar är att du skaver sönder tandköttet och på så sätt orsaka tandlossning. Du kan också råka bita av delar av tänderna om du råkar tugga på staven vilket också kan förstöra tänderna. Precis samma som tungpiercingar.

Varför tror du att man kan bita av hela tänder på grund av tungpiercingar men inte på till exempel av läpp piercingar?

mandariiin
0

jag har bitit av en del av min framtand pga min labrett. men har aldrig störts utav tungpiercingen.

markazits
0

Jag har ju en del piercingar själv och tycker att det nog är bland det minst farliga man kan utsätta sig för: Går man till en seriös studio och sköter dem så läker de i regel fint. Ledsnar man, tar man ut den och får på sin höjd något ärr. Men inte värre än ärr som alla har efter diverse olyckor som man råkar ut för under hela sitt liv. Speglar kanske mitt egna intresse, men jag kommer nog att vara rätt generös med att ge min dotter tillåtelse till diverse piercingar när hon kommer att be om det (inte om - utan när…)

Jag kommer dock aldrig att tillåta någon som helst piercing i munnen. Det beslutet får hon ta själv då hon fyller 18 och förhoppningsvis kan väga det positiva mot alla risker som finns.

Finns alldeles för många berättelser om söndertuggade tänder, bortnötta tandkött och liknande. Det är saker som inte går att återställa alls och kan man ens göra det kommer det att kosta massor med pengar. Av samma anledning kommer det att bli blankt nej till tatueringar innan hon är myndig och kan stå för sina egna beslut.

[veralera]
0

#23 Eftersom den går mot tandköttet hela tiden sliter den som in i helvette:P Blir det för mycket riskerar du tandlossning och då lär din tandläkare be dig ta ut den:P

#25 Haha va shit, det har jag aldrig hört någon som gjort… Måste inte du haft en jävligt lång stav då?:P

Hur som helst så orkar jag inte rabbla upp alla min åsikter och anledningar till varför jag är mer emot tung än läpp piercing, (det finns för många) men framför allt så ser man tydligare och tidigare att det börjar slita på tandköttet på utsidan än vad man gör på insidan.

Men hur som helst - MIN personliga åsikt är att mina barn kommer få göra läpp men aldrig aldrig aldrig utan undantag få lov att pierca tungan. Om ni sedan har lust att ha tungpiercingar själva eller låta era barn ha det är det upp till er själva!:)

Sarah
0

#27 förstår ändå inte :) min Tungpiercing sliter inte alls medan läppen gjorde det i början :)