Copycats
Hur skulle ni reagera om ni märkte att en bekant/vän härmade era tatueringar/piercingar? Skulle ni bli glada att personen gillar dom, eller skulle ni bli arga för att personen inte har några egna ideér? Säg att du skulle göra en asiatisk half-sleeve, med nån drake och nån firre sådär. Din vän gör en tatuering i samma stil med i princip samma motiv!
Det beror på hur likt det är (syftar på tatuering) Man kan ju gilla samma stil på tatueringar tex old school. Men jag skulle nog bli ganska lack om hon/han gjorde det för att härmas eller pga idétorka. Lame!
Piercings bryr jag mig inte om, det är inte lika personligt som en tatuering. Dessutom så är de flesta piercingar relativt vanliga idag så det är svårt att ha nåt som ingen annan har. Så är det ju inte med tatueringar.
/Moonchild89 👻
Om vännens tatuering var allt för lik min egen skulle jag bli rätt putt. Men om det var lite samma tema men gjort på ett helt annat sätt så skulle jag nog vara okej med det.
Vad gäller piercingar skulle jag inte bry mig, de är lättare att ta bort och lägga till än tatueringar.
Allstå, vissa stilar ser rätt lika ut, spec om man går till samma tatuerare. Vill någon vara så fantasilös att de kopierar ens idé så fine, det är mer deras problem än mitt. Gillar de idén och placeringen och verkligen vill ha det så go ahead! Man ska ha det man trivs i.
Det jag blev lite sned över var efter en av mina tatueringar så hävdade en tjej (dagen efter hon såg den för första gången tom) att jag snott hennes idé. Hon hade ju planerat den så länge (6 mån). Saken var ju bara den att jag inte ens gillar henne och följdaktligen inte umgås med henne, och hade planerat den i över 1,5 år. Så nej, idén och placeringen är inte stulen, och inte från henne. Att hon senare gjorde ett liknande motiv på samma placering är ju en annan femma..
Paulina
Det beror på, om den verkligen är en kopia. Min bästa kompis gjorde en lotus kort efter att jag gjorde en hibiskus, men vi hade pratat om vad hon ville göra och hon ville också ha en blomma, men inte likadan som mig.
hmm. vanligtvis så skulle jag nog bli ganska grinig om någon skulle göra det. Iaf när det gäller tatueringar, om den är alldeles för lik. Men det är lite roligt för min bästa vän har en likadan tatuering på sin höft som jag har på min fotled (en liten liten ändring bara men annars likadan).. visserligen frågade hon mig om hon fick ta den idéen, så jag tror det handlade om det.. jag skulle vilja bli tillfrågad först tror jag.
Då jag anser mina tatueringar som väldigt personliga så skulle jag bli lite tvär måste jag säga. Men som någon skrev så är ju många stilar väldigt lika varandra och skulle jag öra en sleave med asiatiskt motiv och nån bekant vill göra samma så visst, kanske går att disskutera sake så de inte blir exakt lika.
/Christine

Jag skulle nog också reagera på ett negativt sätt. Varför kunde inte vännen/den bekanta komma o fråga först om det var okej? Sånt gör man väl om man känner varann?
Sånt bekommer mig inte alls.

Det beror lite på. Är det ett motiv som dem kopierar rakt av så skulle jag bli skitsur på den personen. Men är det liknande så spelar det inte så stor roll, men det beror lite på hur mycket det liknar min isåfall.
Piercingar skulle jag väl inte bry mig så mycket om, men jag skulle ändå tänka lite på det om det gällde synliga piercingar.
- Medarbetare på studier.ifokus

jag skulle inte bry mig alls.
sen är ju knappast en halv sleeve med drake/koi/tiger nått unikt :P

En halvsleave med firre och drake är ju inte direkt ovanligt, men jag skulle bli sjukt förbannad om någon som jag kände skulle härma mina tatueringar.
Jag har visserligen råkat ut för en liknande grej, jag berättade för en kompis att jag skulle gå och göra en tribaldrake på magen (visade henne bilden), två veckor innan jag gjorde min drake så dyker hon upp med en tribaldrake på sin mage, samma sida, och väldigt lik min, den var dock mycket mindre
, men det var tillräckligt för att jag skulle be henne fara och flyga..
Hade hon gjort den utan att hon visste om den som jag skulle göra så hade jag inte brytt mig. Motivet är ju säkerligen inte ovanligt, men just placeringen och att det var nästan exakt samma motiv.. Jag tror att ni fattar hur jag kände det, draken har ju faktiskt en speciell innebörd för mig och det kändes som att hon stal en bit av den genom att göra på det sättet.
Men mina planerade tatueringar har jag ritat själv, en är visserligen från en bild om jag har ritat om men resten är egna, så ingen lär tatuera in dem av misstag.
Ja, nu tog jag ju bara något motiv och en stil som exempel. Jag skulle iaf bli rätt less om jag märkte att en bekant uppenbarligen "härmade" mina tatueringar och så. Om det bara var samma stil eller så skulle jag inte bry mig. Men om personen gjorde samma motiv och allt så skulle jag bli riktigt arg. Jag skulle t.ex inte bry mig om en vän till mig gjorde stjärnor i nacken, men skulle det vara i precis samma stil som min och alldeles lik då skulle det inte vara okej. Jag vill ju att mina tatueringar ska vara unika. Även om man tar ett vanligt motiv som en stjärna så kan man ju fortfarande göra den unik.

jag bryr mig inte så mycket. pierings är ju inte så varierande och om någån vill göra en lika dan tatuering som jag gjort så är det deras problem om det är vanliga motiv.
min ren som jag har är personlig och har jag på egen hand tagit fram, då skulle jag väl bli lite sur, men om någon skulle göra omhela idén så är det en annan sak.
jag har planerat in att göra ett par rosor nedanför nyckelbenen, och det är ett ganska vanligt motiv, så då ser jag inte det som att någon direkt kopierar mig. men som sagt, skulle inte bry mig så mycket.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Håller med #13 Har man en riktigt personlig som nån kopierar så skulle jag nog bli sur annars kvittar det nog men samtidigt tycker jag nog att personen är skapligt fantasilös…Sen kan det ju vara så att man kan ha gått o tänkt på samma sak jättelänge o sen att kompisen hunnit först med att göra den.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Ett vanligt motiv skulle jag inte bry mig om, men om det är ngt som är mindre vanligt hade jag nog blivit ledsen.

Hmm, det beror nog lite på faktiskt.
Om en total främling kopierade mina tatueringar utan att haft kontakt med mir så skulle jag nu känna mig en aning besk. Minst sagt.
Men en av mina tatueringar som jag har på handen blev väldigt uppskattad av en kund så hon frågade om det kändes ok om hon valde en nästan identisk design med samma färger fast på sin fot tror jag det var och då kändes det helt ok för mig och jag blev glad till och med, min tatuerare valde att tatueria sin hand lite exta i samma fäger och samma slags mönster dagen efter hon gjort min, även det var glädjande.
Så det beror ju helt på då, omständigheterna.
- No bird soars too high if he soars with his own wings -
Jag skulle inte bry mig nämnvärt faktiskt. Hade det varit ngt personligt som jag själv ritat/skapat eller fått ngn tatuerare att göra åt mig och någon kopierat den rakt av skulle jag nog bli lite sårad om det var meningen att den skulle vara unik och betydde ngt speciellt för mig.
Men i övrigt, näe. Om ngn diggar mina tatueringar så mkt att dom vill göra liknande så skulle jag nog bara bli stolt :)
Jag tycker tex att murderdolls drake är ursnygg, placeringar och allt men jag skulle aldrig kopiera den!

"17 ungefär så jag menar med, de jag har på händerna är exempelvis frihandade för att passa mig, den högra handen iaf, den vänstra där målade jag själv och sedan körde vi efter det och ändrade enbart på några få detajler. Samma med min ena arm där ändrade vi och ritade upp för min arm och syftet.
Jag skulle bli sjukt elak dock om jag såg någon med tatueringen jag ahr på halsen då det är en förlovningstatuering och jag och min karl har som jag ritat själv. Ok, nu vart jag arg bara av att tänka på det.
- No bird soars too high if he soars with his own wings -
Jag skulle nog inte bry mig så mycket. Tror inte personer gör det för att retas utan för att de själva trivs med tatueringen i fråga. Man kan ju inte förbjuda hela världen att ha en viss tatuering bara för att man själv har den. Spelar ingen roll om man känner personen eller inte. Har man inte en helt custom made tatuering så kommer det alltid finnas exakta kopior eller väldigt liknande.
Jennie
det första som slår mig e faktiskt att vem är så dum att den kopierar en tatuering bara för att härma när den faktiskt ska sitta där hela livet?!
men för att svara på frågan, de gör mig inget om nån försöker härma mig, de e deras "problem".
de måste ju ändå betyda att de tycker om ens smak :P
men som sagt kanske lite träligt om de e något riktigt personligt.
sen tycker ja man ska tänka på att vissa motiv är väldigt vanliga :P
man kan ju inte bli sur för att nån gör tex en stjärna, tribal eller döskalle, finns ju hur många som helst som har de.
Jag skulle inte bry mig speciellt.
Jag klippte ihop en tatuering jag vill köra, satte ihop alla olika delar och element och sedan visade jag min kompis.
Hon blev helt kär i tatueringen och bönade och bad om att få göra en exakt kopia. "visst" sa jag. Så vi kanske kommer tatuera in den samtidigt , tillsammans.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag skulle ta det som en komplimang :)
Det är ju jättekul om nån gillar ens ideér och till och med vill tatuera det, bära med sig det resten av livet :)
Har märkt att vissa saker blir poppis i vågor och det kan väl kännas lite tråkigt. Men i det stora hela så spelar väl det ingen roll?
Jag gjorde min text på foten, och idag finns det ett antal jag känner till i mina kretsar som också skrivit saker och satt det på exakt samma ställe. Jag är iallfall inte en copycat ;)
Det beror helt på, om de kopierar en väldigt personlig tatuering rakt av hade jag blivit lite besviken. Men om det är ett motiv som är vanligt eller en stil där vissa element i princip måste finnas med hade jag nog inte brytt mig på samma sätt utan känt att jaha, fler med samma tanke och bra smak.
Tanken när jag gjorde min skorpion var att pappa skulle göra en likadan, men han får aldrig tummen ur ändan så vi får väl se. I det fallet blir jag ju knappast arg eftersom vi bestämde redan innan min gjordes att vi skulle ha likadana.
Piercingar hade inte bekymrat mig alls eftersom det inte på samma sätt är personligt.
Jag hade en tjej i min gymnasieklass som blev helt till sig när hon såg att jag hade köpt en likadan tröja som hon hade köpt. Hon lämnade tillbaka sin dagen efter. Hon hade väl gått i taket om man gjorde en liknande tatuering som hon