Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 30697 ggr
Maliceangel
35

Pierca bröstvårtan

Hur känns det att pierca bröstvårtan? Och hur ont gör det? Hur stor är risken för infektioner och förstör man känseln i vårtan när man piercar?

JossanH
0

Nej du förstör inte känseln i vårtan. Vissa tycker inte att det gör ont men jag tyckte att det var bland det obehagligaste jag gjort ever.. Som att slå i en tå sådär så att man mår illa men att inte smäärtan går över utan hänger kvar… Väldigt olika. Jag själv kanske inte skulle tycka det var lika obehagligt att ta den igen, precis som när jag piercade brisket i örat. Första gången tyckte jag det gjorde skiont men nu sist var det inte alls lika farligt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jenkass]
0

det är helt individuellt hur det känns. jag tyckte inte alls det gjorde ont. däremot åkte jag på en svampinfektion ett halvår efter utförandet så fick både gå till vårdcentralen och sjukhuset för att bli kvitt det. men piercingen har jag kvar och det är inga problem nu. (mer svårläkt för tjejer än vad det är för killar enligt min uppfattning/erfarenhet).

Det negativa är väl att man förstör de nervtrådar som leder mjölken till vårtan. men i de flesta fall så är det inget större hinder då det finns så många "nerver". Om du är osäker så har piercaren svaret på dina frågor.

Krycke
0

Har hört att på killar kan det bli så att bröstvårtan sytvnar när man har en sån piercing och det kan bli permanent (inte så snyggt om man är kille om ena bröstvårtan står ut hela tiden så det syns under t.ex t-shirt) vet inte hur det är för tjejer men kanske värt att tänka på?

JossanH
0

#3 Kan inte förstå varför det skulle vara olika mellan kille o tjej?.. Och det är en myt att bröstvårtan som är piercad alltid skulle vara styv, den har nämligen jag med fått höra för många år sedan. Ungefär som att man kan tappa smaken i tungan om man piercar den…

Med killar som har väldigt små bröstvårtor kan man däremot behöva ta i vårtgården bakom själva bröstvårtan för att den är för liten att pierca. Vet att det även görs på tjejer ibland men alla tjejer, utom en, som jag känner som har piercing i bröstvårtan har den genom just själva bröstvårtan och inte bakom..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Krycke
0

#4 Nej du missförtod mig, menade inte att den alltid är styv utan den -kan- bli och när jag tänker efter var det nog en gammal bekant som fick det problemet. Det kan ju ha försvunnit men det vet jag inget om.

Maliceangel
0

Tack för alla svaren! Jag är inte 100 % säker på om jag ska pierca bröstvårtan. Jag vet för lite och sen är jag orolig för att något ska gå fel. Hade hemska drömmar inatt om att jag piercat bröstvårtan och det blev jätte stor ärrbildning och jag förstörde mitt bröst föralltid.. Skum dröm, men den fick mej att tänka efter iallafall.

Det är ändå inte aktuellt än så jag hinner tänka efter väldigt länge innan jag utför den isåfall.

Tistel-
1

jag funderar också att pierca bröstvårtan, men är så rädd för att man ska förlora känseln… är det något att oroa sej för eller är det ovanligt?

Matiilda
0

att tappa känseln är nog ovanligt.

smärtan är helt individuell

jag har piercat båda mina bröstvårtor och tyckte inte att det gjorde ondare än någon annan piercing

Gå in till er lokala piercare och fråga lite, kan vara skönt att få höra lite från en som piercar, en konsultation brukar vara gratis.

Hoppas allt går bra

FunkyShrimp
0

Ja vet en som tappade känseln i bägge.

Tistel-
2

#8 ja jag ska prata med piercaren och se vad riskerna är o så, för man blir ju lite skrajsen =)

domedag
2

För mig vad bröstvårtorna de värsta piercingarna hittills >< smärtan gå inte att beskriva ..men ja skulle säga att de kändes som nån tog en varm stekpanna mot tutten >< .. men va fan det var ju lätt värt smärtan :>

Elega
1

För mig gjorde det förjävla ont.. Och smärtan höll i sig hur länge som helst. Och den har inte läkt ännu och det var jättelänge sen jag gjorde den, mer än ett halvår sedan.

Bröstvårtan har inte förlorat någon känsel men den blir ju automatisk större än den andra vårtan eftersom staven fyller ut vårtan så att säga.

Men allt är individuellt!

JossanH
0

För mig blev bröstvårtan känsligare. Vilket den inte längre då jag var tvungen att ta ut den.. Den var lite snett tagen så jag tog ut den.. :( Sörjer den fortfarande men vet i tusan om jag vill genomgå det en gång till.. Det är så jobbigt i början i sängkammaren :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

axilur
0

Jag tyckte att det gjorde ont. Har dock bara några i läppen och i näsan att jämföra med. Det ville inte läka för min del, utan smycket började vandra ut istället, så jag fick ta ut det. Men jag väntade ett år eftersom jag så gärna ville att det skulle bli bra, och vägrade inse att det var kört. Jag lovar att det var helt ihopläkt och fint säkert en halvtimme efter jag tagit bort smycket. Kroppen tackade mig verkligen, haha. Den bröstvårtan var och är fortfarande jättekänslig. Har jag bh och tröja på mig och känner med fingret utanpå, kan jag känna det i bröstvårtan. Men det är inget som stör. Är jättesugen på att pierca andra bröstvårtan nu istället, verkligen!

/Anneli

fogel
0

jag kan bara prata för egen del. Jag tyckte inte att det gjorde speciellt ont (men jag var iof riktigt berusad >.<  vilket man naturligtvis inte ska va, dessutom gjorde jag det utomlands mitt i natten på rhodos)

Läkte otroligt bra ialla fall.

men det som va det bästa - är att jag blev otroligt känslig i vårtan (dvs väldigt erotiskt känslig). Vilket jag aldrig varit förrut. Kunde komma på mig själv i över ett år att jag satt och pillade på den då och då.

Det va en bonus jag inte räknat med :)

Nu 3 år senare - är jag inte alls lika känslig som första året - men betydligt känsligare än innan jag piercade mig.

HolyFuck
0

alltså, man tappar inte känseln vid piercing. Nålen är såpass liten, och sticket såpass ytligt att du inte ens kommer i kontakt med de stora nervsystemen i kroppen som skulle kunna orsaka det.

Hur pass ont det gör är väldigt individuellt. I regel gör det dock ondare för killar då de ofta får piercingen bakom själva bröstvårtan.

Men jag har piercat mina ett flertal gånger, det sticker till, men gör inte direkt ont. Medan andra säger att det gör jätteont. Men i vilket fall är den smärtan över på ett par sekunder, och det är absolut inget som någon inte skulle kunna genomlida.

Läkningen är dock ganska jobbig för en del. Tar ganska lång tid, och e

även efter läkning kan de börja bråka igen om du tex fastnar i någonstans eller liknande.

Men nej, det är inget farligt eller så med att pierca bröstvårtan.

Aviendha
1

Mina gjorde inte superont, tyckte naveln var värre, medan min väninna skrek som en stucken gris. Känsligheten är för mig på samma nivå som den var innan, det enda som skiljer är att jag få ont fortare om den med picercing nyps riktigt hårt, men det är ju onödigt ;)

fogel
0

kan lägga till att jag är man ;) och har piercat själva vårtan - inte under.

turboliina
0

vill bara säga att min ex tappade känseln helt i båda två så länge dom va piercade, kom tillbaka igen när tog ut dom efter 3 år……

Meddo
0

visst har man väl typ en lapp över vårtan de första dagarna som skyddar att det fastnar i kläder osv? Hur länge ska man ha på den ungefär ? :)

FunkyShrimp
1

Det kändes inte någonting alls på mig, bara lite när smycket skulle in.
Hon gjorde jättefort så hann inte känna nåt^^ tur för mig! Har hört att det ska göra pissont :P hehe.

Känseln kan dämpas, i mitt fall vart det tvärtom^^
Risken borde väl va lika stor som för andra piercingar. Dock har den en tendens att börja krångla helt plötsligt när man tror att den är läkt.
Min började krångla ca 1½-2 år efter jag tagit den, och då höll den på några månader så vitt jag minns. varade och blodade och hade sig >.< inte kul!

Sarah
0

Jag vill gärna ha, men tror inte att jag vågar. Bara vid löfte om att jag förlorar känseln efter :) har bissart känsliga bröstvårtor som ibland gör ont bara man tittar på dem :)