Piercing i tungan
Hej!
Jag har aldrig varit inne på just denna iFokus sajten, utan är mer aktiv på ridsport.ifokus.se och hasthoppning.ifokus.se.
Men nu har jag planer för att pierca mig i tungan, är ca 14 år och mina föräldrar går inte med på det! Vill gärna höra bra argument från er, varför jag ska få göra det. Också fakta allt från hur det gick till, efteråt osv av er som gjort det :)
Gärna infektionsrisker & vilken mat man ska äta också.
Skulle gärna vilja (om någon kan/vill) höra en jämföring på Tungpiercing och ögonbrynspiercing.
Tacksam för svar! Kramar Alma.
Visa lite respekt till dina föräldrar och låt bli tills du får istället!?
Dessutom, läs på lite om risker med piercings, särskillt de i tungan. Det är inte bara coolt och om du gör det pga "men alla andra får ju"-grej så är det av fel anledning.
Vad menar du med jämförande av ögonbrynspiercing och Tungpiercing? Oo
Du kan skada ditt tandkött/tänderna ganska allvarligt med en Tungpiercing. Ögonbrynspiercing syns mer än vad en Tungpiercing gör.
Förlåt såg att jag skrve fel rubrik..
#1 Men samtidigt kan de väl ha respekt för att jag vill göra något, och det är ändå min kropp?
Det kan man kanske tycka.
Men jag vet inte hur du är för övrigt. Ifall du är ansvarstagande och mogen eller som de flesta andra unga är.. unga helt enkelt.
Hårfärg och kläder och grejer tycker jag t.ex. att man kan flippa ut hur man vill när man är ung. Men en sak som en Tungpiercing, som kan förstöra dina tänder och tandkött.. tatuering, dricka sprit och annat som kan förstöra din kropp och hälsa tycker jag inte man ska ge sin in på när man inte känner till riskerna och kan ta ansvar för det.
Detta är enbart mina åsikter. men jag tycker att du ska prata med dina föräldrar. Vad säger de om det? Har de några argument till varför de inte vill att du ska göra det?
Tyvärr får du inga bra argument för att övertala dina föräldrar från mig :)
En seriös studio gör inte en Tungpiercing på en 14-åring. Inte ens med föräldrars medgivande. Utan det brukar vara 16 år med målsman eller 18 år helt enkelt. Vissa har enbart 18 år. Så jag tycker allt du kan vänta tills du är 16 år åtminstone. (Om du nu har dina föräldrars medgivande då.)
Låter säkert skit tråkigt. Men vill du fortfarande ha en Tungpiercing då, så vet du ju i alla fall det med säkerhet.
Det är inget man säger för att vara elak. Dem rekommenderade åldersgränserna finns där av en anledning.
Är du intresserad av att läsa på mer om det, finns det en hel del trådar om tungpiercings. Även artikel om skötselråd etc. :)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ändrade rubriken så den är mer passande.
#3 Ansvarstagande, absolut! Låter konstigt att säga men många säger att jag ser och beter mig äldre än vad jag är. Mina föräldrar tycker inte att jag får göra det pga infektionsrisken, men om man bara är orolig för det kan man inte gå på antibiotika de första dagarna isåfall? :)
#4 Grejen är den att min kompis morbror är piercare/tattuerare och isåfall skulle jag göra det hos honom. Han är jättebra och utbildad :)
#6 All antibiotika är på recept och läkare skriver inte ut ab hur som helst till höger o vänster. Om du nån gång hört talas om sånt som MRSA?! Det är tyvärr sviterna av alldeles för mycket ab användande..
#7 Men jag har endast använt antibiotika två gånger innan, pga öroninflammation. ?
Har ingen betydelse, grejen är inte att hur många gånger an själv använt utan att det överlag i hela världen används och skivs ut för mycket. Nä, de e bara så att nån ab lär du inte få i förebyggande. Du får nog lov att skaffa dig en ordentlig infektion först 
Jag tog min tungpiercing två månader innan jag skulle fylla 16 (för 8 månader sedan). Jag tar ansvar och rengjorde den, följde instruktionerna och sådant. Den var svullen i 5 dagar och jag kunde äta normalt efter 10 dagar, innan man var van var det lite krångligt och obehagligt. Mina två kompisar har också i tungan (de tog efter mig) :) Det kändes inget, när smycket skulle i sved det till bara.
Men ja tänderna kan förstöras.. dock stör den inte mina tänder, iof. slår den i mina nedre framtänder när jag pratar ibland (väldigt sällan dock). Infektionsisk finns det såklart men det finns det ju med alla piercingar. Mamma var emot min piercing men gick med på det ändå.. :) (jag tjata inte)
Min kompis tog för någon vecka sedan och för henne går det bra, även om hon drack alkohol dagen efter och rökte lite någon dag efter, hennes kompis däremot som tog samtidigt har fått något gult runt omkring piercingen, en infektion tror jag. Ser inte särskilt bra ut på henne så det är olika.
#9 Läste på något annat ställe en som fick det utskrivet åt sin dotter i förebyggande syfte, men det kanske var ett undantag då :)
#10 Okej, tack för ditt svar känns bra att veta att det finns folk det gått bra för :) Snygg!
#11 Kompisen som fick en infektion.. det stämde tydligen inte så det har än så länge gått bra för henne också :)
#12 Vad skönt för henne! :) Det måste vara jobbigt att ha en infektion runt piercingen, på tungan.