Tatuering = hudcancer?
HIttade denna artikeln i HD idag. http://hd.se/skane/2010/03/22/lakare-varnar-for-tatueringar/
"När vi inte vet vad tatuerarna sprutar in i huden, vet vi ju inte heller om vi om 15-20 år får massvis av tatuerade, som har utvecklat hudcancer. Studier i Tyskland har faktiskt visat, att flera av de här färgerna av EU beskrivs som cancerframkallande, säger Serup till tidningen."
Nu börjar iaf jag fundera.
Visst ska färgerna vara godkända, men av vem? Och hur vet vi vad som finns i färgen?
Det finns en hel uppsjö färger, och rent teoretiskt så tror jag att du kan importera alla och köra med dem. Det är väl där de seriösare tatuerarna kommer in, de som uppdaterar sig i ämnet och har kunskapen. Dukan ju alltid fråga vilka färger en tatuerare kommer använda, för ofta är det flertalet olika märken en tatuerare har, och det ska ju finnas innehållsförteckningar.
Visst det finns en risk med kassa färger och sjukdomar, det säger sig själv, men jag tror att det beror mycket på vem man sätter sig under nålen hos.
Paulina
Fast tydligen har inte alla innehållsförteckning. Men jaja, man får ta de som det kommer ;)
hörde om detta på radion idag. men , e de inte så att de mesta idag är cancerframkallande enligt "vissa forskare" :P
Det har även sagts genom åren att "foppatofflor" ger upphov till cancer samt smöret Lätta…
Jag hade början till hudcancer förra året och när jag snackade med doktorn om det så sa han att vem som helst kan få hudcancer. Det är inte så att bara för att man solar (jag har i princip aldrig solat) eller tatuerar sig löper man större risk, oavsett vad som sägs. Hudcancer kan man drabbas av helt utan att ha utsatt sig för något som anses ge ökad risk.
Visst kanske det ökar risken, men det är mycket som ökar risken för diverse sjukdomar, och jag tror att om det är meningen att man ska få hudcancer eller annan sjudom så spelar det ingen roll hur försiktig man är.
Zadeira; solning där du bränner dig ökar verkligen dina risker för att få cancer, det är inget skitsnack som sägs för skojs skull Speciellt solarier ökar riskerna jättemycket.
Självklart kan man få cancer ändå, men riskerna är mindre. Färra procent än de som solar får hudcancer.
Nu läste jag något om att man även i Sverige ska börja testa färgerna. Jättebra!
#6, det är klart att det ökar din risker om du bränner dig gång på gång i solen eller solar mycket och ofta. Men det jag menade var att vem som helst kan drabbas utan att man utsatt sig för det som ska öka riskerna. Många tror ju att det bara är de som solar eller utsätter sig för riskmomenten som drabbas av hudcancer, men så är inte alls fallet eftersom det kan dyka upp helt utan sådan orsak.
Jag tror de flesta känner till att cancer, alla typer, kan drabba vemsomhelst. Så pass mycket får man väl ändå lära sig i skolan idag?
I vilket fall som, ska bli kul om dom gör tester och man får veta hur det ligger till just i Sverige med färgerna, eller hur? :)
Nu gäller artikeln bara deklarationen av importerade färger till Danmark. Tror knappast att seriösa studios använder sig av färger som inte noggrant verifierats som "säkra". Är nog inte många som sitter och gaddar med hjälp av pelikanbläck eller Kinatusch precis. Händer flera gånger om året att någon novis professor går ut med sina forskningsresultat i media, utan att dela med sig av varken slutrapport eller intygad överensstämmelse från kollegor. Jörgen Serup hänvisar inte ens till någon egen bedriven forskning utan till studier från Tyskland..
Hey det finns extremt mycket import varor som exporteras varje år, vad Danmark väljer att ta in och använda sig av är deras regerings lilla moraldilemma inte vårt. Om jag prövade alla bildäck i Tyskland skulle jag nog hitta mycket fel där med. Jag kan tycka att det är lite konsumentens ansvar också att hålla sig informerad om vad som brukas och säljs till en.
Hade det varit riktigt illa (fågelinfluensa, mediaskri syndromet) så hade hälsovårdsmyndigheterna redan stängt ner Sveriges Studios, det hoppas jag i alla fall, samt att media hade exploiterat det hela till överdrivna propostioner för cashens skull.
Nu har jag bidragit till disskusionen. No hard feelings.
Dubbelpost, sry orkar inte redigera, missade din frågeställning om vilka som sköter inspektionen av färginnehåll i Sverige, det är kemikalieinspektionen. Till nästa fråga så kan du själv fråga tatueraren om innehållet i färgen samt ta kontakt med färgtillverkaren i fråga.
Men att fråga dem säger mig ingenting, eftersom jag inte vet vad som är farligt och inte. Tydligen vet inte forskarna riktigt det heller.
Det var ju inte sålänge sen som rökning var bra för oss ;)
#11 Jo men i fallet av rökning handlade det mer om att läkare osv fick betalt för att ställa upp i media med en posetiv inställning på rökning, och allra helst rökandes själva. Jag tror att medelvärdet på utbildningsnivån hos svenska folket och resten av världen hunnit öka sedan dess och därmed kunskapsnivån och hur man kritiskt granskar information. I vilket fall som helst tillämpas inte Danmarks lagar i Sverige och här har vi många tillsynsinstanser för just detta ändamål av import.
Intressant intressant :)
har för mig att de flesta färgerna är naturliga, röd färg kan innehålla lite cadmium, som kan ge en allergisk reakktion, men då brukar kroppen stöta bort färgen, så ni kan vara relativt lugna
Och snart ska man plasta in sig och lägga sig i ett rum som är fritt från dam. Men vem vet, det kanske också kan ge cancer. (ursäkta, men man blir trött på allt cancerprat man kan få det av allt enligt media)

håller med TrevorS. Ska man tro på allt media skriver hade vi alla varit döda för länge sedan, eller haft ett jävligt tråkigt liv…
Ja de är farligt att leva, man kan ju faktist dö!
#16. Kan ta ett exempel på killen som dog efter en Tungpiercing och dog av infektion som han hade fått av den. Men sanningen bakom det hela var att han bytte piercingen direkt när han kom hem till en som han köppt på nätet. Han misskötte den totalt, det dem kallade god hygien var att han borstade tänderna. Men han tog inget munskölj eller liknande.
#17. hehe, ja man blir mörkrädd och paranoid om man tror på allt som skrivs.
Men självklart jag förstå men man ska inte dra allt över en gräns. Så självklart tror jag det finns dåliga färger och finns säkert de som fått cancer. Vet inte om ni minns det där med David B att han fick tungmetalsförgiftning? Det gick ut varning om tatuering då med, men visade sig att han hade ätit förmycket fisk då han gick på en fiskdiet.
Läste artikeln i en av gratis tidningarna i Danmark för ett tag sedan. Problemet är bara att inte ens de seriösa tatuerarna vet vad som är i färgen då det ofta saknas komplett innehållsförteckning. Till deras försvar kan dock sägas att de säkert testat det mesta på marknaden och väljer en färg som de tycker är bra både att arbeta med och som inte orsakat problem tidigare. Själv kommer jag inte oroa mig över färgen den dagen jag skaffar min första tatuering- när det nu blir
Jennie
Jag tror att en stor anledning till att så många får hudcancer är att folk verkar tro att solen i Sverige inte är lika farlig som när man är utomlands - man smörjer inte in sig med solskyddsfaktor under den svenska sommaren, bara när man åker till Thailand. Har själv folk i min närhet som resonerar så.
Yey ännu en sak man kan få cancer av. Liksom pommesfrittes. Knäckebröd. Chips. Bröd. Solen. Saltvatten. Kranvatten. Plast. Min kompis hade som presentation på någon sida, bilddagboken eller nåt, en lista hon hade tagit från aftonbladet där de hade sammaställt alla saker media hade ansett som cancerframkallande - den var LÅNG och hade med ALLT ALLT ALLT som finns i vårt dagliga liv.
Jag drar mig till minnes hur det ryktades om att det gröna på tomater kunde ge en cancer. Därför var det lite kul att läsa den här artikeln: Tomater mot cancer 
_No way! Yes way!