Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 2724 ggr
Binks
0

Spirals och claws, är de för mig?

Tjena!

Helt ny i detta forum som jag hittade för någon dag sen när jag googlade direkt jag kom hem från håltagningen.

Så här har jag nu settat i några dagar och tryckt runt, läst och insupit all info jag kan om allt möjligt som har med hål i öronen att göra.

Kort historia om mig!

Är 27 år ung så jag tyckte de va på tiden att jag gjorde hål i öronen.

Har tidigare några tatueringar varav en tribal på benet, kina tecken i nacken, mitt namn och blå rök med döskallar i svanken upp lite över ryggen och en gubbe från ett spel på armen som inte är klar, och mest nu står för speldemonen som gjorde att man satt och spelade dag in och dag ut… länge!

Den sista kommer att bli klar.. någongång när ekonomin tillåter igen.

Till ämnet!

Efter många år av väntan så har jag nu tagit hål i båda öronen.

Gjorde de hos en håratlje pågrund av de mycket överkommliga priset dom hade.

Fattig som man är så gjorde jag de valet att de skulle vara värt de.

De sköttes mycket proffisgt så jag hoppas att de kommer klara sig bra i några veckor fram över tills jag kan börja töja.

Vilket leder mig till min fråga:

Är spirals endast för tjejer eller passar killar i de med?

Ser endast bilder av tjejer och tjejer i min stad som har spirals, vilket jag själv tycker ser grymt snyggt ut och är de jag kan tänka mig att gå runt med i mina öron medans man töjer.

Har än så länge bara funderat på just spirals ELLER någon claw om man hittar någon snygg, att ha i öronen när den dagen kommer.

Har inte ens funderat på vad jag ska ha i öronen den dagen man töjt klart , vilket kommer ta lång tid för jag har då ingen brådis alls.

Har även en till fråga som jag hoppats på att ni kunde svara på.

När läkningen för dom nytagna hålen väl är klar och man kan börja töja, går de då bra att byta lite då och då mellan olika smycken för att variera sig lite?

Har nämligen sett ett gäng olika grejer jag kan tänka mig ha i öronen men mest spirals, någon claw och kanske någon plugg eller tunnel.

Eller ska man helst hålla sig till en under ett bra tag så de inte kommer in massa bakterier och kolijox?

Hoppas inte frågorna är för dumma, och att någon vänlig människa, eller djur?! kan svara.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Binks

Aviendha
0

Hej och välkommen hit! :)

Jag har sett spiraler på såväl tjejer som killar, ser absolut inte att det skulle vara förunnat enbart ett av könen, så vill du ha - kör hårt! :)

Under själva töjningen så finns det ju risk för infektioner och otrevligheter. När det väl är läkt så kan man grejja på med smycken precis som man vill. Man måste ju byta smycke under töjningen eftersom storleken ökar, så då finns ju chansen att skaffa något häftigt :) Men när man just satt i ett större smycke bör det sitta där, tvättas och skötas tills det är läkt och man stannar eller fortsätter töja.

Åh, det känns som jag svammlar massor :S Hojta om jag är oförståelig! Vi har ju en artikel om töjning här inne, har du hittat den än? Den kanske kan vara intressant för din del :)

Binks
0

Hej och tack!

Jag har läst "guiden" som finns här och den hjälpte en hel del, men har fortfarande oändligt med frågor men tex:

Spelar de någon roll vilket smycke man töjer med i början?

Om de tex ska vara stainless steel, acryl eller går de med trä spirals?

Eller är de bättre att börja med en taper eller en claw?

Om jag skulle välja en spiral, ska jag då ta en som är 4-5mm eller ska jag försöka leta reda på någon som är mycket mindre?

Tex DENNA jag hittade på Tribal.se som va till ett mycket bra pris enligt mig och såg helt ok ut. Fanns från 3mm och upp.

Fanns en plast spiral på tradera just nu som var 5mm, så därför undrade jag om de skulle funka eller om den har för stor tjocklek redan i början så den inte skulle funka.

Kommer som sagt inte alls ha bråtom på något vis att töja utan jag kan nog lätt dra ut på de med 1mm i månaden om de skulle vara så.

Kommer nog kanske tillåmed ha någon sorts uppföjning med foton hur de ser ut just nu och sen hur de går framöver med töjningen när man väll får börja med de.

Binks

grejs
0

Det spelar inte så stor roll vilken typ av smycke  man töjer med, det finns många bra. Stål och plast funkar bra att töja med, men träsmycken tror jag man oftast rekommenderar till färdigtöjda hål.

Om du precis tagit hål i öronen är inte hålen större än 1-1.6 mm. Jag skulle börja med något litet smycke, t.ex. ringar först, på kanske 1.2 sen 1.6 och 2 mm innan du börjar med nån spiral eller liknande. ( om du inte hittar en spiral som är mindre än 3 mm)

Binks
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Ja de va de jag tänkte om man kanske skulle börja med något annat innan spirals.

Hittade dessa (se bild)

3st som är i storlek 1,6 2,0 och 2,5.

Kan de vara bra att börja med kanske?

För den minsta lär väll vara typ 1.0 på minsta stället?

Förlåt om man frågar mycke men vill hitta nått man kan börja med när dagen kommer.

Liss
0

Först och främst - Ser väldigt ofta killar med spiraler, så det är inte alls könsrelaterat. Tycker de är snyggt med spiraler på både killar och tjejer.

När du töjer kan du hålla dig till stål, plast, silicon, horn etc. Trä brukar man vänta med tills de är klart.
De är rätt smart att köpa ett kit med olika stavar, spiraler, claws (vad man nu vill ha) till den stl man tänkt sig. Dem brukar börja runt 1.6 - 2 mm och uppåt. Så kör du med dem tills du töjt klart.
Eftersom de är lite tråkigt kanske att spendera pengar på snyggare smycken till en stl du inte kommer ha speciellt länge. Utan då kan du köpa smycken i "slutgilltiga" stl du bestämmt dig för.

För min del har det funkat bäst med stavar/pins. Raka "pinnar" som ökar sakta i stl.
Nu senast töjde jag ännu ett hål bredvid mitt redan töjda, och det gjorde jag med en spiral. Den åkte in alldeles för långt medan jag sov, så den vart uppsliten. Nu tar de en himla tid att läka i stället.

Så ska du töja med spiraler, se till att ha o-ringar som stoppar ;)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Binks
0

#5 Tacka då vet jag ytterligare lite mer.

Men då tror ja att jag ska köpa mig ett kit med 1,6-3 claws i stål till att börja med, så får man väll kanske köra med spiraler efter de.

Men tex en spiral då som de står måttet 5mm på.

Då är den alltså 5mm på tjockaste, men ska man köra med den när man själv är uppe på 4mm eller kan man ha den redan vid 3?

Tex dom plastspiralern som finns hos tribe och barbarella?

Binks
0

Jag pushar på lite här nu då jag fortfarande undrar lite samma sak som sist.

Har nu skaffat buffalo tapers som börjar med en på 1,6 och den sista är på 2,5.

Sen lyckades jag fåtag på spiraler, men dom är 5mm vilket jag tror är lite för stort hopp från 2,5, eller?

Frågan är då, vid vilken mm kan man möjligtvis börja med spiralerna, så jag vet vad jag ska skaffa för nån mm imellan där, och även veta lite hur jag ska göra i framtiden med framtida töjare?

Har fortfarande någon vecka kvar innan jag kan börja töja men har redan nu börjat köpa (men tyvärr inte fått hem) lite töjare och planerar att ta mig till 8mm och kanske en lite paus där och senare ta mig till 12mm.

Om man stannar där vet jag därimot inte ;)

Aviendha
0

Ja, från 2,5mm till 5mm är lite för mycket för att ta i ett svep ^^ Jag skulle rekomendera ett kit uppåt, eller töjhorn som man kan få för en billig slant.

Rekomendationen eller tumregeln inom töjning är 1mm i månaden. Ibland måste man ta det ännu lugnare än så. Trixet är att töja lite och sen låta läka. Töja lite till och låta läka. Sen så kan det gå olika enkelt mellan olika storklekar och även mellan olika öron ;) Det sista man vill göra är ju att trycka på för mycket, det kan ju gå, men det kan ge sprickor och blowout, det är inte alls fint eller skönt för den delen.

Vissa kör 1mm åt gången, andra 0,5mm. Jag skulle inte rekomendera att ta mer än så i ökning per gång för säkerhetens skull.

Binks
0

Har nu skaffat mig töjkit från 1,6-2,5mm sen en spiral på 3mm.

Sen fick jag tipset att man kunde då köra försöktigt med en 5mm spiral till 5mm om man bara tog de försiktigt.

Aviendha
0

Det kan gå, beror ju lite på hur spiralen är utformad. Men skaffa o-ringar! Som Lisette sade så finns ju en risk för att de åker in för långt när man sover (eller åker ut för den delen) men det kommer man lätt undan med att sätta en o-ring på var sida om örat :)