Gul gegga vid tungpiercing.
Hej!
Piercade tungan i måndags. Har ätit mat som vanligt även om det gjort ont och sånt men varit noga med att skölja med vatten under och efter måltid och morgon och kväll har jag borstat tänderna och sedan sköljt med rengöringen som man ska göra.
Nu har det dock börjat bildas en del gult runt öppningen på ovansidan av tungan. Emellanåt känns det lite som en brännande känsla precis på ovansidan, undrar om det är pga rengöringen som är ganska så stark (den fick jag av piercaren) då jag får lite domnande känsla på tungspetsen också av den rengöringen?
Är det normalt med att det blir gul gegga? Jag har inte ont i tungan på något vis, svullnaden har gått ner jättemycket och jag ser en del av staven hela tiden nu så troligen så håller den väl på att läka?
Vill bara höra om det är normalt med den gula geggan? Sårvätska kanske?

Det är var :) det finns en anledning till varför man inte ska äta som vanligt i början. Såret behöver få vila etc. Du har fått det infekterat direkt. Skölj med saltvatten efter varje måltid oxå.
Men hur kan det vara var när det inte luktar något som helst illa, eller liknande. Jag har inte ont över huvudtaget, är inte öm, är inte rött runt hålet eller något sånt?
När jag menar med att det gjorde ont var för att tungan var öm, inte att piercingen har dragits runt, hit och dit medan jag ätit.

Jag lovar att det luktar då man tar ut piercingen (vilket du INTE ska göra) :) Infektionen kan vara inne i tungan och då blir det inte rött i kanterna. Sköter man inte piercingen efter instruktion så blir det lätt så. Tungan är öm och när du tuggar så kommer det att anstränga såret. Vila den och skölj med koksaltlösning. Man ska inte äta direkt osv… det stör läkningen.

Jag har ingen Tungpiercing själv, men kan det inte lika väl vara sårvätska som klibbat fast på staven?
Nja, måste nog hålla med Sarah, det var nog var.
Dock har jag inte sett något sånt idag än så länge, så börjar nog bli bättre. Men jag är riktigt duktig med koksaltlösning nu så troligen har det underlättat. Och ingen som helst mat har kommit i kontakt med piercingen sedan jag skrev första inlägget här, så den har fått chansen att vila… bara att fortsätta i samma riktning :)
Du ska ju typ äta yogurt och sånt i några dagar till att börja med.
Ingen stark mat eller annat lull.
Skölja munnen med nå grejs som du antagligen fått eller vart rekommenderad att köpa, efter varje måltid.
#6 Jodå, det vet jag. Har haft piercing i tungan förut, så vet vad det innebär och hur man ska sköta den. Gjort samma sak som förra gången, men av någon anledning så har jag ändå lyckats dra på mig en infektion. Vet inte riktigt hur, men har fått bukt på den nu så jag får vara nöjd och glad :)