fejk tatuering?
Vad finns det för slags alternativ att göra om man vill ha en tatuering som håller ett tag men som ändå inte är farlig?
Jag vill ha ett namn på mitt ben men jag är 14 så kan tyvärr inte tatuera mig ännu. Eller finns det någon som tatuerar under 18 med föräldrars målsman?
Har ju hört talas om hennatatuering, vad är det och är det bra?
Mvh Johanna
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
En hennatatuering kan du ju göra, men den sitter inte mer än några veckor. Under Eid-högtiderna brukar vissa muslimska kvinnor ha hennatatueringar på händerna, så du kan säkert köpa henna i en lite större invandrarägd butik. Om inte annat kan de säkert hjälpa dig med vart du ska vända dig. Det finns vissa som fått allergiska reaktioner av henna, så var försiktig.

Okej, vill jättegärna ha tatuering. Jag har hört att de håller i 5 år? eller är det någon annan jag tänker på?
Finns det ingen variant som håller lite längre eller i alla fall några månader?
Tack för svaret :)
Rest in peace Valkyrie!
Jag känner inte till något alternativ som skulle hålla så länge, tyvärr. Jag har själv haft henna på händerna och det höll i ca en månad, men det blektes ju hela tiden.

3# Okej, vart fick du tag på det? gör man själv eller kan man göra det någonstans? pris?
Vad heter sånt som man kan göra mycket utomlands som de målar typ? finns mycket på gatorna och så får man välja motiv och sånt?
Rest in peace Valkyrie!
Jag gjorde det hos en kompis när jag var på besök hos henne i Förenade Arab Emiraten. Det fanns gör-det-själv-kit att köpa i butikerna, men eftersom jag inte letat efter det här hemma i Sverige vet jag inte säker, men man borde kunna köpa det i invandrarägda butiker. Det finns både henna i mer trögflytande form som man kan spritsa i mönster och sedan den henna som är vanligt att man målar på med pensel (den typ du tänker på).

aha, är det som ett lager? så det känns om man känner på det?
Vill nog helst ha så det känns som en vanlig tatuering ^^
Rest in peace Valkyrie!
Det du tänker på som håller 5 år är troligen en "riktig" tatuering, skillnaden är att man lägger färgen på ett ytligare hudskikt än en vanlig tatuering. Nånting jag hörde om för nåt år sen, om det verkligen finns vet jag inte. Googla ;)

7# Okej :)
Rest in peace Valkyrie!
#6 Det känns som en riktig tatuering, vad jag minns. Jag har både fått det påmålat på Mallorca och spritsat på huden. Det som är överflödigt när man spritsar torkar man bara av när det torkat.
Det finns "hårfärgnings"-henna i de flesta naturbutiker, men det stananr tyvärr inte på huden alls länge, tro mig, jag har testat.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Vi har en artikel om just henna :) Du kan finna den här
Sen kan man ju köra med airbrush, där man helt enkelt målar med färg och resultatet sägs hålla någon dag upp till max två veckor. Resultatet kan bli riktigt snyggt av det med tanke på att flera olika färger kan användas sen så ger ju själva "verktyget" (kommer inte på vad det heter,s er ut som en minilackspruta) att man kan åstadkomma en hel del coola effekter. söker du på airbrush + tatuering/tattoo så lär du få en hel del träffar.
Sen har vi ju de hederliga gnuggisarna som man hade när man var liten ;) Skämt åsido, alternativen är få när det kommer till detta område, men henna och airbrush går att få gjorda på flera ställen iaf.
Paulina

11# Tack så otroligt mycket, det ska jag kolla direkt :)
Det finns ingen stark penna som håller fast i huden länge då?
Rest in peace Valkyrie!
#12 Det finns ju vattenfasta pennor som du kan fortsätta att fylla i med när det bleknar. Jag använde det istället för henna på händerna när jag var yngre. Fungerade bra. Sådana finns på de flesta bokhandlar.

13# Okej, kanske ett alternativ men man vill ju ändå att de ska se fint ut :)
Rest in peace Valkyrie!
Frågan är ju hur bra vattenfasta pennor är för huden. Nu tror jag ju inte att man faller död ner av det ;)
Jag vet att några av de som kör airbrush trycker hårt på att de kör med godkända färger som ska vara ok att ha på huden, för det finns ju vissa ämnen man inte vill ha på huden och en del är ju känsligare än andra med. Bara en tanke :)
Paulina

Fast pennor försvinner väldigt lätt och man ser ju att det är penna :P
Hur mycket kostar det då att ta bort tatuering? en riktig om den inte skulle bli bra eller så.
Rest in peace Valkyrie!
seriösa tatuer INTE under 18 även om målsman är med, sen finns det alltid oseriösa som gör det under 18 men det är inget du bör göra sen är ju det med namn vad är det för namn du vill ha? och har du funderat länga på detta?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

17#Min kanin dog i februari, hon var verkligen mitt allt så vill verkligen ha ett minne av henne.
En tatuering ovanför fotknölen ," Valkyrie" och kanske ett litet hjärta till.
Rest in peace Valkyrie!
Ok bara du har funderat igenom det väl, och kanske börja med att rita upp hur du vill ha det och hur det skulle passa till just dig sen kan du ju börja med henna eller något liknade tills du är 18
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

19#Ja problemet är ju att jag helst skulle vilja ha en riktig men hur länge håller henna? finns det typ inte någon studio som kan göra?
Känns ganska jobbigt att fylla i och göra ny.
Rest in peace Valkyrie!
kanske är bra att det dröjer lite ändå så du är helt 100 på det, sj är jag 20 år och har sedan jag gick i 6an ( när jag var 12) velat har en tatuering och jag har inte gjort den än trotts att jag är 100% säker på att jag vill ha den, men det fins en artikel här som du kan läsa om henna
Niini: Jag har också hört om det där när man gör som en vanlig tatuering, men på ett ytligare hudlager som varar i ett par år, men aldrig sett det på internet eller så. Undrar jag om det finns i praktiken, känns som om det skulle kunna bli ganska populärt om det slog igenom… ska nog kolla runt lite, inte så intresserad själv, men det är ju precis vad många vill ha, en tatuering som varar i ett par år.
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
Jag tänker mig mest att en tatuering som går bort med åren ganska snabbt ser skabbig ut. Inget jag skulle vilja gå runt med.
Är ju inte så att den är fin och vacker i 5 år sen pang är den borta. Utan det börjar blekna ganska fort.
Läste att det var växtfärger man använder. och det finns ingen garanti för hur länge tatueringen stannar eller för hur fort den går bort.
Minns inte var det var jag såg detta.
Kosmetiska tatueringar håller 2-5 år.
Läste lite här inne; http://www.madamebla.se/tatuering.shtml
"HUR LÄNGE HÅLLER EN KOSMETISK TATUERING?
En kosmetisk tatuering håller ca 2 - 5 år beroende på hudtyp och var på huden du önskar göra tatueringen. Det är alltid viktigt att använda solskydd på det tatuerade området. Solen har en blekande effekt på pigmentet i huden.
För bästa resultat rekommenderar vi en ifyllnad med ca 2 års mellanrum."

Om en text bleknar tror jag inte det ser så fult ut.
Det är ju ett namn bara och gör inget om de bleks lite tycker jag.
Rest in peace Valkyrie!
Det är ju inte alltid blekning sker jämnt och det är ju ofta ojämna resultat man reagerar på :)
Paulina
Förlåt Valkyrie att jag snor din tråd, men måste fråga. Är henna sådana tatueringar som man brukar sälja på festivaler?
För de tarueringarna är ju farliga. Min mammas jobbarkompis dotter gjorde en sådan. Hon kan inte använda vissa tyger, svarta kläder kan hon inte ha för då får hon en allergisk reaktion just pga tatueringen.
Man får andra sorters allergier oxå har jag hört. Har därför aldrig vågat göra en sådan.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#27 Det finns olika typer av henna, jag har sett flera på festivaler köra på svart henna (den röda är den "vanliga" som är ofarlig) och den kan ge ruskiga sår och överkänslighet så kanske var det vad din mammas jobbarkompis dotter gjorde? Många varnar just för den svarta hennan av just den anledningen, men den används tyvärr fortfarande.
Paulina
#28 Om jag inte har helt fel så använde hon den svarta.
På Malmöfestivalen så finns det ett litet tält där man kan göra henna tatueringar. Alla de är svarta.
Mvh Emma
#29 Ah, det förklarar saken :S Har sett så många bilder på hemska sår och liknande orsakade av just den. Att det inte finns en starkare begränsning av något som ger så mycket problem är ju bara läskigt!
Paulina
#30 Ja, jag förstår inte heller det!
Mvh Emma
En gammal vän till mig gjorde katten gustav på halsen och den höll i 5 år. Men det var ju med riktigt bläck, men hennatatuering funkar alltid det bästa är om man själv köper hem
Henna kan ju även funka riktigt bra, jag och flera kompisar har gjort hennatatueringar utan några komplikationer. Men det är ju svårt att veta i förväg om man kan få allergiska reaktioner eller inte, men det är väl egentligen samma sak med tatueringsfärg, den kan man väl också få allergiska reaktioner av.
Däremot så är det inte speciellt länge en henna tatuering håller sig snygg tycker jag, när man säger några veckor är det väl snarare så att den är borta helt efter några veckor.
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

27# Ingen farar, bara intressant :)
Så det är de där svarta tatueringar som finns vid stånd och mycket utomlands?
Tror jag hade det när jag var liten och gick bra.
Men vill ju ha en riktig :P
Någon som vet någon bra i stockholm som skulle kunna tatuera mig, född 95 och målsman med.
Rest in peace Valkyrie!
#34 Jag är 17, och har tre planerade tatueringar varav två betyder otroligt mycket för mig. Jag har velat ha alla tre sedan jag var 14 år, men som det redan sagts i tråden så tatuerar ingen seriös tatuerare någon under 18 år - och oseriösa som gör det är inte alltid jätteduktiga vilket kan ge ett väldigt dåligt resultat. Jag längtar jättemycket efter min 18-årsdag så jag får tatuera mig - men jag väntar ändå för att vara på den säkra sidan.
Såå farligt är det inte att vänta några år, och då kan man också tänka att om jag fortfarande vill ha det jag vill ha nu när jag är 18 så kommer jag nog vilja ha det resten av livet också utan att ångra mig. Så tänker jag. Mitt tips till dig är att vänta tills du är 18 hur svårt det än är, det är antagligen (med ganska stor säkerhet) värt det.
#35 Bra tankar :)

Det känns samtidigt som att jag vill liksom fixa det nu, om 18 år kanske jag inte är lika bra och göra den 4 år efter för då skulle alla fråga vad de betyder.
Men om jag gör den snart så är det ju speciellt eftersom den betyder mycket för mig nu och om 5 år så kanske den inte blir lika speciell att göra.
Jag vill ha den nu eftersom att jag vet att den betyder nu och det kommer den ju alltid göra men det kommer inte ha samma betydelse om jag gör den om 5 år.
Skriver klart när jag kommit till skolan =)
Rest in peace Valkyrie!

#37 Det du skrev just nu visar mer än allt annat att du bör vänta tills du är 18 år, för som #35 skrev du ska leva med en tatuering resten av livet. Om den inte betyder lika mycket för dig om 5 år så skulle du kanske inte välja att göra den om 5 år och då får jag nog säga att det är fel att göra den nu också.
Mitt förslag istället är att du i 5 år sparar pengar och gör en porträtt tatuering av din kanin då istället hos en riktigt bra tatuerare, för det är säkert något som du skulle uppskatta mer under åren.

38# Nej nu missförstod du mig.
Jag kommer visst ha glädje av den om 5 år men jag säger det att om jag skulle göra den om 5 år skulle det inte kännas som samma sak..
Det är också svårt att förklara det jag exakt menar^.
Jag har bestämmt mig för att fixa tatuering så jag vill inte ha svar att jag ska vänta.
Jag vet vad allt innebär.
Vart kan man göra tatuering under 18 år? vet ni någonstans?
Rest in peace Valkyrie!
#39 Jag har inget ställe där jag känner att jag kan rekomendera folk till att gå som gör folk under 18 ^^
Paulina

40# Okej ^^
Rest in peace Valkyrie!
Tycker inte man ska rekommendera ställen som inte hat vett nog att inte tatuera minderåriga.

ett ställe som tatuerar minderåriga ska man absolut int rekkommendera, trots att målsman följer med, det är inte som en piercing man kan ta ut och låta växa igen
You can't spell Bitchy without Itchy

Okej då får jag väl leta efter det själv då. Min mamma säger typ ja, hon ska bara läsa lite.
Rest in peace Valkyrie!
Anledningen till att ingen vill rekomendera något är för att vi tänker på resultatet. Vi vill inte ge dig ett tips till ett ställe där vi inte tror att resultatet blir bra. För vem vill ha en ful tatuering resten av livet?
Paulina

Nej jag förstår men bara för att man kanske tänker på pengar eller tatuerar under 18 så betyder ju inte det att man är dålig ;)
Rest in peace Valkyrie!
#46 Jo, eftersom man då märker barn för livet. Det man känner och tänker då man är barn, tänker man inte när man är vuxen.
Jag vet själv eftersom jag gjorde tatueringar vid 15 års ålder. De ville jag inte ha när jag blerv äldre, och jag var hur säker som helst då jag gjorde dem.
Så ingen som tar sitt ansvar som tatuerare tatuerar minderåriga.
Valkyrie, jag förstår att du vill göra den nu. En av de tatueringarna jag vill göra är en minnestatuering av min katt som jag haft i nästan 13 år, hon var speciell men vi var tvugna att avliva henne i början av året. Jag har som sagt velat ha den tatueringen sen jag var 14 för jag har aldrig vetat hur länge till hon skulle finnas kvar, och jag vill ha den ännu mer nu när hon verkligen är borta. Men när det är en tatuering som betyder så pass mycket för mig så vill jag inte ta risken att den blir dålig. Jag väntar eftersom jag vill ha en tatuerare jag litar på att den vet vad denne gör och att det blir snyggt, för det förtjänar en sådan tatuering.
Sen att det inte blir samma betydelse om du gör den nu än om fem år håller jag inte med om, inte i mitt fall iallafall. Som sagt ville jag jättegärna göra den direkt när hon avlivats - men jag väntar tills jag är 18. Det betyder inte att den kommer ha mindre betydelse om jag gör den då. Det kommer fortfarande vara en betydelsefull tatuering, även om jag skulle vänta tills jag är 30 med att göra den. Det kan alltid hända saker, jag kanske inte har råd när jag är 18 men då tänker jag spara tills jag har råd. För jag ska ha den, men jag vill att den ska vara bra, just för att den betyder så mycket.
Sen skrev du att om du gör den om fyra år så kommer alla fråga vad den betyder, det gör folk med de flesta tatueringar. Du kan ju lära känna nya människor om fem år och även om du gör den nu så kommer ju inte de ha varit med när du skaffade den och får då fråga vad den betyder. Jag skulle tycka det var kul om någon frågade om mina tatueringar, då kan man få berätta och man kan hitta mycket nya kompisar på sådana sätt, man har något att prata om och sedan kan det fortsätta till andra ämnen, det kan leda till så mycket roligt. Jag tycker dessutom inte att det spelar någon roll om andra förstår mina tatueringar, det är mig de är viktiga för och det är för mig det är viktigt att de är som jag vill ha dem och att jag förstår. För de sitter på min kropp.
Jag tror inte heller att någon här inne vill rekommendera någon som tatuerar någon under 18 år, speciellt inte 14-åringar (du var 14 va?), då en tatuerare som gör det ses som oseriös. Som Hera säger så märker man någon för livet och jag vet själv hur mycket jag förändrats på tre år. Jag tycker inte alls om samma saker som för tre år sedan.
Du gör självklart som du vill, men för din egen skull tycker jag att du ska vänta. Det blir antagligen bättre resultat om du väntar, du är säker på att du vill ha den och du kan längta efter den. Tänk att vänta på något i fyra år och sedan äntligen få göra den, vilken känsla. Det är det jag väntar på. Jag tror absolut att det är värt det.
Förlåt för långt inlägg, men jag ville få sagt vad jag tycker och känner :)

48# Jag förstår vad du menar men det jag menar är att jag helst vill göra tatueringen nu eftersom att om 5 år så kanske det inte skulle betyda lika mycket att göra den eftersom man inte inser hur hemskt denna tiden var.
Valkyrie var min allra bästa vän så jag vill ha hennes namn på mitt ben som minne.
Rest in peace Valkyrie!
#49 Jag är hela tiden superrädd att jag ska glömma hur mjuk Julias päls var, hur hon betedde sig i olika situationer, alla hennes små egenheter och allt som var hon. Att bara komma ihåg henne som en katt. Men jag har förstått att hon kommer alltid finnas kvar, för det är de där små sakerna som gör att jag minns henne. Även om smärtan dämpas kommer det alltid vara jobbigt att komma ihåg när jag fick samtalet om att hon skulle avlivas, sen ett samtal om att hon måste avlivas dagen efter. Hon kunde inte ens vänta till helgen så jag hann komma hem från skolan. Det är klart att man inte kommer ihåg exakt, men jag kommer aldrig glömma hur hemskt det var och hur mycket jag grät. Min "sambo" (klasskamrat) och en annan kompis satt bara bredvid mig när jag satt på golvet i hallen och grät hur länge som helst med min mamma i telefon där hon också grät. Jag var så förtvivlad att jag inte kunde komma hem och träffa henne en sista gång och även om det gått några månader så är det riktigt jobbigt att bara skriva om det såhär, för jag minns hur dåligt jag mådde, och fortfarande mår, över att inte vara med när hon avlivades.
Så även om det känns så nu, tror jag aldrig du kommer glömma hur hemskt det var. Man kanske inte minns det med lika stor smärta, men jag tror alltid man minns att det gör fruktansvärt ont. Det är klart man vill göra det nu för man är rädd att inte komma ihåg, men eftersom Valkyrie uppenbarligen betydde mycket för dig så tycker jag att du ska vänta så du får en riktigt snygg tatuering, det förtjänar hon väl? Istället för att gå till någon oseriös som gör en tatuering som kanske blir bra..
Och om du väntar tills du är 18, när du väl gör den kan du tänka "Yes! Äntligen får jag göra den!" och vara stolt att du väntade, för att få ett så bra resultat som möjligt. Du kan spara pengar tills dess och ge dig själv tatueringen i födelsedagspresent ;)
Jag eller någon annan här kan inte tvinga dig att vänta men vi säger det inte p.g.a. reglerna eller så utan för att vi vill att du ska bli nöjd och det är större risk att bli missnöjd om man gör det hos en oseriös tatuerare. Spendera din väntan med att leta den perfekta tatueraren för dig istället, så kanske du känner att du kommer närmare målet iallafall :)

tänk på att du kanske ännu inte vuxit färdigt, och då kan tatueringen (om du väljer att inte lyssna på de bra råd du fått här)
så kan den sträckas ut tills man inte längre ser vad det står
You can't spell Bitchy without Itchy