Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettallmänt
Läst 4611 ggr
[monkeygirl]
0

Tatuera över ärr

Jag har ärr på armarna som är över 10 år gammla (efter självskador). På överarmarna kommert jag antagligen få hjälp att ta bort / minska ärren men på höger underarm där ärren syns men inte är lika tjocka och djupa kommer jag nog få ha det som jag har det. Men så kom tanken om att tatuera mig just där. Planen var att ha tatueringen på ett annat ställe men när jag fick reda på att jag inte får hjälp med ärren och jag tycker de är skit jobbigt att de är så tydliga och syns så mycket känndes en tatuering som en räddande ängel på nått sätt.

Så min undran är, kan de bli bra att tatuera över ärr? Kan man tatuera just på själva ärret? Är det svårare att tatuera över ärr? Eller är allt det en helt galen tanke?

silverhuldra
0

Hej! Det finns flera trådar som handlar om att tatuera över ärr, några med bilder oxå. Har du provat att söka på sajten? Tror det är det enklaste å snabbaste sättet att få svar på dina funderingar.

Lycka till.

Mvh. Silverhuldra

Aviendha
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det beror helt på.

Ärr beter sig inte likadant som vanlig hud så om de tatueras över så kommer de med största sannolikhet att se lite annorlunda ut än huden bredvid. Färgen fäster inte alltid på samma sätt och även om den gör så kan det se ut som att den inte gjort det eftersom ljuset kan falla annorlunda just där eftersom huden har en annan textur och höjdskillnad. En tatuerare menade att om man har tur så kan ett ärr på ärret (tatueringar är ju färglagda ärr i princip) göra att ärret minskar/läker om så det ser bättre ut. Vet inte riktigt hur väl det stämmer dock. En del ärr kanske man inte kan tatuera över, det beror ju på vilken hud du har, hur ärren siter, hur djurpa/breda etc. Enklast är att knatat till en tatuerare och visa upp så denne får göra ett utlåtande om just dig. Ett annat alternativ, om man inte kan/vill tatuera själva ärren är att tatuera bredvid. Mycket fokus kommer då dras till tatueringen istället för ärren och det kan verka "döljande".

Jag har bara ett fåtal och rätt ytliga ärr kvar som jag tatuerat över en bit men mestadels bredvid. Jag upplever själv att jag inte ser ärren lika väl för att jag ser tatueringen och andra i min omgivning har upplevt samma sak.

Aviendha
0

Har ingen annan bild än den och den är aningen missvisande eftersom huden ser rätt slät och fin ut där och de flesta ärr sitter nedanför (till vänster på bilden) men en tatuering fångar som sagt blicken mer än de ljusa streck som finns där med.