Helixpiercing, läkningstid?
Hej!
Detta blir mitt första inlägg här, känns inte riktigt som jag smälter in med min fjuttiga öronpiercing, men men 
Jag tog min piercing uppe i örat 4 Februari i år hos en piercare.
Jag blev piercad med en stav, sen bytte jag till ett örhänge när det hade gått så långt som läkningen skulle vara, tre månader tror jag det var.
Under de tre första månaderna tvättade jag med parfymfri tvål och vatten två gånger om dagen, för det sa piercaren att jag skulle.
Men problemet är att det fortfarande gör ont.
Det gör ont där så fort jag nuddar lite, och idag när jag skulle dra av moppehjälmen gjorde det riktigt ont!
Det gör bara lite mindre ont än vad det gjorde i början när jag var nypiercad. Är det normalt?
Min kompis har gjort en lika dan, och hon har inte alls ont :s
Jag kanske är känslig eller nåt, jag tyckte det gjorde ganska ont när hon piercade mig, men sen svimmade jag precis när hon satt fast piercingen.
Så, är det normalt att det gör ont fem månader efter piercingsdagen?
broskpiercingar brukar strula och det är helt normalt att dne inte är läkt än. man ska inte byta smycke fpören den är läkt och sen kanske det är nickel i örhänget som du har i nu som det oläkta hålet reagerar på?

Jag gjorde en helix, fast längre ner mot öronsnibben för lite mindre än 3 månader sen. ibland gör ont, t.ex om jag kanske sovit på den eller så, men jag tror nog defintivt det kan ha att göra med om du har ett öronhänge som inte är t.ex äkta silver, eller kirurgisk stål eller ngt.. Jag hade i sånt där h&m öronhänge för några dagar sen i ett hål som jag tog i öronsnibben för ca 1 år sedan, och det började göra ont och kännas obehagligt, så bytte till guld, och det gick typ bort direkt, så testa att byta örhänge, och kanske tvätta med ngt annat,jag brukar tvätta med klorhexidin o tkr det är jättebra
Du är välkommen här inne oavsett :)
Som tidigare säger så är broskpiercingar svårare. Dem tar lång tid på sig att läka. Och även efter dem läkt kan dem helt plötsligt börja strula igen. Min helix tog jag när jag för 10 år sen. Den var jätte bra en längre tid men strulade plötsligt då och då ända tills för 2 år sen. Då bytte jag smycke till en labretstav i stället, och min helix har inte strulat sen dess.
Så det kan bero på smycket, vad som passar dig bäst. Det kan bero på ditt läkkött, även om din väns har blivit bra redan så skiljer det sig från person till person. Det kan bero på material, vad du tål etc. Och det är oftast att man ligger och irriterar den under nätterna.
Det är i alla fall normalt. Men gör det jätte ont en längre tid, så kolla upp det med en piercer för säkerhets skull.
Tvätta med koksaltlösning.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag är väl ingen van piercad människa, men tog tre hål förra året. Min helix tog ett par veckor extra på sig att läka jämfört med andra hål i mjukdelarna. 2 månader verkar vara min standard-läktid för vanliga hål - varken mer eller mindre. Men vi har alla olika läkkött.
Det jag har lärt mig av mitt piercande i år är att jag måste ha:
1. Titan i läksmycket
2. Ringar som läksmycken
Ska ta en eller ett par hål till i örat i höst, men kommer att byta till titanringar så snabbt det bara går. Helst sätta i som läksmycken direkt från början om piercaren kan göra det. De där stavarna fastnar jag bara med och varje gång gör det ju att hålet frestas på och läkningen tar längre tid.
Jag kan inte så mycket om det här, men är nog också lite skeptisk till att sätta in ett smycke innan det är helt och totalt läkt. Smycket kommer att ligga an mot huden och göra det något tätare. Ett läkande sår ska andas. Att det gör ont, tyder ju just på att det fortfarande är ett sår som ömmar. Varje gång du drar hjälmen och frestar på det, gör ju att du också hindrar läkningen en smula.
Jag hade nog gått tillbaka till en piercare och bett om att få sätta i något som kunde klassas som läksmycke och inte som bara smycke.

Okej!
Tack för alla snabba svar! :)
Ska köpa ett smycke som jag vet är äkta att ha där i stället!
Jag tror knappt att det jag har i nu är äkta, (köpt på Gina Tricot :P)
Men jag har haft i ett annat från samma förpackning, och det gjorde jätteont direkt, så då bytte jag till detta bling bling örhänget.
Men sen när mamma skulle hjälpa mig att sätta i detta bling bling örhänget igen så sa hon att hon stack hål på en varkula!
För när jag har tittat på 'hålet' så är där liksom bara en liten bula, och mitt i bulan är där en liten prick som ska vara hålet, så det är liksom knappt ett hål där, så jag har fått nästan lirka/trycka in örhänget.
För själva piercingsmycket är en böjd stav, en sån på bilden fast i titan.
Och det är lite konstigt för piercingstaven var tjockare än örhänget, men ändå var det så svårt stt byta.
Ska jag tvätta med koksaltslösning ibland eller?

Oäkta smycken….! * ryser * Det är no-no och helt förbjudet här hemma!