Infektion
Mitt ena hål i örat har helt plötsligt blivit otroligt infekterat. Hålet är 7 år gammalt och har aldrig krånglat förut. Det började i lördags när jag satte på mig ett par örhängen för första gången på en månad, då var hålet helt som vanligt. Men när jag tog av det i söndags var det ömt.
Nu är örsnibben dubbelt så tjock, röd, stenhård, jätteöm och hålet varar (ja, gulvitt var inte sårvätska). Har tvättat med koksalt varje dag, men det blir bara värre.
Vad gör man och vad kan det bero på?
Värd på Choklad iFokus
Har du tagit ut smycket helt? Kan bero på vilket material det var i eller att smycket var skitigt. Kan bero på flera faktorer. Men material är väl något att tänka på kanske.
Fortsätt tvätta med koksaltlösning och badda med en bomullspad i några minuter om öronloben. Tänk bara på att tvättar du för mycket blir det motsatt effekt ist, då det blir "övertvättat" och irriterat pågrund av det i stället. Lagom är bäst.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
När jag inte haft några örhängen i på ett tag och sätter i några så får jag en liknande reaktion i början (dock inte lika kraftig) Beror antagligen på att hålen inte är "vana" och att de drar ihop sig när de inte används, sen så kan det ju påverkas av de saker som Lisette nämnde här ovan :)
Paulina
Tack :) Hoppas det blir bättre, just nu gör det otroligt ont. Men det är bara bita ihop.
Värd på Choklad iFokus
Ja, jag förstår det! Jag brukar gnälla över mina stackars öron som bara blir lite röda och ömma första dagen så jag vill inte ens tänka mig vad du går igenom.
Paulina
jag anväder ALDRIG koksaltslösning (eller vad de heter) jag använde de till mina piercingar i örat två gånger alla blev ömma och lite irriterade så jag slutade med de och rengjode med en oparfymerad tvål och vatten några gånger.Då blev de bättre.