Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 6641 ggr
Ellenfyrkant
0

Hål i örat - piercing ?

Jag funderar på om hål i örsnibben räknas som piercing ? Och vart på kanten av örat är det annars gränsen går för att klassas som piercing ? Är det helix isåf ?

Hål i öronen fanns ju långt innan "piercing", därför kan man ju tycka att det inte klassas som piercing. Men och andra sidan är det ju en kroppsutsmyckning och ett hål i kroppen precis som alla andra piercingar. Varför skulle helix vara en piercing om inte den i örsnibben ?

Jag tycker att det oavsett var på kroppen (örat) ska kallas piercing. Men finns det någon "regel" för det ?

Mvh Ellenfyrkant

Niini
0

"vanliga hål" är nog också piercings, kallas lobe piercing :)

grejs
0

Klart att hål i örat är lika mycket piercing som på nån annan del av kroppen. :) Pierce (piercing) betyder genomborra, genomtränga, alltså precis vad man gör när man piercar örat.

ChristineL
0

Ordet pierce betyder ju genomträngning/genomträngande och även om du "bara" har hål i örsnibbarna så har du ju trängt igenom huden där så visst är det piercing ;)

JossanH
0

Oftast brukar man ju räkna en piercing som något som är taget med kanyl och inte med en pistol. Jag tror tex inte det är så många som skulle kalla sina mammor med hål i öronen för piercade.. Jag skulle def inte göra det!… Om inte hennes hål var tagna av en piercare med en kanyl då- för då skulle jag säga att hon var piercad.
Man kallas ju inte för en piercare när man använder sig av en pistol och jobbar på en skönhetssalong eller frisörsalong…

I ordets rätta bemärkelse så ja, då är ett hål i örat en piercing, men hur man använder ordet i folkmun så nej, då är det bara ett hål i örat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ellenfyrkant
0

#4 Fast om någon har hål ett pistolhål i naveln skulle iaf jag kalla det piercing, vet (tyvärr) folk som piercar och väljer att pierca naveln med pistol. Men visst, håller med dig till viss del.

Mvh Ellenfyrkant

Binks
0

Så jag som tagit båda mina i öronen och töjt dom kan bara säga att jag har hål, inte att de är piercings? :)

Liss
0

#6 Nej! Det är en töjning ;)

Och imo så är allting piercings, då piercing just är att man piercar genom något. Oavsett vad man använder för att göra det.
Det är bara för att "hål i öronen" är en så vanlig sak, som det blivit till enbart "hål". Då vissa människor inte vill benämna det som en piercing.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ellenfyrkant
0

#7 Det är så jag tänker också.. Glad

Mvh Ellenfyrkant