Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettproblem
Läst 8937 ggr
Ellenfyrkant
0

Infekterad helix.

Har en ganska nytagen helix som börjar värka nu, har haft den i 3 veckor så förstår att den inte på långa vägar är läkt. Men tidigare har det bara gjort ont när man nuddat lixom. Nu är det inflamerat och det är torkat var runt hålet på båda sidorna varje morgon och kväll när jag tvättar. Jag tvättar med "Extend" och klorhexedin, inte båda samdidigt men använder linsvätskan under veckorna och klorhexedin under helgerna. Har för övrigt kollat upp innehållet i min linsvätska och ämnena utöver vatten och salt verkar inte vara någon fara. Jag förstår ju absolut att detta är normalt och det är ju egentligen bra att kroppen försöker stöta ut piercingen. Men finns det någon jag kan göra för att påskynda läkningsprocessen eller minska infektionstiden ? Eller är det bara att fortsätta tvätta morgon och kväll och för övrigt låta det vara så får infektionen gå över av sig själv ?

Mvh Ellenfyrkant

grejs
0

Alltså en infektion kan man ju råka ut för, men man kan knappast kalla en infektion för normalt i läkeprocessen. Och att kroppen vill stöta bort piercingen brukar snarare handla om migration än infektion…

Men varför använder du två olika rengöringsmedel? Det irriterar nog mer att byta hela tiden. För att läka ut infektionen skulle jag rekommendera att du slutar med både klorhexidin och linsvätskan och börjar tvätta med varm koksaltlösning istället. Blir det inte bättre bör du gå till en piercare för råd.

Ellenfyrkant
0

Det har börjat ge sig känner jag, inte så mycket från när jag skrev inlägget men över de dagarna det varit är det bättre nu än i början.

#1 Anledningen till att jag byter rengöringsvätska är för att jag bor på ett ställe under veckorna ocg ett annat under helgerna oftast, så har jag saker på var ställe så jag slipper packa med varje gång. Risken att jag glömmer är dessutom ganska stor.

Mvh Ellenfyrkant

mandariiin
0

Jag personligen gör endast rent med vätska som köps hos piercare eller koksaltlösning. har testat klorhexidin när jag var yngre, och jag har aldrig vart med om att mina piercingar har mått bättre utav det.

Ellenfyrkant
0

#3 Piercaren som jag tog min helix hos tyckte att rengörningsvätska att köpa hos piercare var rena skiten och lurendrejeri sa han när jag efterfrågade rengöringsvätska. Minst lika bra grejjer går att köpa på t.ex. apoteket tyckte han. Men han gav mig inte ens rådet att tvätta morgon och kväll utan han sa mest "inte pilla". Skötselråd fick jag inte heller, dock ficxk en kompis som piercade naveln samtidigt. Så han tyckte väl antagligen inte att man behövde ge sånt till folk som "bara" tog öronpiercingar. Jag var som jag nämnt tidigare inte riktigt nöjd med honom. Piercingen blev bra men det är inte en studio jag går tillbaka till. However, klorhexedin använde jag till min septum piercing med ett jättebra resultat. enda gången jag hade värre problem med den var när jag åkte utomlands en gång och den var relativt nyläkt. Så klorhexedin har hittills funkat bra för mig. Linsvätskan (som till stördta del är saltvatten) är det för tidigt för att göra en recension av än.

Mvh Ellenfyrkant

mandariiin
0

men om du ändå köper rengöring på apoteket så kan du ju köpa koksaltlösning där. Flört

Ellenfyrkant
0

#5 Ja absolut, fast nu köpte jag ju inget eftersom jag redan hade. Flört

Mvh Ellenfyrkant