Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: töjning
Läst 5250 ggr
Chachaa
0

Har tänkt att börja töja

Jag börjar bli lite sugen att töja öronen men jag vet inte riktigt hur jag ska börja och vad man ska ha för sak att töja med, jag vet att min kompis hade en spik (eller om det nu heter så jag har ingen aning:P) när han töjde men jag hittar ingen på nån sida, och så undrar jag om ni som har kan visa en bild och säga hur stort erat hålet är!? jag vet inte riktig hur stort jag vill ha men inte så stort i allafall:)  och ni kan gärna få ge några tips om ni har några:P

Aviendha
0

Jadu spiken rekomenderar jag absolut inte! :P

Rekommenderar däremot att du läser artikeln töja öronen, den kan ge dig värdefull information.

En bild är rätt svår att avgöra storlek från. Ex så ser 5mm större ut på en liten tjej med små öron än på en som är större med större öron. Sen beror det även på smycket, vissa är mer diskreta än andra. Sen så har det även att göra med öronform hur man uppfattar storleken. Jag kan fortsätta länge på det temat känner jag ;)

Det du kan göra är ju att börja töja och ta det sakta och lugnt och känna efter om du vill ha lite större eller om du är nöjd som det är. Det är så lätt att säga "5mm blir nog bra för mig" men när man väl har 3mm så kanske man känner att mer blir för mycket eller så sitter man med 5mm och vill ha mer för det ser för lite ut.

Chachaa
0

jag såg en sån här taper men jag fattar inte riktigt måtten:P om det tex är 1.6 på en är det då den smalaste biten eller den tjockaste biten? och om den är 1.6 på den smalste biten hur tjock är då den tjockaste?:P

soetisen
0

#2 Om det står att tjockleken är på 1.6 mm så menar de att det är 1.6 mm på den tjockaste biten :)

- Medarbetare på studier.ifokus

Chachaa
0

jaha okej då vet jag:) men vilken storlek är det på den tunnaste delen då och är dom lika tunna där på alla storlekar eller?

soetisen
0

Det kan variera lite bland smyckena. Jag har till exempel en 6 mm spiral som är tunnare på det nedersta delen än vad min spiral på 5 mm är. Jag har även 2 stycken 5 mm spiraler och de varierar också lite hur tjocka de är på nedersta delen. Men töjer du försiktigt och inte hoppar över någon storlek så spelar det ingen roll :)

Chachaa
0

men om jag kan få in ett vanligt örhänge som är 1.6 mm tjockt  vilken storlek ska man då börja med? ska man börja med den som är 1,6 mm eller?:P

soetisen
0

Har du redan ett 1.6 mm stort hål så kan du börja med ett 2 mm eller ett 2.4 mm smycke om du känner att du kan hoppa över 2 mm :)

ninafreakingout
0

låt oss säga att jag töjer till 3, men ångrar mig. kan jag sätta i en 2a då? alltså, hur lång tid tar det för att det ska dra ihop sig?

Aviendha
0

#8 Ja, generellt så kan du göra just det. Man brukar säga att det finns en gräns runt 10mm där hålet inte kan gå ihop helt om man passerar, det är givetvis individuellt, men downsiza borde gå i de allra flesta fall.

Exakt hur fort det går beror till största delen på din egen kropp och hur den fungerar men inom relativt kort tid bör örat ha dragit ihop sig så smycket inte ser alldeles för stort ut och sen kommer det anpassa sig helt.

ninafreakingout
0

låter bra! tack för hjälpen!

Chachaa
0

okej men om jag har töjt till 2mm kan jag ta en på 3mm då direkt eller är det bra om man tar den på 2,5mm först?

Aviendha
0

visst kan det gå bra att ta 1mm på en gång, det fungerar för en del, men inte för andra. I vilket fall så blir en långsam töjning snyggare i längden och man löper mindre risk att drabbas av komplikationer så jag hade valt 2,5 för att sedan ta det till 3 :)

Chachaa
0

okej bra då vet jag :)

[SarasB]
0

jag töjde med 1 mm mellan storlekarna upp till 6 mm sedan med 2 mm mellan storlekarna, självklart inte 2 mm på en gng utan kanske 2 mm på 5 dagar nåt sånt och sedan lät jag det vila så örat vänjde sig, när jag drog i spiralen oh det blev en liiiten glipa mellan smycket och örat så tog jag nästa storlek…