Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttatueringar
Läst 39724 ggr
musicpanda
0

Eftervård, sanning, myt.

Jag tatuerade mig för 11 dagar sedan och har använt mig av Betanpen under läketiden till det stadie där alla sårskorpor och överflödig färg har trillat bort av sig själv.

Nu är tatueringen dessvärre lite torr och jag har ingen som helst aning om vad jag bör smörja in den med (Betanpenen är slut)

Läste lite på denna sidan:

http://tattooaftercare.org/

Där det stod om ämnen som lotions kan innehålla med färgutdragande eller blekande effekt.

Tydligen så ska man undvika allt som är baserat på Petrolium (Vaselin), Lanolin. Är det någon som vet vad som rekomenderas att man använder sig av som inte drar ut färgen som ovanstående? Rynkar på näsan

Meddo
0

Köp en ny Bepanthen Glad
Den är iaf skonsam för färgen

Meddo
2

Glömde säga att jag antar att det var Bepanthen du menar? Denna

musicpanda
0

Jopp är "Bepanthen" som jag menar Rynkar på näsan Säljs den bara på apoteken eller? För nu är det ju helg och allt så då får jag vänta tills imorgon, har varit utan "smörjmedel" sedan i början av Lördagen och min tatuering ser så torr ut Gråter

Meddo
1

Ja jag tror bara den säljs på apoteket. Men, om du bara behöver smörja den en gång med något annat är nog inte så farligt, ta typ helosan om du har, eller något annat mjukgörande, Idominsalva kanske funkar.
Om du smörjer den med något sådant idag, och köper en ny Bepanthen imorgon så du har det till nästa gång ska det nog inte vara så farligt för tatueringen. Det är väl mest kontinuerlig användning av sådana salvor & krämer som drar ut färgen som inte är bra. Men en gång ska nog inte göra så mycket, tror jag inte iallafall Glad

[jenkass]
0

har du tappat alla skorpor osv så fungerar helosan bra eller vanlig mjukgörande som du normalt smörjer in kroppen med efter dusch etc.

Aviendha
0

När den är läkt så är den läkt, då fungerar bodylotion eller helosan (om man är riktigt torr). Som nödlösning nu fungerar nog bodylotion med. Har inte hört om den färgutdragande effekten förr, de anledningar jag har hört till att man inte ska köra på vanlig bodylotion är för att de inte alls är anpassade att ha i ett sår, vilket en tatuering faktiskt är som nygjord ^^ Helosan och bephanten är ju antiseptiska båda två och mjukgörande och återfuktande på en helt annan "nivå" än ex dove bodylotion ;)

musicpanda
0

Okej det låter bra :) Tack för era svar, men man undrar ju lite vad det här med utdragande av färger är baserat på eller om det är skrock för dåligt gjorda tatueringar?

Meddo
0

#7 Jag vet faktiskt inte, men min tatuerare sa att det kommit fram en relativt ny studie som visade att Helosansalva inte var skonsam mot färgen i tatueringen därför föreslog de inte att man använde det, och det var en seriös studio jag var på då.

[Mova]
0

Min tatuerare sa också att man inte ska använda helosan till nygjorda tatueringar för att den inehåller ett ämne som kan bleka färgen. Men jag kommer ej ihåg vad "ingridiensen" hette. Men nu är det ju fler som hört att helosan är dålig mot färgen i tatueringen så det stämmer nog. Ett annat alternativ till bepanthen är JUKON. Jukon är bra om man reagerar på ullfettet som finns i bepanthen.

elyse
0

Hur är Bepanthen i konsistensen? Är den mer trögflytande än Helosan? Jag har bara haft Helosan till min tatuering (som byggts på ett antal gånger), men visst har färgen bleknat.

grejs
0

Vad jag har hört är det bara en myt att helosan bleker tatueringar…

Bephanten tror jag är trögare än helosan, men i så fall borde man kunna spola varmvatten på tuben så den blir mjukare?

sandraxea
0

om man nu inte ska använda helosan, vad gör jag då om jag är allergisk mot vissa ämnen i bepahnten?

Pimu
0

Jag har haft Helosan på 2 tattueringar utan problem ..

Zadeira
0

Jag har aldrig använt Helosan, utan bara Bephanten, och är mycket nöjd med hur det funkade.

Sedan tatueringen läkt har jag använt mig av Canoderm, min normala hudkräm när huden är torr. Tror dock inte man bör ta den på oläkt tatuering.

#12, om du är allergisk så snacka med din tatuerare som bör kunna tipsa dig om en bra kräm du kan använda istället…

sandraxea
0

#14 jag använder helosan till det mesta. tatueraren använder också helosan. ;)

[Mova]
0

# 12. Som jag skrev om man är käslig mot bephanten så kan du använda JUKON istället. Den är nästan samma som bephanten men innehåller inget ullfett. Och har gul färg istället för vit som bephanten.

:)

sandraxea
0

#16 jag letade efter jukon över nätet men hittar ingen innehållsförteckning.
det är inte ullfettet jag är allergisk mot.
bephanten innehåller olja från nötter (?) (tvärnötallergiker)
Vilken nöt minns jag inte. samma med typ idominsalva och såna

mandariiin
0

jag använder bara helosan och jukon salva till mina tatueringar. funkar toppen!

metalbitch
0

men vad menar du att den bleks??? alla tatueringar bli ljusare än när den va nygjord när översta lagret med skorpor (där färgpigment finns kvar)och liknande försvinner…och huden fönyas hela tiden efter det med = tatueringen blir ljusare och ljusare under årens gång…min första tauering (gjord 21 år sedan) är väldigt ljus tex alla gula färger är helt borta…så det där är inget ovanligt

Zadeira
0

#17, Bepanthen innehåller mandelolja…

Jag funderar bara på det här med nötallergi och mandel.. Är du säker på stt du är allergisk mot mandel också? Mandel är ju egentligen inte en nöt och många nötallergiker tåler just mandel. Har du kollat upp så att du är allergisk mot madel också?

[Mova]
0

JUKON innehåll (läser på tuben) -Petrolatum, Lanolin, Beeswax,Ricinus Communis Oil, Butyrospermun Parkii Butter, Paraffinum Liquidum, Cod liver Oil, Cetyl Palmitate, Eucalyptus Polybractea Oil, Banzalkonium Chloride, Limonene.

JUKON finns att köpa på vanliga affärer :)

sandraxea
0

Jag vet inte hur det är idag. jag kunde äta mandel när jag var liten. men i dag reagerar jag på saker jag inte regaret på förut.
känns onödigt att utsätta sig för saker.
Jordnöt är en baljväxt, typ ärtor…

LinaN
0

#21 åhå, fisklevereolja i också! spännande! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Karmatarerskanise
0

Helosan bleker inte. Fungerar jättebra. Alla tatuerare här i stan använder det och rekommenderar det.

[Mova]
0

#24. Min tatuerare säger att helosan innehåller ett ämne som bleker bläcket i tatueringen. Kommer inte ihåg vilket ämne det var, men kan ta reda på det nästa gång jag är där :)

Karmatarerskanise
1

#25 Okey, men det säger inte mina tatuerare.
Fråga gärna var han fått det ifrån. Var man kan finna underlag för det.

Jag borde själv ha sett det efter all användning.

musicpanda
0

#26 Läs länken i min tråd.

Bayliz
0

jag vart tillsagt att anväda helosan till min som jag gjorde igår. kan det kanske inte bero lite på vad tatueraren använder förs bleck som avgör vad denne rekomenderar?

Aviendha
0

#28 Nej, det tror jag inte utan snarare vad denne själv fått lära sig/tycker fungerar bäst.

Bayliz
0

#29, ok men det är rätt förvirrande. vissa säger si och vissa säger så :S

Aviendha
1

#30 Jo, det förstår jag men det gäller ju det allra mesta i livet. Allt från kost, hunduppfostran, hårvård, motion till eftervård av piercings och tatueringar har folk olika åsikter i. Man får väl försöka att ta in det folk säger och sedan själv göra ett övervägande: tycker jag att det här låter vettigt? Skulle det här passa mig? Vem litar jag mest på om jag inte själv har kunskapen att fatta ett eget beslut?

Livet kommer ju tyvärr inte med manual i .pdf ;)

Bayliz
0

nej det gör ju inte det:) men jag kör på helosan och tvätta med lactasyl oparfymerad tvål morgon å kväll :)

Sigrun
0

Helosan kan man använda också den blåa då, den kan man köpa i vanliga affärer med oftast så inte bara apoteket, menar Ica altså tex.