Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 21941 ggr
bblomquist
0

Navel piercing frågor

'Hej! nu är det så att jag vill göra navelpiercing, jag har läst om info och sådant, så vet allt. men har lite frågor.

Hur lång tid ska man vänta innan man kan sola & Bada i hav/pool ? Eftersom jag antingen ska ta piercingen innan jag åker på semester (30:onde december) eller efter jag kommit hem. Jag vill även ta nu på vintern så jag inte behöver oroa mig om att sola i sommar :) .

Aviendha
0

Bad ska ju undvikas under läkeperioden, solning med för den delen och som du antagligen vet kan den vara rätt lång. Jag skulle inte rekommendera att du gör den nu, då den med största sannolikhet inte kommer vara läkt på bara 3 månader. Iofs så kommer ju sommaren sen, och då vill du ju antagligen bada och sola med.. Bäst hade väl då varit att vänta ett år så den får hela vintern på sig att läka (om du inte vill hoppa sol och bad helt under semester/sommar) men det antar jag att du inte alls har lust med.

bblomquist
0

#1 Njaa.. så om den får en läketid på 6-7 månader hinner den inte bli tillräckligt bra så man kan bada och sola, kommer dock inte kunna göra det så mycket då jag Har Hundvalp då..

Aviendha
0

För vissa kanske det går, för andra går det inte. Min tog strax över ett år på sig innan den var helt läkt. Jag trodde ofta att den var nästan läkt för att sen råka irritera den på något vis så den trilskades en stund till.

Du kan därför inte räkna med det men det behöver ju inte vara helkört heller om du har tur.

bblomquist
0

Oki, tack!
Har en till fråga, hur gör man rent själva hålet? gör man bara runt om själva hålet som piercingen sitter i, med piercingen i?

asmaa
0

det är väldigt lätt att rengöra.. använd t.ex en tops (gärna en som är steril, men inget måste) som du har doppat rengöringsmedlet på (alltså det som du blir rekommenderad att använda att tvätta med, kommer ej ihåg exakt vad det heter för naveln, men koksaltlösning går bra i alla fall).. sen bara tvättar du runt omkring hålet både under och ovanpå lite lätt och ser till att det blir rent o fint.. inga svårigheter, du får information om allt sånt hos piercaren, och va inte rädd för att ställa frågor..

det är bättre om du väntar tills du kommer tillbaka från din resa, eftersom bakterier gärna växer i värme och den ej kmr vara färdigläkt.. men tills sommaren borde den ha läkt lite mer om allt går bra, och annars kan du ju försöka klistra för ngt som hindrar vatten att komma in om du badar och täcka den när du solar..