Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 3811 ggr
axilur
0

PTFE-frågor

Har hört att man kan korta ner en PTFE-stav själv.
Min stav har gängor på sidorna, och jag undrar om man måste ha det?
Om jag klipper av ena gängningen, får jag inte dit kulan då?
Hur gör man ny gängning själv annars?

/Anneli

mandariiin
0

Jag använder ofta PTFE stavar. Klipper av dom i önskad längd och tar sen en metall kula för att göra gängor. det ska annars gå att hitta något form av verktyg som man kan göra gängor med, men jag har aldrig behövt det.

axilur
0

Metallkula, alltså en vanlig låskula som kan sitta kvar där, eller menar du nån specialare? Jag vill inte råka paja staven så att jag inte kan låsa ena sidan. Har vanliga barbell-låsar-kulor liksom, till bröstvårtan. Är det sån du menar att du gör gängor med? Bara att skruva?

/Anneli

mandariiin
0

precis, vanlig metall kula. att försöka gänga med en plast kula funkar inte…. det är lite bökigt och man måste skruva hårt.

köp en lång stav så kan du testa några gånger innan du måste göra den riktiga gängningen.

axilur
0

Okej. Det skulle jag kunna göra! Tack för hjälpen!

/Anneli

artdesiu
0

Annars är det en sånhär (eller dylik) man brukar använda för att göra gängorna http://www.bodyjewelleryshop.com/online_store/ptfe-and-bioplast-threading-tool5.cfm

Typ som en pennvässare :P

Men jag får testa det där med att fixa egna gängor med hjälp av själva kulan, mina kindstavar är lite långa och jag är för lat för att åka in och fixa.

mandariiin
0

precis, en sån jag menade! dom funkar jätte bra.

men det går alltid att gänga med själva kulan, lite svårare bara.

artdesiu
0

Jag gjorde ett försök nyss, gick inget vidare :P Bara halkar med fingrarna, får inget grepp, sen verkar det ta stopp på en gång.

Blir till att införskaffa gängare eller släpa mig till piercaren.

mandariiin
0

använd gummihandskar. jag brukar hålla fast staven med en tång. sen är det bara att trycka hårt och skruva.

artdesiu
0

Ja, borde gå bättre då, får göra ett nytt försök!

axilur
0

En till fråga ang PTFE och läkning osv.
Jag piercade ena bröstvårtan för 5 år sen, fick en vanlig rak barbell då, så den migrerade givetvis. För att vara på säkra sidan så valde jag PTFE till andra bröstvårtan som jag piercade för 10½ månader sen. Det har funkat jättebra, den krånglar inte alls och är nog så gott som läkt.

Nu funderar jag på att byta stav till en vanlig rak, men vill ju inte riskera att den börjar migrera. Hur stor är risken, tror ni? Är risken mindre med en bananbarbell? Eller ska jag ha kvar bioplasten?

/Anneli

Aviendha
0

#10 Bra fråga. Jag fick en rak stav som läkstav men min har inte migrerat eller ens rört sig vad jag kan bedöma under de här 3-4 åren. Jag har ingen aning om hur stor risken är, men är den läkt känns risken lite mindre. Sen kan du ju alltid hålla koll och byta direkt om du anar oråd. Men är du mycket orolig så håll dig till det du vet fungerar för dig där.

axilur
0

Precis vad jag tänker… Frågan är om man vågar. Om man märker att den börjar migrera, går det att stoppa det då alltså?

/Anneli

mandariiin
0

Båda mina är piercade med raka stavar och det är det enda jag haft i drygt 5 år. Att piercingar migrerar beror helt på hur din egna kropp reagerar. Vissa kan ha piercing i ögonbrynet med barbell i, på mej migrerar det direkt t.ex.