Navelpiercing
Tog hål i naveln för lite mer än en vecka sedan. Köpte med plåster som hon rekomenderade att jag skulle använda. Rider och är i stallet mycket så det var väldigt bra att ha som skydd. Men jag undrar hur länge man behöver ha detta? Piercing är det inga fel på alls, det ser bra ut och så. Men vore säkert bra att ha skydd så ibland, men kanske inte alltid? Hur länge hade ni plåster på, om ni hade det?

Jag har aldrig använt plåster på en nygjord piercing då dom ska hållas så luftigt som möjligt. Och ingen piercing mår bra av att kläder/plåster ligger emot.
Neej, tycker det låter vettigare, att hålla det så luftigt som möjligt. Men dom som piercat här jag bor har sagt åt dom att ha plåster i flera veckor, hon sa att hon kan ju inte rekomendera nått annat än ända tills läknings tiden.. Och det går ju aldrig att ha plåster över så i flera månader?..
Aldrig hört talas om att man rekomenderas täcka en piercing under läkning annat än tillfälligt om man gör något som riskerar att skada den annars. Vardagliga saker är normalt sett inga problem alls för en navelpiercing.
Paulina
jag hade en kompress över i ca två måndaer (bytte varje dag), självklart satt den inte så hårt över att de inte kom in luft haha men utan bara att inte bakterier /smuts ska komma in :)
#4 Men även om det inte blir vaccum där så blir det en syrefattig miljö under kompressen och då kan en viss typ av bakterier frodas. För hur vi än vrider och vänder på det så kommer vi ha några miljoner bakterier under den där kompressen trots tvätt. Vi är helt enkelt skapade så och det är normalt sett ingen fara - om de inte blir en överväxt av en viss typ i ex ett sår.
Paulina
Min kompis piercade sig i ansiktet och hon rider så hon fick ha plåster på..
Min kompis som tog navel piercing hon har aldrig haft nåt plåster lr skydd, o hon rider oxå ;) Men jag skulle nog ha haft tex plåster på piercingen i 2-3 veckor, bara när jag rider, då det är rätt så lätt att slå i piercingen i stallet ;]
#6 tur hon har, jag har snakebites o jag måste ta ur dom innan jag ska rida, tycker det är skit jobbigt.. :)

#6 Det kan ju vara mer av säkerhetsskäl än för att skydda piercingen. Det är ju lätt hänt att tagel fastnar när man är i stallet, eller det är iaf den anledning vi fick på gymnasiet när vi var i stallet.

Mycket bakterier i ett stall så ha det endast under tiden du har ridkläderna, som flera säger ovan så är det inte bra att försluta tillförslen av syre som hjälper läkningen.
Ha det under tiden o ta sedan av när du bytar kläder!
Ha det ca 2-3 veckor så det värsta av läkningen är påbörjad sen ska det säkert vara lugnt :) Lugnt innan med men det är en säkerhetsåtgärd :)
Lycka till

När jag tog fick jag plåster jag skulle ha över natten dom försat 2 veckorna. för att den inte skulle fastna i något, eller få bakterier från sängen.. tror jag de va:P
Jag piercade mig igår :D
och jag har varit ute och kört flera hästar idag och jag har inget plåster eller liknande… o den blev inte skitig eller så… :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
#11 Det har nog inte med skit att göra utan bakterier.
Sajtvärd på Iller.ifokus